Lapsen hammasraudat-kenellä olisi kokemuksia?

Ego
Sanoivat hampilekurissa että saattaa saada hammasraudat tuo muksu.
Koskas ne alkaa niitä mallailee suuhun?Kun lapsi nyt syksyllä 6 vee ja eihän sillä oo ku tuo maitokalusto suussa vielä.
Onko ne hankalat putsailla? Ja kertokaa kokemuksia muutenkin niistä..kuinka kauan pidetään ja mitä lapsi tykkää niistä...
 
Se kai riippuu siitä, että mikä ongelma niissä hampaissa on. Meidän tytöllä on ristipurenta, ja se on kuulemma sellainen vaiva, jota aletaan aika ajoissa korjata, ennen kouluikää jo tai sitten ihan ensimmäisinä kouluvuosina.
 
mä olin ala-asteella olinkohan kolmannella kun sain raudat.. yläasteelle seiskalle ne mulla oli.. joka hampaassa ja sit viel sellaset kuminauha jutut tuli ku purenta oiottiin oikeaksi.. Helpot oli pitää puhtana ja hammaslääkärille pääsi heti, jos esim. rauta irtosi hampaasta/ tuli muuta vaivaa..

muoks.

Kyllä oli hampaat tosi arat alussa ja välillä "kiristyksien" jälkeen. Putsaus on todella tärkeä. Kovaa ja tahmaista ei saa syödä.. mm. näkkäri, purkka, toffee.. jne.. Sillon ku mulla viel oli, ni oli "rautasuulle" omat hammasharjat...
 
Miehen veljelle laitettiin raudat. Hän on kuitenki vanhempi. Vaatii tarkkaa putsaamista, sähköhammasharjan kanssa. Mitään kovaa tai tahmeaa esim. purkkaa ei saa syödä ja muutenkin pitää olla tarkka niiden kanssa. Ihan varma tuosta kovasta en ole, mutta karkit ja purkat pannassa.

Riippuu oikomisen tarpeesta. Miehen veljellä (11v) ne on ollu useemman kk:n ja nyt joutuu viellä käyttämään veto-härpäkettä 12h/vrk.
Kyllähän siihenkin tottuu. Aluksi tosiaan veli valitteli hammaskipua ettei voinu kunnolla syödä mitään.
 
plm
Mulla on itsellä ollut jos jonkulaisia oikomiskojeita ja niitä oli niin monella kaverillakin että luulin kaikilla olevan jonkunlaista kokemusta edes lähipiiristään.
Ensin oli niskaveto jota käytettiin öisin (irtosi usein nukkuessa)
Sitten mulla oli raudat sekä ylä- että alahampaissa. Hampaidenpesuun oli erikoishammasharja joita sain hammaslääkäristä. Kävin kerran kuukaudessa hammaslääkärissä jossa niitä kiristettiin ja sen jälkeen oli arat hampaat muutaman päivän.
Mulla oli raudat varmaan kymmenen vuotta mutta onpa ainakin nätti purenta nyt eikä muitakaan vaivoja.
 
Ego
Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Se kai riippuu siitä, että mikä ongelma niissä hampaissa on. Meidän tytöllä on ristipurenta, ja se on kuulemma sellainen vaiva, jota aletaan aika ajoissa korjata, ennen kouluikää jo tai sitten ihan ensimmäisinä kouluvuosina.
Jotaa ristipurennasta ne mainitsikin. :x
 
e
Minulla on ollut lapsena raudat 6 vuotta. Raudat kyllä oikaisivat hampaani kauniiksi kaareksi ylhäältä ja alhaalta, mutta TUHOSI HAMPAANI.

Hampaiden pesu etenkin "nappiraudoilla" eli kisko menee hampaiden keskikohdalta takahampaasta toiseen takahampaaseen ja rautaneliöt keskellä hammasta vaativat AIKUISEN pesemään hampaat aamuin illoin. Karkin syönti minimiin ja muutenkin kaikki mehut, limpat pois! Kokemuksen ääni puhuu. Kun vuosien ulkonäöllisen piinan jälkeen raudat otettiin pois, luulin katsovani kaunista hymyä peilistä, vaan ei, hammaslääkärituolilla hml näytti peilistä kyllä oikaistuja, mutta helvetinmoisissa reiissä olevia etuhampaitani. Siis reikiä joka hampaassa :( nyt etuhampaat paikatut, lähes muovia koko hampaat ja ihan hirveen näköiset.

En siis kehtaa hymyillä kuitenkaan, vaikka ojennuksessa ovat. Ja reiän alkuja kaikki hammaskaulat täys, eli liidun valkoisia raitoja yms. HUONOT kokemuset on, ja olisin mieluummin ollu omissa, vinoissa mutta terveissä hampaissa, kuin näissä paska hampaissa.

Anteeksi, katkeruus paistaa läpi. Ja "yö" vetoraudat ovat ihan kauheet, painaa joka puolelle ja olo on ahdistunut, nään välillä vieläkin painajaisia.
 
Ego
kaikenkaikkiaan siis ei mitään hohdokasta ole luvassa :| . Mutta jos tytöllä sitten nätit hampaat isona niin pakkohan se on sitten pistää raudat suuhun :D . Saas nähä koska kutsu tulee...ihme ettei oo kuulunu mitää kun tytöllä alkaa eskari niin luulisi että tulisi ajoissa tarkistuskäsky.
Kiitso vastauksista!!! :wave:
 
Ego
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Minulla on ollut lapsena raudat 6 vuotta. Raudat kyllä oikaisivat hampaani kauniiksi kaareksi ylhäältä ja alhaalta, mutta TUHOSI HAMPAANI.

Hampaiden pesu etenkin "nappiraudoilla" eli kisko menee hampaiden keskikohdalta takahampaasta toiseen takahampaaseen ja rautaneliöt keskellä hammasta vaativat AIKUISEN pesemään hampaat aamuin illoin. Karkin syönti minimiin ja muutenkin kaikki mehut, limpat pois! Kokemuksen ääni puhuu. Kun vuosien ulkonäöllisen piinan jälkeen raudat otettiin pois, luulin katsovani kaunista hymyä peilistä, vaan ei, hammaslääkärituolilla hml näytti peilistä kyllä oikaistuja, mutta helvetinmoisissa reiissä olevia etuhampaitani. Siis reikiä joka hampaassa :( nyt etuhampaat paikatut, lähes muovia koko hampaat ja ihan hirveen näköiset.

En siis kehtaa hymyillä kuitenkaan, vaikka ojennuksessa ovat. Ja reiän alkuja kaikki hammaskaulat täys, eli liidun valkoisia raitoja yms. HUONOT kokemuset on, ja olisin mieluummin ollu omissa, vinoissa mutta terveissä hampaissa, kuin näissä paska hampaissa.

Anteeksi, katkeruus paistaa läpi. Ja "yö" vetoraudat ovat ihan kauheet, painaa joka puolelle ja olo on ahdistunut, nään välillä vieläkin painajaisia.
:eek: :(
 
plm
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Minulla on ollut lapsena raudat 6 vuotta. Raudat kyllä oikaisivat hampaani kauniiksi kaareksi ylhäältä ja alhaalta, mutta TUHOSI HAMPAANI.

Hampaiden pesu etenkin "nappiraudoilla" eli kisko menee hampaiden keskikohdalta takahampaasta toiseen takahampaaseen ja rautaneliöt keskellä hammasta vaativat AIKUISEN pesemään hampaat aamuin illoin. Karkin syönti minimiin ja muutenkin kaikki mehut, limpat pois! Kokemuksen ääni puhuu. Kun vuosien ulkonäöllisen piinan jälkeen raudat otettiin pois, luulin katsovani kaunista hymyä peilistä, vaan ei, hammaslääkärituolilla hml näytti peilistä kyllä oikaistuja, mutta helvetinmoisissa reiissä olevia etuhampaitani. Siis reikiä joka hampaassa :( nyt etuhampaat paikatut, lähes muovia koko hampaat ja ihan hirveen näköiset.

En siis kehtaa hymyillä kuitenkaan, vaikka ojennuksessa ovat. Ja reiän alkuja kaikki hammaskaulat täys, eli liidun valkoisia raitoja yms. HUONOT kokemuset on, ja olisin mieluummin ollu omissa, vinoissa mutta terveissä hampaissa, kuin näissä paska hampaissa.

Anteeksi, katkeruus paistaa läpi. Ja "yö" vetoraudat ovat ihan kauheet, painaa joka puolelle ja olo on ahdistunut, nään välillä vieläkin painajaisia.
Johtuukohan toi nyt pelkästään raudoista?
Mulla tosiaan oli raudat kymmenisen vuotta (8-18 vuotiaana) eikä mulla ole ollut elämäni (34v) aikana kuin kolme reikää eikä mikään niistä tullut rautojen aikana vaan joskus sen jälkeen, parikymppisenä.
Vasta aikusiällä aloin peseen hampaani aamuin illoin. Kouluikäisenä pesin vain iltaisin. Tosin meillä syötiin harvoin karkkia eikä juuri limsaakaan juotu.
 
meillä
Pojalla laitettiin raudat 3 lk:lla,silloin nyös oli niskaveto käytössä aluksi,mutta tosiaan irtoili se kiristinrauta kylkeä käännellessä,ei muuten paha. Nyt 5.lk:lla raudat otettiin pois kun hammasrivit oienneet ja aivan ehjät hienot hampaat on vaikka kaikkea tahmaista ja kovaa,karkkia ja limua nauttikin eikä pessyt edes hampaitaan joka aamu ja ilta;)
Hampaiden taakse jättivät vielä sellaisen tukikiskon että hampaat eivät siirry. Meillä olisi hammaslääkäri irroittanut pysyviä hampaita että hampaat mahtuvat suuhun,mutta en antanut lupaa,ja lääkärin ynseästä mielipiteestä huolimatta hienosti mahtuivat suuhun eikä ole turhia koloja hammasrivistössä niinkuin muilla kylän muksuilla=D
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja Ego:
niih..onhan hammaslaatuikin kai porukoilla erillaisii. Mulla on sellaset rautahampaat että oksat pois..eli ei reikiinny..mun miehellä taas ihan eri sorttia.
Suun bakteeripitoisuus vaikuttaa reikiintymiseen. Jos suussa on elinvoimainen kariesbakteerikanta, saa hampaitaan hoitaa huolella, kun taas bakteeriton pärjää vähemmälläkin. Harjaamalla ei bakteeria saa kokonaan pois, ainoastaan pidettyä kurissa.

Aloittajalle lohduksi, että lopputulos kyllä palkitsee, vaikka hoidon aikana voikin olla kurjaa. Mun lapsuudessa suositeltiin purskuttelua fluoriliuoksella hammaspesun yhteydessä, ja vaikka fluorisuositukset on kai muuttuneet, löytyy taatusti joku muu liuos avuksi puhtaanapitoon. Purkka ei vielä rautoja irrota, mutta sitkeä toffee voi sen tehdä.
 
meidän 5 veet sai juuri tällä viikolla sellaiset "muotit" joita pidetään tunti päivässä ja öisin.
Eli on niinkuin ylä ja alahampaiden päällä.
Heillä alahampaat puree liikaa ylähampaiden taakse.

Ymmärsin että näillä saadaan hyviä tuloksia ja ajan mittaan vaihdetaan muotteja vaan isommaksi, eli ei tulisi mitään rautoja....
 
mukamas
molemmilla lapsillamme on ensin olleet niskaveto noin 2-3 vuotta. Ikinä EI irrronnut, painanut tms. Edes ekan yön jälkeen ei valituksia kuulunut.
Nyt olleet kiskot vuoden verran ja sama juttu, ei mitään ongelmaa... poikakin sanoi, että näitähän ei yhtään huomaa, ei edes silloin kun kuminauhoja kiristetään

Ihme kitisijöitä teidän lapset ei voi muuta sanoa
 
"vieras"
Mulla oli raudat ja tosi kiva, että oli sainpahan suorat hampaat. Yks hammas vielä ristipurennassa, mutta ei kuulemma paha, joten ei enää laitettu uusia rautoja. Oli siis ennen kitalakiraudat. Kun sain ne ekalla, niin kyllä sattu syöminen iltapäiväkerhossa tosi paljon! Oli jotenkin outoa syödä ja puhuminenkin aluksi, kun raudat saattoivat olla tiellä. Kitalakiraudat olivat kuitenkin hyvät, kun ei kukaan välttämättä olisi tiennyt ellen olisi kertonut mulla olevan raudat. :)
 
Mulla myös hyvin positiivisia kokemuksia oikomiskojeista! Käytin siis niitä koko peruskoulu-ajan. Ensin ekalla luokalla sain niskavedot: eivät erikoisemmin sattuneet tai irtoilleet, ainakaan alun jälkeen. Välillä kai painoi pikkasen niskasta jos nukuin muutenkin huonossa asennossa, mutta muuten ei ollut mtn. ongelmaa.

Niskavetojen jälkeen sain noi riepuriian kuvaamat "kojeet". Alussa oli tosi ärsyttävää kun joutu pitään niitä sen tunnin päivälläkin ja ns. jumppailemaan suulla (niiden kanssahan ei voi esim. puhua ja se homma vaati kuitenkin keskittymistä jonkun verta), käsitääkseni kai sen takia että ne alkais pysymään paremmin suussa (alussa siis saattoi yön aikana "pudota" suusta). Myöskään näiden kanssa ei (satunnaista hampaiden "aamukipeyttä", joka johtu siitä että toisinaan yöllä purin hampaita niin lujaa yhteen) ollut mitään ongelmaa -oikeestaan sitte kun joskus kasiluokkalaisena sain noi pois, niin tuntui jopa tosi oudolta kun niihin oli niin tottunut, ja kuten joku öö muistaakseni jonkun lehden x päätoimittaja joskus sanoi, niin ne tuntui jopa osin turvallisilta tai sillain (siis kun oli tottunut siihen suussa olevaan "möhkäleeseen") :D.
Ainii ja niitä tosiaan aina vaihdettiin -tosin musta kyllä tuntu että ne aina pieneni, eikä isontunu niinku riepuriiaa sano (o_O), mutta joo :).

Sitte noitten jälkeen mulle laitettiin vielä sellanen rauta"tanko" kitalakeen, mikä sitte varmisti että ne hampaat kanssa pysyy näin.


Myöskään mun pikkusiskolla ei oo ollu suuremmin mitän ongelmia sen hammasrautojen kanssa. Sillä oli siis jonkun aikaa "telaketjut", ja sai niitten jälkeen sellasen muovi-homman, mikä tulee kitalakeen (ja hampaitten päälle sellanen telaketju-mainen homma, mutta ilman niitä neliöitä). Jonkun aikaa noitten telaketjujen saamisen jälkeen toki hampaat oli tosi kipeet (ja jotkut mun kaveri on sanoneet myös että kiristettäessä on samana päivänä voinu sattua), eikä se saanu syödä mitään toffeeta tms. Lisäks se sai niitten putsaamiseen omat hammasharjansa, ja hampaat pitikin muista pestä hyvin (varsinki mun kaverille tuli noitten kanssa _todella_ herkästi reikiä, pikkusiskolle myöskin sen elämän ensimmäiset reiät: joku pari kappaletta?). Mitään suurempia ongelmia kuitenkaan silläkään ei oo ollu.
 
"Miia"
Minula oli 12.v-15.v ne ''telaketjut'' alhaalla ja ylhäällä.
Öisin pidin sellaista muovijuttua tuolla kitalaessa. Ja sitte 13.v-18.v oli etutakahampaissa takana traudat että piti ne suorassa. Ja sitte kumilenkkejä jonkin ajan Tuli kauniit hampaat:) Mutta pian kävi niin, että hampaat menivät hiljalleen ristipurentaan ja etuhampaiden väli kasvoi. No nyt hampaat on sellaiset että pystyn juuri ja juuri pitämään ne kii yhdessä ja hammasväli on kamala.
10.v pojalla laitettiin juur vähä aikaa sitte ''telaketjut'':( Surettaa kun ne satuttaa alussa
 
Meillä on oikomishoidot aloitettu molemmilla vasta kolmannella luokalla, tosin "rautoja" meillä ei ole suussa kummallakaan. Vanhemalla silikoninen ikään kuin hammassuojuksen näköinen juttu, ihan standardi malli nuoremalle tulee parin viikon päästä vähän saman tyylinen, mutta mitoitettu juurikin hänen suuhunsa, siitä tulee ulos kaksi rautaa ja ne laitetaan nauhoihin kiinni ja pääntaakse.
 
"vieras"
Sanoivat hampilekurissa että saattaa saada hammasraudat tuo muksu.
Koskas ne alkaa niitä mallailee suuhun?Kun lapsi nyt syksyllä 6 vee ja eihän sillä oo ku tuo maitokalusto suussa vielä.
Onko ne hankalat putsailla? Ja kertokaa kokemuksia muutenkin niistä..kuinka kauan pidetään ja mitä lapsi tykkää niistä...
Meillä ekaluokkalaiselle laitetiin "kvak heelix" (tuolta se kuulosti, en tiiä miten kirjoitetaan) yöraudat suuhun. Siihen kuuluu jonkinlainen yömaski kitalaki rautasysteemin lisäksi. Hänellä on etualueen ristipurenta eli purenta väärinpäin.

Ylähampaista otettiin muotit ekaks ja sitten kun raudat oli teetetty niin laitettiin suuhun. Sanoivat että parisen päivää voi olla hampaat kipeät, mutta meidän tytöllä ne raudat teki kieleen molemmille puolille reiät 3 päivässä ja ei mielellään syönyt kun nieleminen sattui.

Raudat otettiin pois ja nyt otetaan uudet muotit ja raudat. Ne olivat jotenkin liian pitkälle ulottuvat ja liian alhaalla ja siksi hankasivat. JOs tulevatkaan ei sovi niin joutuvat miettiin jotain muuta systeemiä. Tässä nyt ootellaan pari viikkoa et aloitetaan kaikki alusta. Meillä se muottien teko jo tyttöä oksetti. :(
 

Yhteistyössä