Lapsen etunimen vaihtaminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Onko ihan älytön idea?
Tämän hetkinen etunimi on kaunis, mutta vaikea lausua. Esim. lapsen vaari ei ole koskaan lasta tällä nimellä kutsunut, koska ei osaa sitä lausua. Olen myös huomannut itsekin, että nimeä on hankala käyttää ja aina kun sen haluaa sanoa täytyy erikseen keskittyä sen lausumiseen, jotta sen sanoo oikein. Lapsen nimi oli ns. päätetty jo ennen syntymää, mutta mieheni ei antanut nimeä käyttää ennen ristiäisiä. Jos olisi, niin oltais siinä tilanteessa varmaan jo huomattu nimen vaikeus.

Lapsi on nyt kaksi vuotias ja päivittäin harmittaa tuo hänen nimensä :( Ainut mitä mietin on, että lapsi itse kutsuu itseään tällä nimellä (toki sanoo sen väärin), joten onko se hänelle liian suuri muutos? Ja tietenkin mietityttää myös se mitä muut ihmiset ajattelevat asiasta... huoh. Mutta on sekin ikävää jos lapsen nimi harmittaa lopun elämää.

[QUOTE="aapee";29872573] Mutta on sekin ikävää jos lapsen nimi harmittaa lopun elämää.[/QUOTE]

Eikö lapsi voi aikanaan päättää haluaako vaihtaa nimensä? Mikään ei kai myöskään estä häntä kutsumasta lempinimellä tms.

Tuttavan perheessä lasta alettiin kutsua alakouluikäisenä lapsen toisella nimellä myöhemmin lapsi itse päätti muuttaa nimensä virallisestikin.

No lasta ei tulla kutsumaan toisella nimellä, koska se on minun nimeni.

Meillä on useampia lapsia ja kaikkia kutsutaan oikealla nimellään. En halua alkaa ketään kutsumaan lempinimellä eikä tuosta nimestä mitään kivaa lempinimeä edes saisi.

Minä lisäisin lapselle kolmannen nimen kutsumanimeksi. (Ei varmaan väliä laittaako sen rimpsun ekaksi vai mihin väliin.) Enkä usko, että kaksivuotias siitä sekoaa pahasti vaikka häntä alettaisiin kutsua uudella nimellä, ja voihan noita nimiä käyttää molempia rinnakkain. Onhan lapsella monella lempinimiä montakin, eikä ne siitäkään sekoa, että ovat välillä "Tiina", "Tintta", "Tiinuli", "äidin kulta", "apina" ja "höpsöliini". Tunsin lapsena myös yhden tytön jota kutsutiin sekaisin ekalla ja toisella nimellään, ja välillä molemmilla, eikä se ketään perhepiirissä tuntunut häiritsevän, vähiten lasta itseään. Eikä venäläiset lapsetkaan ole sekaisin, vaikka siellä käytetään lempi-, hellittely- ja isännimiä yleisesti. Jekaterina-tyttö pärjää ihan hienosti vaikka on välillä Katja ja välillä Ivanovna.

Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Uteliaisuuttani kysyn, että tarviiko mihinkään ilmoittaa, jos ottaa puhuttelunimeksi toisen nimen? Esim. Maija Leenaa on aiemmin kutsuttu Maijaksi, mutta tästä lähtien aletaan kutsua Leenaksi.

Uteliaisuuttani kysyn, että tarviiko mihinkään ilmoittaa, jos ottaa puhuttelunimeksi toisen nimen? Esim. Maija Leenaa on aiemmin kutsuttu Maijaksi, mutta tästä lähtien aletaan kutsua Leenaksi.

Ei tarvitse. Tietenkin jos jonnekin on ilmoittanut nimekseen vain sen kutsumanimen, kannattaa tietoihin korjata se toinen nimi tai mieluiten molemmat, mutta ei siitä merkittävää haittaa ole, vaikka se pysyisi vääränä. Mulla joskus aiheutti hieman hämmennystä apteekissa, kun reseptissä olivat sekä eri etu- että sukunimi kuin Kela-kortissa (ekana). Käytin toista etunimeä ja juuri mennyt naimisiin, joten lääkärikeskuksen tiedoissa oli vain toinen etunimi sekä sukunimenä vielä tyttönimi. Selitin asian ja katsoivat hetujen täsmäävän, joten sain lääkkeeni ongelmitta.

Miksi ihmeessä valitsitte niin vaikeasti lausuttavan nimen lapsellenne? Ei kai vaikea lausunta tullut teille yllätyksenä? Onko nimi sitten ihan eri paria muiden lastenne nimien kanssa, jos on niin vaikea, ettei vaarikaan osaa sitä sanoa, mutta muiden lastenne nimet ilmeisesti osaa?

Heräsi kyllä suuri mielenkiinto siihen, että mikä nimi on kyseessä? Mikä voi olla niin vaikea nimi, että äidinkin pitää oikein keskittyä, että osaa sanoa sen oikein?

Meillä on Radnapourana, mutta Ranaksi tai Kakeksi yleensä sanotaan... mitä väliä? Kaverien kesken se on aina Kake, ei ainakaan eskarissa ole vielä papereita kysytty vaan sillä Kakella mennään.

No eihän se pakko ole, jos osaa itsekin tarvittaessa käyttää sitä vanhaa nimeä, mutta jos haluaa sen toisen nimen virallisiinkin yhteyksiin.
"Kutsumanimen ilmoittaminen

Kutsumanimeksi voidaan ilmoittaa yksi tai useampi henkilön virallisista etunimistä.

Jos henkilön etunimiä on yhdistetty väliviivalla, mutta hän käyttää kutsumanimenään esim. vain toista näistä yhdistetyistä nimistä, voidaan tieto merkitä väestötietojärjestelmään henkilön ilmoituksen mukaisesti. Henkilö voi ilmoittaa kutsumanimensä maistraatille tätä tarkoitusta varten laaditulla erillisellä lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä.

Vaihtoehtoisesti kutsumanimitieto voidaan ilmoittaa Väestörekisterikeskuksen tarjoman Omien tietojen tarkastuspalvelun kautta.

Tieto kutsumanimestä voidaan ilmoittaa, osoitteenmuutoksen ilmoittamisen yhteydessä, myös postin ja väestötietokirjahallinnon yhteisellä muuttoilmoituslomakkeella."
Perustiedot ilmoittaminen

Minullakin on välillä tehnyt mieli vaihtaa lapsen nimeä, sinne olisi pitänyt laittaa suvussa kulkenut nimi jota ei sitten laitettukaan, ja nyt harmittaa. Mutta ei voi mitään. En menisi vaihtamaan lapsen nimeä kuitenkaan. Olen itse vaihtanut omani täysi-ikäistyessäni ja olen nyt tyytyväinen. Anna lapsesi itse päättää.
Milläs nimellä se isoisä sitten lasta kutsuu? Eikös se voisi olla se kutsumanimi. Miksi pitää ehdottomasti kutsua etunimellä?

Onko ihan älytön idea?
Tämän hetkinen etunimi on kaunis, mutta vaikea lausua. Esim. lapsen vaari ei ole koskaan lasta tällä nimellä kutsunut, koska ei osaa sitä lausua. Olen myös huomannut itsekin, että nimeä on hankala käyttää ja aina kun sen haluaa sanoa täytyy erikseen keskittyä sen lausumiseen, jotta sen sanoo oikein. Lapsen nimi oli ns. päätetty jo ennen syntymää, mutta mieheni ei antanut nimeä käyttää ennen ristiäisiä. Jos olisi, niin oltais siinä tilanteessa varmaan jo huomattu nimen vaikeus.

Lapsi on nyt kaksi vuotias ja päivittäin harmittaa tuo hänen nimensä :( Ainut mitä mietin on, että lapsi itse kutsuu itseään tällä nimellä (toki sanoo sen väärin), joten onko se hänelle liian suuri muutos? Ja tietenkin mietityttää myös se mitä muut ihmiset ajattelevat asiasta... huoh. Mutta on sekin ikävää jos lapsen nimi harmittaa lopun elämää.

Mulla on sama tilanne sun kanssa :-/ Meillä lapsi täyttänyt juuri 2v. ja nimen haluaisin vaihtaa. Olisi pitänyt tehdä vaihto jo aiemmin kun nimi tuli niin hätiköidysti päätettyä Mietin juurikin muiden ihmisten ajatuksia asiaan, mutta kuitenkin tulisi tehdä niin kuin itseltä parhaimmalta tuntuu.. Uskon että lapsi kyllä sopeutuisi muutokseen hyvin. Oletteko jo päätyneet johonkin ratkaisuun?

Yhteistyössä