Lapsen erikoinen puhetyyli, muilla?

Yritän nyt kiteyttää tämän mahdollisimman lyhyeen :)

Eli meidän tytöllä pian 4 v on suht hassu puhetyyli, ollut aina. Hän "kopioi" suoraan mun lauseet eikä muuta niitä minä -muotoon. Parina esimerkkinä, jos hän haluaa maitoa, tulee sanomaan että "haluakko maitoo". Tai jos hanasta tulee kylmää vettä, hän sanoo "onko se kylmää". Ruokapöydässä saattaa tuumata että "ruuan jälkeen pääset ulos". Eli ihan sanasta sanaan kopioi mun lauseet :)

Onko kenenkään muun lapsella ollut samanlaista puhetyyliä? Ja missä vaiheessa on alkanut puhumaan normaalisti? Onko puheenkehitys ollut normaalia hitaampaa?

Nyt väläyttelivät tuolla päiväkodissa (8 hoitopäivän jälkeen) että pitäs tutkia onko tytöllä puheen kehityksessä viivästymää ja tarviiko jotain toimenpiteitä sen suhteen alkaa miettimään. Mä en itte (ennen tätä) oo ollu kauheen huolestunut, tytöllä on vähän kaikki oppiminen tullu vähän myöhempään ku muilla mutta ne onki sit tullu kerralla eikä oo tarvinnu harjotella.

Ja lähinnä tän mahdollisen viivästymän takia nyt kyselen teiltä, jos jollain muullakin on tällasesta kokemusta..

Muoks. Sellainen oleellinen juttu tässä jäi laittamatta että tyttö EI ainoastaan puhu "kopioimalla" vaan on etenkin viimeaikoina alkanut puhumaan enemmän normaalisti, esim. käyttää saisinko -sanaa.

JeG
Kannattaisi varmaan ottaa asia puheeksi neuvolassa tms ja tutkituttaa asia, jos päiväkodistakin vihjailevat. päiväkodissa näkevät niin paljon lapsia, että yleensä aika pian pystyvät erottamaan, jos jollain lapsella on jotain tutkimisen arvoista.
Tulee mieleen yksi lapsi, joka myös matki toisten ihmisten lauseita, telkkarista kuultua puhetta yms ja dysfasia hänellä lopulta diagnosoitiin. Toki voi sinun lapsellasi olla joku ihan harmitonkin juttu, mutta itse ainakin oman mielenrauhan vuoksi tutkituttaisin. Hyvähän se on jos ei mitään olekaan:) ja jos on niin paremmin voidaan aina tukea kun diagnosoidaan ajoissa.

Joo, tarkoitus onkin että tutkitaan nyt jos on jotain epäilystä, ainakin sen oman mielenrauhan vuoksi. PK:hon on tulossa KELTO loppukuusta ja hänen kans oon menossa sitten juttelemaan.

Mä vakaasti uskon että tyyliin puolen vuoden päästä tytön puhe vaan alkaa sujumaan.. :D Mä oon sen kans niin miljoonasta asiasta panikoinu ja näin on käyny kaikessa.

Mutta anyway, parempi nyt tutkia ku sitten pahimmassa tapauksessa myöhemmin katua..

Yhteistyössä