Lapsen dysfasia epäily ja päiväkodin välinpitämättömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Lapsi (vajaa 3v.) sai pari kuukautta sitten kiireellisesti päiväkotipaikan puheterapeutin pyynnöstä pahojen kielellisten ja varsinkin puheenymmärrys ongelmien vuoksi. Hän on ollut päiväkodissa nyt päivittäin klo. 8-12 välisen ajan. Poika on käynyt koko tämän ajan säännöllisesti viikottain puheterapeutin luona, missä he ovat harjoitelleet kaikenlaista ja meille on opastettu mitä kaikkea voimme kotona harjoitella.
N. kuukausi sitten sieltä sanottiin että pojan kanssa tulisi ottaa käyttöön sekä tukiviittomat että kuvat, sillä niistä on ollut hänelle siellä todella suuri apu, tukivittomia tulisi käyttää myös päiväkodissa. Nyt meille on puhuttu jo että lapsella todennäköisesti olisi dysfasia ja hän tarvitsee hyvin tiivistä hoitoa ja tukiviittomien käyttöä.

Ongelmaksi on nyt muodostunut pojan päiväkoti joka on mielestäni todella välinpitämätön asian suhteen. Olen pyytänyt sitä kautta keltolta useaan otteeseen tukiviittomia että voimme harjoitella niitä kotona, mutta mitään ei ole tapahtunut. Palaveri kelton, puheterapeutin ja päiväkotitätien kanssa siirtyy jatkuvasti kun kelto ei ole vieläkään käynyt tutustumassa meidän poikaan vaikka heillä pitäisi olla joka viikko tietty päivä milloin he päiväkodeissa käy.
Nyt otin yhteyttä päivähoidonohjaajaan jonka panoksen ansiosta sain päiväkodista vastauksen että me emme voi antaa sinulle vielä niitä viittomia kun kelton täytyy ensin käydä katsomassa poikaa että tiedämme millaisia viittomia voimme pojalle antaa :0 Menin aivan sanattomaksi. Myöskään päiväkodissa ei olla näitä viittomia hänen kanssa käytetty vaikka pyydetty on. Nyt olen itkenyt viikkotolkulla kun mitään apua en sieltä pojalleni saa. Palaveriaika sentään annettiin, mutta vasta reilun kuukauden päähän.
Voiko päivähoito todella olla näin peestä ettei tukea ja hoitoa tarvitseva lapsi sitä saa, vaikka puheterapeuttikin on jo useaan otteeseen ollut sinne yhteydessä???

Osaan joitain viittomia, mutta lähinnä eläimiä, mutta paljon lisää tietoa kaipailisin. Sossun kautta kuulemma täytyy anoa viittomankielenopettajaa kotiin, mutta siinäkin menee kuulemma aikaa...

www.papunet.fi täältä saat viittomia ensi hätään! Oletteko olleet foniatrialla osastojaksolla? kunnan vammaispalvelun kautta olisi mahdollista saada tietokoneelle ohjelma jossa on paljon näitä viittomia. Kannattaa heittääntyä tylyksi vaan ja vaatia.

järjestelet asioita. Varmasti jo parin vuoden päästä puheessa on tapahtunut suurta edistystä, ei se hetkessä tule. Päiväkodin on pakko suostua käyttämään tukiviittomia ja kuvia mutta se voi vähän kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
www.papunet.fi täältä saat viittomia ensi hätään! Oletteko olleet foniatrialla osastojaksolla? kunnan vammaispalvelun kautta olisi mahdollista saada tietokoneelle ohjelma jossa on paljon näitä viittomia. Kannattaa heittääntyä tylyksi vaan ja vaatia.

Ollaan jonossa osastojaksoon, menee ainakin loppuvuoteen. Onkohan tollainen ohjelma koneelle kalliskin vai saako sellaista ilmaiseksi?

Kuulostaa kurjalta. :hug: Saisitko puheterapeutilta ohjeita muutamiin tukiviittomiin? Päiväkodin toiminta vaikuttaa kyllä hiukan oudolta. Ehkä siellä on joku hässäkkä päällä ja siksi eivät ole kyenneet vielä tehokkaasti ottamaan poikasi asioita käsittelyyn. Toisaalta on kyllä hyvä, että ryhmän opettajat tutustuvat lapseen rauhassa ja arkisissa tilanteissa niin osaavat sitten kertoa keltolle paremmin ja tarkemmin millaisissa asioissa poikasi tarvitsee tukea.

Valitettavasti nämä asiat joskus kestävät. Ymmärrän hyvin vanhempien turhautumisen. Joko lapselle on tehty kaikki testit, onko esim. psykologin ja foniatrin lausunnot? Lapselle, joka tarvitsee erityistä hoitoa pitää lain mukaan laatia kuntoutussuunnitelma puolivuosittain. Keltot ovat usein ylityölllistettyjä ja varmasti lastasi ollaan menossa katsomaan. Nyt kuitenkin kulunut vasta pari kuukautta, ja montaa asiaa saatte vielä odottaa, ennen kuin asiat alkavat "rullaamaan". Lapsesi onneksi saa puheterapiaa, sekin on joissakin kunnissa aika kiven alla tänä päivänä.

Voihan olla että teillä ei päiväkodissa ole ketään viittomia osaavaa, se kun ei kuulu perusopintoihin, vaan esim. itse olen käynyt erikseen tukiviittomakurssin. Kuvia on käytössä monessa normi pk:ssakin, kun ne selkiyttää asioita ns.normaalillekin lapselle.

sen ohjelman saa vammaispalvelun kautta ilmaiseksi,se on tämmönen ku mikael koulun multimediatuotantoa tukiviittomat, vahvoin siivin maailmaan. Luulen että sen voi myös tilata itse,en tiedä paljon maksaa. www.mikael-koulu.fi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sen ohjelman saa vammaispalvelun kautta ilmaiseksi,se on tämmönen ku mikael koulun multimediatuotantoa tukiviittomat, vahvoin siivin maailmaan. Luulen että sen voi myös tilata itse,en tiedä paljon maksaa. www.mikael-koulu.fi

Kiitos!

Jos päivähoidon kanssa on ongelmia eikä hommat suju, niin yhteys vaikka päivähoidon päälikköön asti. On totta, että nämä asiat eivät hetkessä korjaannu, mutta toisaalta mitä aiemmin avun saa ja tuen saa ja mitä systemaattisemmin kaikki lapsen kanssa touhuavat sitä toteuttavat, niin sitä parempi lapselle. Meillä tytär tarvitsi tukiviittomia n. 5v sitten. Meillä päiväkoti lähti ihan unelmasti siihen mukaan ja lto kävi tukiviittomakurssit meidän kanssamme. Lapselle järjestyi vielä pieni erityispaikka omaan ryhmään (=aikaa kuntouttaa lasta). Dysfasiaa ei meillä löytynyt, vaan viiveinen puheen kehitys, mutta veikkaanpa, että näillä avuilla (+ tietty kotona touhut ja puheterapia) päästiin suhteellisen nopeasti eteenpäin. Ja muistanpa täällä, kun asiaa aikanaan ihmettelin, niin moni kommentoijista oli sitä mieltä, että hysteerinen äiti riehuu liian aikaisin lapsen asioissa...

Hei! Meillä tytöllä, nyt 5-v, todettiin vaikea dyspraksia 3,5-vuotiaana ja hän aloittikin sitten päivähoidossa kolmena pnä/vko. Aloitimme tuolloin opiskella tukiviittomia ja siis käyttää niitä. papunet.fi ja sieltä kuvatyökalu. voit hakea mitä viittomia haluat HAE VIITTOMIA- toiminnolla tai voit selailla eri aihealueita SELAA VIITTOMAT- toiminnolla. Me saimme sitten neurologisen osastojakson seurauksena lähetteen kaupungin sos.virastoon ja sieltä kautta sitten tukiviittomien kotiopetuksen joka on jatkunut sieltä asti ja jatkuu edelleen 2h/vko kotona. Tuo kotiopetus on erinomainen ja jos lapsellasi on todettu vakava kielellinen häiriö, hän on oikeutettu saamaan tuota kotiopetusta. Tarvitsee siis puheterapeutin/ neurologin/vast lähetteen ja paljon omaa aloitteellisuutta. Kelto on toteuttava tekijä, eli hän ei tee viittomia teille. Koska teillä on jo toimiva yhteys puheterapeuttiin niin hän on hyvä henkilö toimimaan päiväkodin ja teidän vanhempien ohjauksessa viittomien ja varsinkin kuvakommunikaation käyttöön. Teidän kuuluisi hakea kelalta puheterapeutin ryhmäohjausaikoja esim viisi kertaa jolloin kun kela antaa luvan, pt voi tulla pk:iin ja teille kotiin. Keskustele pt:n kanssa tästä. Nuo viittomat ainakin täällä meillä hoituu siis kunnan sostoimen kautta viittomakielenopettajan avulla.

Ihan itsenäisesti teidän ei tarvitse tätä urakkaa hoitaa!!! Muista se, kysy vaan joka paikasta että mihin pitää ottaa yhteys kun pitäisi tälläisiä asioita hoitaa ja kysy niin kauan kuin joku nimi tulee vastaan.

Eli apua on kyllä olemassa näihin pulmiin, se on aina vaan onnesta kiinni sattuuko kohdalle sellaista ihmistä joka ohjaa eteenpäin.

Teillä on tuo osastojakso jo loppuvuodesta, silloin ota esim sosohjaajan kanssa tai kenen vaan kanssa esille kaikki mitä mielessä on. Nämä haasteet eivät kaipaa sellaista pika-apua vaan vievät aikaa. Tiedän kyllä että sinulla on varmasti hätä ja ymmärrän täysin että haluaisit apua heti. Voisit esim ottaa neuvolaan yhteyttä ja puhua siellä tästä ja kysyä keneen ottaa yhteyttä, esim kuntoutusohjaajaan vai keneen.

Totta on se, että sinä äitinä tiedät kuuluuko olla huolissaan ja se on sellainen sisäänrakennettu juttu joka antaa vinkkiä siitä, onko muutosta paljon parempaan tulossa vai onko tälläiset haasteet teillä elämässä pitkäänkin. Meillä tyttö, siis 5-v nyt, osaa sanoa 4 sanaa mutta viittomia paljon ja kuvat käytössä myös mutta hitautensa takia kuvia ei kotona niin käytetä kotona, lähinnä viitotaan. Niin, sanoja ei ole tulossakaan enempää, ja hänelle viittomat ja kuvat ovat koko elämän kestävä juttu. Eli ne vähättelevät kommentit, mitä minäkin olen kuullut: "jokainen oppii kyllä omassa tahdissaan... lapselle pitää puhua ja lukea paljon...olen kolme lasta opettanut puhumaan, tuo teidän tyttö meille niin opetan senkin... ovat ainoastaan raivostuttavia ja kertovat tietämättömyydestä tässä asiassa.

Päiväkodit ovat hyvinkin erilaisia. Jos teidän pk:ssa ei ole viittomien osaajaa tai kuvakorttien käyttöä ei hallita, niin kannattaa hakea toiseen päiväkotiin, ihan oikeasti. Meillä nuo asiat on toimineet hienosta. Tästä kannattaa puhua pk:ssa, heillä on kyllä ammattiin liittyviä velvollisuuksia. Mutta varoitan sinuasiitä, että nämä asiat kulkevat hitaasti eteenpäin! Mutta olemalla itse aktiivinen saat paljon aikaan. Hae muutamia viittomia tuolta papunetistä ja alkakaa kotona käyttää niitä Ruoka-aineet on esim hyviä harjoitella. Meilläkin äiti ensin osasi kirahvit sun muut mutta piti sitten vähän enemmän arkeen liittyviä opetella :) Broadmaster jolla saa tehtyä niitä kuvakortteja on useita satoja euroja maksava ohjelma eikä sitä kannata itse ostaa. Me saimme sen ohjelman samaan aikaan kun tyttö sai apuvälineyksiköltä kuvakommunikaatiokansion = AAC-kansion ja jos haluat voin tehdä sinulle niitä kuvia jos saan yhteystietosi.

Kyllä asiat selviää! Voimia se vaatii ja paljon uskoa parempaan mutta tavalla tai toisella asiat aina järjestyy. Autan sinua mielelläni. terv Maarit

minulla on kolme dysfasia lasta ja emme myöskään saaneet ajoissa päiväkodissa asioita rullaamaan:tämä näkyy pojassa mm itsetunnon ongelmat,motorinen levottomuus ym pienimmän kanssa olen nyt ajoissa liikkeellä koska tiedän jo mitä on tehtävissä ja miten asiat pitää hoitaa(vaatia).tein mm päiväkodista valituksen korkeimman kautta ja sen jälkeen on alkanutkin tapahtua.mutta kyllä tässä välissä ollaan käyty pohjalla henkisesti on tämä sellaista tuulta vastaan taistelua ollut äiti vastaan muu maa ;)
minä voin kertoa ja opastaa tarvittaessa jaan tietoni mielellään kaikista dysfasiaan liittyvistä tuista ym.neillä on korotetut vammaistuet kaikilla,omaishoidontuki (yhdestä lapsesta),saimme alentuneen veronmaksukyvyn takautuvasti 5vuodelta,nyt haussa harrastus matkoihin kuljetusta mielestäni pitäisi sekin saada ;)
sopeutumisvalmennuskurssilla käyty ja kyllä suosittelen lämpimästi ensi kesänä jatkokurssi ja talvella kuvat ja viittomat kurssia haetaan turusta!
meillä on avuvälineitä puhelaita ja kommunikaatiokansio ja toiselle pojalle samat avut tulossa piakkoin.ota yhteyttä jos haluatte näissä asioissa heidi.kristiina@hotmail.com

Yhteistyössä