Lapsen diabetes

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Mitä oireita teillä on ollut ja minkä ikäisenä alkanut? Miksi ja kuka sitä epäili?

Meillä pikkuneiti 1v. 3kk juo hirmuisesti. Siis aina kun näkee mukin niin joisi ja saattaa juoda lasillisen tai kaksikin kerralla. Myös pitkään olen huomannut ja ajatellut että hänen hengitys haisee oudolle, en osaa tarkemmin sanoa miltä mutta erillaiselta kun esim veljensä tai muiden pikkulasten. Saattaisiko tämä olla diabetestä?

Aijon tämän ottaa puheeksi kyllä kun just neuvolakäynti edessä.

Meillä ei ole diabetestä, mutta oireita on ainakin tuo jano, lisäksi väsyminen ja laihtuminen.
Olen kyllä kuullut hengityksen haiskahtamisestakin. Kannattaa mitata verensokeri pikimmiten...

Ei ole laihtunut, vaan normaalisti paino noussut. Muuten kyllä on pienikokoinen, mutta niin on veljensäkin. Muistan yhden entisen työkaverin jonka henki haisi hirveelle, hällä siis oli paha diabetes. Ja juu johtui siittä eikä pesemättömyydestä ;)

Mietein miten se sokeri sitten mitataan? pystyisin ja osaan kyllä mitata kotioloissa, mutta kun on noin pieni kyseessä niin miten sitä verta tulee, tuleeko riittävästi?

Neuvolasta saa lainaksi sokerimittareita ja välineet pistämiseen. Ei muuta kuin reikä sormeen, liuskaan verta ja liuska laitteeseen ja siinä se arvo sitten näkyy.
Mutta näin epäily tapauksessa kannattaa yksinkertaisesti viedä neuvolaan , jossa sen kätevästi ottavat tai vaikka pissanäyte viedä, josta näkee, onko sokeria pissassa. Mutta helpoin tapa noin pienellä on varmaan tuo verikoe. Pissanäytteen saaminen voi olla konstikkaampi juttu.
Sitten kannattaa myös huomioda, kun meet neuvolaan ottattamaan tuota, niin milloin lapsi on viimeksi syönyt ja mitä , tai juonut, koska ne vaikuttaa sokeriarvoon tietty.
Meillä just viikolla otettiin 12v pojalta sokeriarvo ja oli puolta tuntia ennemmin juonut lasillisen appelsiinimehua. Arvo oli 6.7 ja oli ihan hyvä tuohon nähden, että oli hiljan suuhunsa jotain laittanut.

Tuo kasvojen punoitus on mulle uutta... mut meen neidillä usein on posket ku olis ulkona ollu pidempäänkin, ja siis veljellä ei oo vaikka yhdessä olisivat touhunneet.

Yhteistyössä