lapsen astmalääkitys ja hampaiden kuluminen,,,,tietoa, kokemuksia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Meillä 7 v poika kävivät eilen hammaslääkärissä koulusta ja hampaat pestään aamua iltaa. Astmalääkitys on alotettu huhtikuussa ja nyt hampaissa voimakasta kulumista. Onko jollain kokemusta tällasesta ja kuinka hoidettu? Itse olen tosi tarkka pojan hampaiden hoidosta koska mulla ja miehellä jouduttu paikkaileen hampaita. Hammaslääkäri meinas että astmalääkitys tekisi, pojalla aamua iltaa menee flixotide 125 mg ja ventoline tarvittaessa. Kerran viikossa on karkkipäivä, viikolla syödään terveellisesti. Mietityttää että oonko hoitanut jotenkin väärin vaikka järki sanoo et en.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Montako suihkausta päivässä teillä menee tuota kortisonia, yksi aamulla ja yksi illalla?
jep, kun mietin jo että pitäiskö puhua lääkärille et olisiko syytä vaihtaa johonkin toiseen jos se noin vaikuttaa hampaisiin kun selvä muutos tullut vuoden aikana.

Ei mulle ainakaan lääkäri eikä astmahoitaja mitän ole sanonut, että hampaisiin vaikuttaisi.
Suu on käsketty huuhdella flixotiden jälkeen, ettei tule sammasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei mulle ainakaan lääkäri eikä astmahoitaja mitän ole sanonut, että hampaisiin vaikuttaisi.
Suu on käsketty huuhdella flixotiden jälkeen, ettei tule sammasta.
mulle hammaslääkäri meinasi et vaikuttaa ja kuulemma hampaat pitäisi pestä ennen lääkkeen ottoa ja sit viel huuhdella lääkkeen oton jälkeen. Kun muuta yhteyttä ei kulumiseen löydetä.

No ei meillä ole ainakaan vaikuttanut. Lapsella 5v ollut lääkitys 1vuotiaasta. 7vuotiaalla 2 vuotta. Suu purskutellaan aina lääkkeenoton jälkeen. Pestään normaalisti 2 kertaa päivässä.

itse olen sairastunut astmaan alle vuoden ikäisenä 5 vuotiaasta asti vakituisella lääkityksellä ja astma lääkkeet vaikuttaa hampaisiin olen saanut sen vastauksen hammaslääkäriltä yhdeltä lääkäriltä ja astmahoitajalta olen nyt 28 vuotias eli kokeillut jo monen laisia astmalääkkeitä hammaslääkärissä saa kulkea aika tiheään kun hampaat reikiintyy helposti joskus hampaista jopa murenee palasia

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Montako suihkausta päivässä teillä menee tuota kortisonia, yksi aamulla ja yksi illalla?
jep, kun mietin jo että pitäiskö puhua lääkärille et olisiko syytä vaihtaa johonkin toiseen jos se noin vaikuttaa hampaisiin kun selvä muutos tullut vuoden aikana.

Meillä on ollut käytössä Pulmicort (100 mikrogrammaa). Tyttö sai lääkkeen ollessaan 1v8kk ja sitä käytettiin 3v8kk ikään asti päivittäin. Isoimmillaan annos oli 2 suihketta aamulla ja 2 suihketta illalla. Tavallinen annos oli yksi suihke illalla. Lisänä Airomir tai Bricanyl avaavina lääkkeinä tarvittaessa.

Hampaat on pesty ainostaan iltaisin. Lääkkeen oton jälkeen suu on huuhdeltu vedellä. Meillä on ollut ainoastaan kolme hammashoitajakäyntiä ja niiden yhteydessä ei ole mainittu kiillevaurioista mitään.

Meillä kans pojalla samat lääkkeet käytössä. Keväällä alotettu myös lääkitys. Hampeissa ei mitään vikaa. Meillä aamuin illoin hampaiden pesu, sen jälkeen lääke + hyvä purskutus! Tämä näyttää toimivan ainakin meillä. Ja xylitoli-tuotteet päivisin käytössä. Muuten kyllä varmasti vaikuttaa lääkkeet hampaisiin ajan myötä jos ei hoida kunnolla.

Kyllä se (voi) vaikuttaa. MEillekin sanottiin et huuhdella suu aina lääkkeen jälkeen. Sit myöhemmin luin ettei se huuhtelu auta mitään kun se lääke tarttuu sen verran tiukasti hampaisiin. Paras olisi antaa xylitol purkkaa aina lääkkeen jälkeen. Tuo hampaan pesukaan ei varmaan kannata ihan heti lääkkeen jälkeen kun kuluttaa lisää hampaita.

varmaan osaltaan vaikuttaa perimä, minä ja mies kuljetaan jatkuvasti hammaslääkärissä vaikka pestään hampaat aamua iltaa. kuulin et jollekkin lapselle olisi ennen kouluikää jouduttu laittamaan kuoret etuhampaisiin kun lääke kuluttanut, murentunut ne hampaat. Joulukuussa on konrolli lääkityksestä ja laitan kädet ristiin et saataisiin pudottaa se yhteen suihkeeseen päivässä.

Meidän pojalla on ollut flixotide käytössä jo pian 6 vuotta. Astmahoitaja neuvoi meille heti alkuunsa, että hampaat täytyy pestä ennen lääkkeen ottoa, ettei lääke tarttuisi niin kovasti hampaisiin ja huuhdella vielä lääkkeen oton jälkeen. Näillä neuvoilla ollaan menty aamuin illoin ja hampaat on pysyneet kunnossa. Yhtäkään reikää ei pian 9 vuotiaalla pojallamme ole ollut, eikä kiillevaurioita.

Yhteistyössä