Lapsen änkytyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut äiti

Vieras
Hei!

Onko jollain kokemuksia lapsen änkytyksestä, jotain vinkkejä tms. Meillä poika 5,5 v., jolla puheen kehitys on ollut selvästi isoveljeään heikompaa ja puheessa on ollut monia erityispiirteitä. Lievää änkytystä on ollut varmaan alusta asti.

Olemme olleet siinä uskossa, että änkytys on vähentymään päin koko ajan ja puhe paranee päivä päivältä. Änkytyksestä emme ole osanneet olla edes kovin huolissaan, ennen kuin otin neuvolassa puheeksi huonon r-äänteen ja siinä sivussa tulin maininneeksi änkytyksen. Neuvolantäti piti änkytystä paljon huolestuttavampana asiana kuin tuota äännevirhettä - ja näin varmastikin on.

Ja nyt tässä parin kuukauden sisällä olen herännyt asiaan niin, että on alkanut tulla ihan hätä lapsen puolesta! Piakkoin on lääkäriin aika ja odottelemme siitä lähetettä puheterapeutille - jonot vaan ovat tosi pitkät, joten yli vuosi saattaa mennä ennen kuin pääsisi kunnalliselle terapiaan.

Olemme miettineet, että alkaisimme ottaa pojan kanssa sellaisia rauhallisia lukutuokioita ja juttuhetkiä, jolloin hän saisi rauhassa puhua - ilman että sisarukset aina ehättävät päälle kommentoimaan jne. - nopeita kun ovat!

Mitä muuta voisimme tehdä? Lapsen änkytys on pääasiassa sanan aluissa tapahtuvaa (ä-ä-ä-ä-ämpäri. jne.)

pojilla änkyttäminen on yleisempää kuin tytöillä.Meidän poika änkytti 3v n.pari viikkoa putkeen olin tosi huolestunut itse mutta päivähoidosta ja neuvolasta sanottiin että katsele tilannetta yleensä menee ohi ja niin menikin.Nyt on lähemmäs 5 vee ja ajoittaista änkyttämistä tulee jos on hiukka väsynyt tai yli-innoissaan kun puhuu,pitäiskö oottaa mun asia ouheeks neuvolassa onko kuinka vakavaa

Meillä on ollut kehitykseen kuuluvaa ohimenevää änkytystä kahdella lapsella. Esikoisella oli tosi pahana n. kolmevuotiaana. Meillä änkytykseen auttoi se että kun tuntui että puhe juuttuu niin neuvottiiin laulamaan asia. Eli vaikka tutulla puuhapete-laulun nuotilla tai omakeksimällä sävelellä lauloi asian: äiiitiii, mulla oooon janooo, antaiisitkooo muuulle vettäää... Minäkin paljon lauloin jutellessani rohkaistakseni lasta käyttämään sitä keinoa. Parissa viikossa tilanne korjaantui paljon, ja n. kuukaudessa meni kokonaan ohi.

Myöhemmin otin neuvolassa sitten puheeksi sen että olin neuvonut lastan laulamaan kun huomasin että se helpottaa, ja kovasti kehuivat neuvolassa sitä tyyliä. Rentouttaa ja antaa lapselle tarvittavaa aikaa miettiä seuraavaa sanaa.

Uusimmat

Yhteistyössä