Lapsen allergiat, nyt raivostuttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gugu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sondersson";24029209] MUTTA. Omaakin järkeä kannattaa käyttää, lääkärit ei ole mitään ylijumalia joiden mielen mukaan on pakko tehdä. Moni lääkäri on itse asiassa hyvinkin surkea ja tietämys on todella suppeaa. Itse äitinä näet parhaiten mikä sopii ja mikä ei. Ihmettelen miksi niitä ruoka-aineita, jotka selkeästi eivät sopineet, piti kuitenkin lapselle syöttää?[/QUOTE]

No asiahan on kyllä niinkin, että kun valvot tarpeeksi paljon sairaan lapsen kanssa, et ehkä tunne olevasi tarpeeksi vahva ja viisas päättämään, mikä ruoka-aineista jätetään pois ym. Nyt, vuosia myöhemmin tekisin erilaisia ratkaisuja kuin aikanaan. Mutta jos moni lääkäri (kävimme todella monella eri lääkärillä yksityisesti ennen nykyisen, erittäin hyvän lääkärin löytymistä) on vain sitä mieltä, että normiruokavaliolla jatketaan jne. tai neuvolan täti painostaa (jotkut ovat muuten supertaitavia siinä), niin et kyllä ainakaan esikoisen kanssa jaksa etkä uskalla välttämättä ns. osaavia tahoja vastustaa. (Itse ainakin kuvittelin tosi pitkään, että neuvolatyössä olevilla on jonkinlainen kokemus lapsista....)

voi luoja armahtakoot! mistä noita allergioita oikein tulee????? en käsitä, mutta ymmärän tuskan jollei lapselle voi mitään ruokaa antaa ja huutaa vaan ja ei nuku ja sitten on iho rikki yms. huh. voimia teille kaikille allergisten lasten äideille!

Jotenkin sitä luotti lähes sokeasti lääkärin ja neuvolan sanaan. Ja kun sitä jankkaamista tosiaan vuoden verran kuuntelin. Alussa esim. poistin itse jotain ruoka-aineita ja lääkärille siitä kerroin, niin sieltä tuli ne litaniat siitä, kuinka nykyisin hoidetaan eri tavoin, välttämällä pahennan vaan lapsen tilaa ja blaa,blaa blaa.. Nyt tekisi mieli itseään potkia päähän, että miksi en uskonut omaan fiilikseeni, että kaikki ei ole kunnossa. Iho lapsella saatiin ekan vuoden jälkeen sellaiseen kuntoon, että on aika ok. Satunnaisesti tuli aika ärhäkkää ihottumaa, mutta se ei ollut kasvoalueella.

Poika on oirehtinut enemmän suolistolla, mistä onkin vaikeampaa päätellä mikä oireet oikein tekee. Tänäänkin oli taas ripulia (on nykyisin kotihoidossa, koska olen äitiyslomalla) ja kuvittelin tietäväni mitä lapsi suuhunsa pistää. Kun ihmettelin ripulia ja juttelin pojan kanssa kävi ilmi, että oli mummulta salaa syönyt osan vehnäpatongista. Että tällä tavalla.

Juu, tarkoituksena on valittaa hoidosta. Olen pari viikkoa kaivellut vanhoja kansioita ja kerännyt papereita. Juhannuksen jälkeen aloitan homman tosissaan. Eipä meille tästä apua ole, mutta toisaalta ei mitään peruuttamatonta tapahtunut. Harmittaa vaan, kun ajattelen kuinka paljon pieni on kärsinyt turhaan.

Todella kurja kokemus ap:lla :( Meillä on myös moniallerginen lapsi, jolla onneksi on ruoka-aineallergiat jo suurimmaksi osaksi ohi. Kävimme yksityisellä allergioihin erikoistuneella lääkärillä ja saimme ruokavalion melko nopeasti kuntoon. Altistuksia jouduttiin tekemään toisen lääkärin valvonnassa ja hänen asenteensa oli ihan toisenlainen. Juotti tuttelia päivätolkulla, koska oksennus saattoi olla vain samaan aikaan osunut vatsatauti. Samoin neuvolalääkäri mulle painotti, miten maitoallergia ei ole mahdollista, ei vaan ole mahdollista. Miksi, se mulle ei koskaan selvinnyt. Yllättävää mulle oli se, miten paljon asiaan joutuu itse perehtymään ja itse tekemään kotialtistusta ja ottamaan selvää oireista ja mikä aine mitäkin oiretta aiheuttaa. Ja aika varma saa lapsen olosta olla, että uskaltaa lääkärin mielipidettä vastustaa. Yleensä ko. lääkäristä ei sitten ole mitään hyötyäkään, joten lisäksi joutuu vaihtamaan lääkäriä. Rankkaa yhtä kaikki.

Se on kai ihan yleistä että niitä allergiajuttuja ei oteta tosissaan. Järki ois menny jos olisin oman lapsen allergioitten kans lähteny kunnalliselle tuhlaamaan aikaa. Yksityisellä käytiin alusta asti neuvolan sijasta ja hoito on ollu tosi hyvää, ja onneksi on itelläni allergiatietoutta omasta takkaa joten altistamiset ja välttämiset olen hoitanu omin neuvoin.
Lääkäri on vaan vahvistanu ne sitte, luottaen minun sanaan.

Jotenkin sitä luotti lähes sokeasti lääkärin ja neuvolan sanaan. Ja kun sitä jankkaamista tosiaan vuoden verran kuuntelin. Alussa esim. poistin itse jotain ruoka-aineita ja lääkärille siitä kerroin, niin sieltä tuli ne litaniat siitä, kuinka nykyisin hoidetaan eri tavoin, välttämällä pahennan vaan lapsen tilaa ja blaa,blaa blaa.. Nyt tekisi mieli itseään potkia päähän, että miksi en uskonut omaan fiilikseeni, että kaikki ei ole kunnossa. Iho lapsella saatiin ekan vuoden jälkeen sellaiseen kuntoon, että on aika ok. Satunnaisesti tuli aika ärhäkkää ihottumaa, mutta se ei ollut kasvoalueella.

Poika on oirehtinut enemmän suolistolla, mistä onkin vaikeampaa päätellä mikä oireet oikein tekee. Tänäänkin oli taas ripulia (on nykyisin kotihoidossa, koska olen äitiyslomalla) ja kuvittelin tietäväni mitä lapsi suuhunsa pistää. Kun ihmettelin ripulia ja juttelin pojan kanssa kävi ilmi, että oli mummulta salaa syönyt osan vehnäpatongista. Että tällä tavalla.

Juuri tätä tarkoitin.

[QUOTE="vieras";24031614]Verikokeissa näkyi vanhempana, noin 2-3 vuotiaana. Sitä ennen ei näkynyt mitenkään.[/QUOTE]

Meillä ei ole näkynyt prickeissä eikä verikokeissa. Silti altistuksessakin (myös lääk.valvonnassa olleissa) tullut heti välittömät oireet.

Yhteistyössä