Lapsen adhd-lääkkeistä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja adhd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

adhd

Vieras
Jos lapsella (alle kouluikäinen) todetaan adhd ja ehdotetaan lääkitystä niin kuinka hyvin lääkkeet toimivat? Ja muuttuuko lapsen persoona lääkkeiden vaikutuksesta?

Tiesithän että adhd lääke on amfetamiini johdannainen. Omalleni alle kouluikäiselle jolla luultavasi on ahdh en ihan hevillä tuota lääkettä suostu antamaan. Se on vasta viimeinen keino.

Olen kuullut jo teini ikäisistä adhd nuorista jotka ovat aloittaneet lääkkeen käytön mutta todenneet että se vaikuttaa persoonallisuuteen ja olleet mielummin ilman.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Tiesithän että adhd lääke on amfetamiini johdannainen. Omalleni alle kouluikäiselle jolla luultavasi on ahdh en ihan hevillä tuota lääkettä suostu antamaan. Se on vasta viimeinen keino.

Olen kuullut jo teini ikäisistä adhd nuorista jotka ovat aloittaneet lääkkeen käytön mutta todenneet että se vaikuttaa persoonallisuuteen ja olleet mielummin ilman.

Jotenkin en usko

Alkuperäinen kirjoittaja adhd:

Jotenkin en usko

Kyllä näin on. Itse olen ex-päihteiden väärinkäyttäjä ja käyttö alkoi nimenomaan tuttavan adhd-lääkkeillä. Esim. dexedrin (miten kirjotetaankaan) on dextroamfetamiinia.

Meillä lapsella aloitettiin concerta lääkitys tokaluokan aikana. Itsekin suhtauduin lääkkeisiin ensin epäilyksellä ja ajattelin etten niitä mielelläni lapselle syötä. Sitten kuitenkin tuli sellainen olo, että lääkityskin olisi hyvä kokeilla. Ettei sitten myöhemmin harmittaisi jos ei kaikkea apua ole kokeiltu.

Nyt lääkettä on syöty pari vuotta ja hyöty koulussa on suuri. Lapsi jaksaa keskittyä paremmin tehtäviin ja esim. käsitöihin. Annos on pysynyt 18 mg koko ajan eikä tarvetta suurentamiseen ole tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja b:
Alle 6v ei lääkkeitä lääkärit määrää ellei ole erittäin perusteltu , itellä 11v jolla concerta lääkitys ollut nyt 2vuotta.

Nuo lääkkeet luokitellaan huumausaineeksi ja resepti jää apteekkiin sitä ei edes saa kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jotenkin en usko

Kyllä näin on. Itse olen ex-päihteiden väärinkäyttäjä ja käyttö alkoi nimenomaan tuttavan adhd-lääkkeillä. Esim. dexedrin (miten kirjotetaankaan) on dextroamfetamiinia.

Ai siis tuttavan adhd-lääkkeillä. Ei nyt pidä sekoittaa lääkkeiden väärinkäyttäjiä, kuten sinua ja lapsia, jotka oikeasti hyötyvät adhd-lääkityksestä. Onneksi nykyään on tietoa jo niin paljon, että adhd:ta osataan lääkitä ja tiedetään, että se kannattaa. Suuremmat vanhingot saattaa itse adhd aiheuttaa lääkitsemättömänä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:

Jotenkin en usko

Ai siis tuttavan adhd-lääkkeillä. Ei nyt pidä sekoittaa lääkkeiden väärinkäyttäjiä, kuten sinua ja lapsia, jotka oikeasti hyötyvät adhd-lääkityksestä. Onneksi nykyään on tietoa jo niin paljon, että adhd:ta osataan lääkitä ja tiedetään, että se kannattaa. Suuremmat vanhingot saattaa itse adhd aiheuttaa lääkitsemättömänä.

Siis jaoin vaan kokemukseni ja pointti oli että kyllä adhd lääkkeet ovat stimulantteja ja amfetamiinin johdannaisia, vaikka ap ei sitä uskoisi. (Enkä käytä enää mitään lääkkeitä.) Ja tämä adhd lääkityksen jo lapsena saanut tuttavani on jo vuosia ollut huumekoukussa. Adhd on myöskin aikamoinen muotidiagnoosi, jonka saa liian helposti. Myöskin vanhemmat tuudittautuvat helposti ajatukseen, että lapsi ei olekaan vaan villi ja vaikea, vaan adhd-tapaus. Esim entisen persoonallisuushäiriöisen mieheni äiti haluaa uskoa lapsellaan olevan adhd ja siitä johtuu että se on kusipää muille. En nyt tarkoita että teidän villit lapsenne olisi muille kusipäitä, mutta on liiankin helppoa ajatella että kaikelle käytökselle on syy sairaudessa ja kun syö jtn nappeja, niin se korjaantuu sillä. Voi korjaantuakin, mutta onko se oikein, se on jokaisen itse päätettävä. Kyllähän kaikki tunnetilat on kemiallisesti säädettävissä.

Eikä lääkärit lääkettä noin vaan määrää vaan tarvitaan useita sairaalakäyntejä esim. meillä oli neuropolilla useita tarkkailukäyntejä ja perhekeskustelut yms. ennekuin varsinainen adhd diagnoosi annettiin

http://biovita.fi/suomi//terveyssivut/adhd_laakkeet.html

Kaikissa läkkeissä on riskinsä, varmaan sen jokainen tietää. Meillä on ollut erittäin suuri apu lääkkeestä. Poika kasvaa normaalisti. Ainoastaan alussa kun lääkkeet aloitettiin niistä tuli nukahtamisvaikeuksia, mutta se meni parissa kuukaudessa ohi. Lääkkeitä käyttävillä adhd lapsilla on tutkittu olevan pienempi syrjäytymisriski kuin lääkkeitä ei käyttävillä. Jos lapsi syrjäytyy kaveriporukoista niin alkoholin ja muiden huumausaineiden käyttöriski on suuri teini-iässä. Meillä on poika on ollut välillä myös ilman lääkettä kokeilun vuoksi ja voi sitä murheen määrää joka koulussa on silloin ollut ja myöskin kotona :( Ei kavereita, koska nyrkit heiluu, ei yhtään keskittymistä, ei jaksa tehdä läksyjä, koko ajan puhuu, kiusaa sisaria, tekee ilkeyksiä, suoraan sanoen vittuilee. Personallisuus ei ole muuttunut yhtään. Nyt poika jaksaa kiinnostua erilaisista asioista, tehdä asiat loppuun, pärjää hyvin koulussa, on kavereita, havaittavissa tosin esimurkkuilua välillä ja vastaanväittämistä ym. normaalia.

Meillä ei vaikuttanut persoonaan mitenkään. Tietysti sillä tavoin, että saattoi istua hetken paikallaan lukemassa tai tekemässä jotain muuta. Eikä ollut pakon omaista tarvetta olla liikkeessä koko aikaa tai päästellä omituisia ääniä.

Lasten lääkinnässä suurin epäkohta on mielestäni se, että lääkitys annetaan vain kouluajaksi. Kun vaikutus lakkaa, on olo entistä levottomampi ja epätoivoisempi: ensin kykenee toimimaan lähes kuten muut ja sitten se onkin ohi...

Persoonallisuus ei muutu, tosin ehkä osa kiukusta ja ärtyisyydestä, joka johtuu keskittymisen vaikeudesta, jää pois.

Vastailen vain oman, aikuis-adhd-ihmisen kannalta. Concertalla olen, kaksi annosta päivässä, että hereilläoloaika sujuu. Toisinaan illalla Ritalinia, jos ei teho riitä ja pitää esim. kokouksessa jakaa keskittyä tai työhommia tehdä.

Lääkkeitä ei lapsille määrätä, mikäli niistä ei tietyn ajan kuluessa ole selkeää hyötyä. Hyödystä saadaan tietoa esim. huoltajien ja koulun/päiväkodin henkilökunnan kyselylomakkeilla. Usein annetaan ns. lumelääkettä, eivätkä aikuiset tiedä saako lapsi oikeaa lääkettä vai lumelääkettä, silloin tulee raportoitua todellinen hyöty. Koulussa työskentelevänä täytyy sanoa, että lääkitys todella toimii. Jos ei toimi, ei lääkitystä jatketa. Simppeliä ja turvallista. Monen lapsen elämänlaatu paranee huomattavasti. Pystyy olemaan kavereiden kanssa ja keskittymään koulutehtäviin. Saa sen vuoksi myös hyvää palautetta itsestään ja siten itsetuntokin ehkä paranee ainaisten kieltojen ja torujen sijaan. Lääkkeiden lisäksi täytyy saada jotain muuta hoitoa/terapiaa -> käyttäymisen harjoittelua/opettelua, juttelua tilanteista jne. En voi kuin suositella kokeilemaan! Suomessa ei lääkitä "turhaan" kuten ehkä Jenkeissä tässäkin diagnoosissa.

Ja Suomessa ei vieläkään saa liian helposti diagnoosia tai lääkitystä. Ei edes aikuinen.

Nentti-aivoille metyylifenidaatti ei tee mitään, korkeintaan antaa lisää vireyttä ja vauhtia. Addi-aivot rauhoittuvat... minä nukuin kuin tukki ja haukottelin ensimmäiset viikot raukeana, siis stimulantti hoidolla.

Concertan ja Ritalinin viihdekäyttö on aika mahdotonta: sivuoireet tulevat ennen hupia. Ja addi-aivot eivät kaipaa suurta stimulantti-lisää.

Mulla on diagnisoitu adhd, mutta en ole oikeastaan edes harkinnut lääkkeitä. Mulla on päihteidenkäyttö menneisyys ja yritän nykyään elää ilman stimuja.
Ajaoittain levottomuus ja etenkin ajatusten runsaus tuskastuttaa, mutta olen jo tottunut tähän persoonani piirteeseen ja vanhemmiten oon hiukan oppinut säätelemään levottomuttani yms adhd piirteitäni.
Muutenkin oon sitä mieltä, että tälläsiä persoonan valuvikoja on lääkittävä vaan ääritapauksissa. Eihän meidän kaikkien tarvitse olla harmaata massaa...

Tuo ei pidä kyllä täysin paikkaansa...Adhd-lääkkeitä on useampia. Ja metyylifenidaatti, siis Concerta ja Ritalin, on lähempänä kokaiinia, kuin amfetamiinia vaikutustavaltaan. ;)

Ja vaikutus teini-ikäisen persoonallisuuteen on usein se, että ei halua ottaa lääkettä siksi, kun olo on normaali lääkittynä. Olepa siinä sitten marttyyri! :saint:

Niin ne stimulantithan tosiaan toimivat adhd tyypeillä ikäänkuin päinvastaisesti kuin 'normeilla'. Tai siis stimuloivat kyllä, mutta keskittymiskeskusta, eivät koko ihmistä niinkuin voisi maalaisjärjellä alkuun kuvitella. Niinkuin Baroness tuossa kai jo totesikin ;)
Voi ajatella, että adhd:lta puuttuu jotain ainetta ja lääke tuon sen jotenkin tasapainoon ja samaan arvoon kuin meillä muilla. Ei siis ylimääräistä vaan korvaa puuttuvan...

Alkuperäinen kirjoittaja psyko:
Niin ne stimulantithan tosiaan toimivat adhd tyypeillä ikäänkuin päinvastaisesti kuin 'normeilla'. Tai siis stimuloivat kyllä, mutta keskittymiskeskusta, eivät koko ihmistä niinkuin voisi maalaisjärjellä alkuun kuvitella. Niinkuin Baroness tuossa kai jo totesikin ;)
Voi ajatella, että adhd:lta puuttuu jotain ainetta ja lääke tuon sen jotenkin tasapainoon ja samaan arvoon kuin meillä muilla. Ei siis ylimääräistä vaan korvaa puuttuvan...

Nimenomaan näin! Dopamiini-tasapaino saadaan kohdilleen, jolloin muutkin välittäjäaineet titraavat itsensä oikealle tasolle.

Aikuisena sitä on helpompi ajatella, että maailmaan mahtuu kaikenlaista mustan ja valkoisen skaalaa, mutta kun on lapsi ja koulussa tai päiväkodissa, niin elämä on oikeasti vain paljon helpompaa kun ei ole koko ajan 'kusessa' sen vuoksi, ettei pysty keskittymään. Saa paljon kiusaa osakseen eikä se ainakan oireita helpota.

Alkuperäinen kirjoittaja psyko:
Aikuisena sitä on helpompi ajatella, että maailmaan mahtuu kaikenlaista mustan ja valkoisen skaalaa, mutta kun on lapsi ja koulussa tai päiväkodissa, niin elämä on oikeasti vain paljon helpompaa kun ei ole koko ajan 'kusessa' sen vuoksi, ettei pysty keskittymään. Saa paljon kiusaa osakseen eikä se ainakan oireita helpota.

Itsetuntokysymyshän adhd:ssa on suurin.

kattoiko joku lääkäri ohjelmaa jossa todistettiin, että joissain tapauksissa lääkkeet voivat lisätä keskittymishäiriötä yms, pitäisi kuvata aivot jotta osattaisiin varmasti sanoa onko lääkkeestä haittaa vai hyötyä, pari pvää sit tuli telkkarista

Ei tarvitse mennä aivokuvauksiin kun sen huomaa kyllä samantien ihan käytännössä. Jos ei toimi, niin lääkkeet jätetään syömättä ja otetaan joku muu hoito. Tosin muut eivät tehoa oikeeseen adhd:hen yhtä hyvin ja nopeasti. Adhd ei näy sillälailla aivokuvissa, on sekä neurologinen, että psykologinen oirevyyhti. Ainakin siinä vaiheessa kun todetaan, puhtaasti kai voi olla neurologinen.