Lapsen 2,5v ruokailu huolettaa! :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunutäiti:
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunutäiti:

Vieras
Miten teidän muiden pikkuiset syö? Minua huolettaa tuo oma muksu, kun on niin huonosyömäinen. Mietityttää saako sitten kaikki tarvittavat vitamiinit yms tuosta ruuasta. Kasviksia ja hedelmiä/marjoja koitan tuputtaa koko ajan, mutta hyvin satunnaisesti haukkaa joskus jotain. Pikkusen porkkanaa joskus. Kurkkua kans vähän. Oikeestaan muut ei mene. Hedelmiä sitte enempi. Harvemmin myös syö ruualla pottuja, aina vaan sitä kastiketta tai lihaa mitä siinä on. Ja makkaraa syö kyllä tosi paljon, sitä pitää jo ihan rajottaa.
Ja mitkä yleensä on ne määrät mitä vois olla. Pienempänä oli helpompi, kun ajatteli aina että se yks pilttipurkki oli sopiva kerta-annos.
Joko tämän ikäselle annetaan jotain monivitamiineja tms? D-vitamiini on käytössä. En tiedä otanko liian isoa stressiä tästä syömisestä, mutta tämä ahistaa minua välillä tosi paljon, että tuhoan lapseni terveyden...

Mä olen tehnyt niin, että annan sellasen vitamiini tabletin, jossa on sekä D että kaikki muut. Totta kai terveellinen ruokavalio on ehdoton, mutta ei ne kasvikset aina maistu. Eipähän äitiä stressaan niin paljon!

Laitan usein 2veelle esim. raasteet ruuan sekaan. Aika moniin ruokiin voi myös piilottaa kasviksia, just esim kastikkeet, laatikot jne. Lasten suursuosikki on pinaattiletut tai pannukakut, jotka teen kaura- tms. jauhoon, tulee hyviä ja terveellisiä. Usein kun vie vaikka hedelmäpaloja lautasella ulos, maistuvat paremmin kuin aterioiden kanssa tuputettuna.

Vitskut on Multitabs mini ja olen antanut 2 vuotiaasta asti. Siinä tulee D:tä se 10 eli tuplat suosituksiin nähden. Purutabletit on pojan mielestä ihan herkkua.

Mäkin tosissaan harrastan tota kasvisten piilotusta. Esim. laatikoihin saa piilotettua lähes mitä vaan kun pilkkoo ne tarpeeksi pieneksi ja mitään ei huomaa. Oon ite vaan ottanut ruokailuun sen asenteen, etten mitään pakota syömään, mutta kappas vaan sitä samaa ruokaa löytyy ruokalistalta myöhemminkin, eli jatkuvasti yritän saada niitä kasviksia syödyksi. Kyllä se joskus vielä niitä syö..

Minulla 6v on kanssa vähäsyömäistä sorttia. Tulee pienellä ruokamäärällä toimeen. Pitää kanssa myös paljon lihasta ja makkarasta ja kalasta. Ei niinkään perunasta, riisistä ja makaronista. Kasvikset eivät kanssa oikein uppoa. Puuro hänelle tosin edelleen maistuu. Pitää myös jogurteista, viilistä ja rahkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunutäiti:;23944818:
Onko mitä nuo vitamiinit? Siis ihan jotain multivitaa tms? Minkä ikäiselle annat?

Onko antaa ohjeita nuihin pannukakkuun ja pinaattilettuihin :) Kiitos!

Mikä tahansa lettu tai pannariohje käy sovellettuna.

Vaikka näin: sulata pussi pakastepinaattia tai käytä tuoretta niin tulee maistuvampaa.

Sulata rasvaa parikymmentä gramaa. Sekoita kulhossa pari munaa, 8dl maitoa, 5dl jauhoja (kaura, vehnä tms), suolaa pari teelusikkaa. Laita sekaan pinaatti ja rasva. Anna seistä vartti ja paista syvällä pellillä 225 asteessa puolisen tuntia. Päälle puolukoita tai puolukkahilloa.

[QUOTE="vieras";23944904]Mikä tahansa lettu tai pannariohje käy sovellettuna.

Vaikka näin: sulata pussi pakastepinaattia tai käytä tuoretta niin tulee maistuvampaa.

Sulata rasvaa parikymmentä gramaa. Sekoita kulhossa pari munaa, 8dl maitoa, 5dl jauhoja (kaura, vehnä tms), suolaa pari teelusikkaa. Laita sekaan pinaatti ja rasva. Anna seistä vartti ja paista syvällä pellillä 225 asteessa puolisen tuntia. Päälle puolukoita tai puolukkahilloa.[/QUOTE]

Tämä Yhteishyvä lehdestä, on onnistunut respeti.

kasviksia, eli leikkaan sopivia pikkupalasia päärynästä, kurkusta, porkkanasta ja annan lapsille omaan kuppiin, tasan saman verran, juhlallisin herkkurituaalein. Myös rypäleet, kirsikkatomaatit, appelsiinilohkot.. Kaikki menee.

Yhteistyössä