Lapsemme sai kasteessa nimen

• Viestiketjun aloittaja Ruotsalainen mamma
  • Ensimmäinen viesti
Maasika
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2006 klo 00:43 vieras kirjoitti:
Meilläpäin lapset kastetaan kirkkoon/uskontokuntaan. Eikä lapsi saa kasteessa yhden ainuttakaan nimeä.
Kasteessa lapsi liitetään seurakuntaan ja samalla lapsi saa nimen. Näin ev lut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2006 klo 00:43 vieras kirjoitti:
Meilläpäin lapset kastetaan kirkkoon/uskontokuntaan. Eikä lapsi saa kasteessa yhden ainuttakaan nimeä.

No kaikkien jotka ovat käyneet rippikoulun pitäisi tietää mitä kaste merkitsee ja miksi kaste annetaan....

Tarkoittanee seuraavaa;

Kaste

Kaste on Kristuksen asettama sakramentti ja kristittynä olemisen perusta. Kasteessa ihmisestä tulee kristitty, sekä kotiseurakuntansa että maailmanlaajuisen kirkon jäsen. Kasteen perustana on Jeesuksen antama kastekäsky.

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt.28:18-20).

Suurin osa suomalaisista kastetaan sylilapsina. Tässä seurataan useimpien suurten kristillisten kirkkojen vanhaa perinnettä. ...

Nimen valinta

Aada, Aamu, Aija, Aadolf, Aapeli, Aapo. Almanakan nimilistaa käydään ajatuksella läpi. Vanhemmat antavat lapselle nimen ennen kastetta. Kastetilaisuudessa nimi kerrotaan heti aluksi, jotta lasta voitaisiin puhutella toimituksessa nimeltä. ...

Nämä tiedot löytyvät Evankelis-Luterilaisen kirkon kotisivuilta www.evl.fi

Nimen antaminen lapselle ei ole sama kuin kaste. Lapsella on nimi ennen kuin lapsi kastetaan. Suomen lain mukaan lapselle pitää antaa nimi, kaste taas perustuu vanhempien haluun kastaa lapsi kirkkoon/seurakuntaan/uskontokuntaan.

mutta ap:han sanoi että "sai kasteessa nimen". Ja mun mielestä lapsella on nimi vasta kun sitä kutsutaan nimeltä, eli kun nimi on julkistettu. Ja kun se julkistetaan kastejuhlassa niin voidaan sanoa että "sai kasteessa nimen".

Terveisin Keski-Suomen pahin saivartelija :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.08.2006 klo 13:58 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 11:23 Oi ihana kirjoitti:
Ihana nimi, Felix! Osaatko kertoa nimen taustoja. *itsekkin nimestä kiinnostunut*
Miksi tällaisiin olennaisiin kysymyksiin ei vastata niinkuin yllä oleva?

Aina takerrutaan tappelemaan jostain epäolennaisesta. :)
Niinpä....

Pentti Lempiäisen Suuri Etunimikirja:
"Lat. onnellinen. Raamattussakin mainittu nimi (Apt. 23-24).
Katollisen kirkon varhaishistoriassa on neljä Felix- paavia, valtaosa heistä martyyreja."

Lähinnä tuossa kirjan tekstissä puhutaan noista katollisen kirkon paaveista, joka ei mielestani ole kovin oleellista.
Eli Felix nimi(-kin) on raamatullinen.
Ruotsissa Felix- nimen nimipäivä on 6.9

Yhteistyössä