Lapselta (6v) poistetaan 4 hammasta. Kaipailen muiden kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Onko kuulolla joku, jonka alle kouluikäiseltä lapselta on poistettu hammas/hampaita?

Lähinnä mietityttää se, että miten lapset ovat itse toimenpiteeseen suhtautuneet. Mikä siinä on ollut kaikkein pelottavinta ja onko kivunlievitys saatu kohdilleen, eli onko toimenpide saatu kivuttomaksi?

Koska poistettavia hampaita on niin monta, tarkoittaa se luonnollisestikin useampaa käyntikertaa. Olisi kovin mukavaa, jos saisimme käytyä asiaa läpi jo vähän ennakkoon ja ensimmäinen käynti sujumaan sitä kautta ehkä hieman mukavimmissa merkeissä...jos sitä kautta ne seuraavatkin sitten sujuisivat edes jokseenkin hyvin?!

Onko kyseessä maitohampaat.
Itseltäni on lapsena otettu neljä maitohammasta kerralla. Puudutus laitettiin ja h.lääkäri napsi ne pois. Ei sattunut ja kaikki otettiin kerralla. Puudutuspiikkihän aina vähän tuntuu, mutta en muista sitä mitenkään pahana.

Onko kyseessä maitohampaat.
Itseltäni on lapsena otettu neljä maitohammasta kerralla. Puudutus laitettiin ja h.lääkäri napsi ne pois. Ei sattunut ja kaikki otettiin kerralla. Puudutuspiikkihän aina vähän tuntuu, mutta en muista sitä mitenkään pahana.

Kyllä vain, maitohampaista on kyse.

Lääkäri lupasi, että ennen puudutuspiikkiä voidaan ikeneen laittaa puudutusgeeliä, jonka jälkeen piikin ei pitäisi juurikaan tuntua.
Lapsi on kyllä sinänsä reipas ja rokotuksetkin (3 kpl tämän vuoden puolella) hän on ottanut urhoollisesti vastaan. Mutta epäilen, että tuo suun piikitys on hankalampaa. Kun onhan se melko epämiellyttävää maata siinä suu auki, kun suu on täynnä erilaisia välineitä ja toimenpide kaikkinensa kestää kuitenkin paljon pidempään, kuin vain sen pistoksen verran.

Varasimme useamman ajan, eli tarkoituksena ei ole ottaa kaikkia kerralla. Mutta lääkärin mukaan hampaita voidaan poistaa kerralla useampikin "jos lapsi sen kestää". Joskaan siihen en usko (tietoa en tokikaan omaa), että kaikki voitaisiin ottaa kerralla, sillä tuolloinhan pitäisi puuduttaa puoli naamaa, koska poistettavia hampaita on ylhäällä, alhaalla, edessä ja sivulla.

Ainakin tutun lapsi sai rauhoittavan piikin (Midazolam) ennen hampaan poistoa.

Onko sinulla tietoa siitä, että miksi rauhoittavaan päädyttiin?

Oliko lapsella jo lähtökohtaisesti hammaslääkäripelko, vai tehtiinkö päätös vasta ennen toimenpiteen alkua?

Meillä lapsi on menossa hampaanpoistoon ihan hyvillä mielin. Kyllä häntä varmasti vähän jännittää, mutta pelosta ei siis ole kyse. Ikäviä kokemuksia häneltä kun ei hammaslääkärikäyntien taholta (ainakaan vielä) löydy.

No, teillä tilanne varmasti ihanteellinen, kun voitte edetä lapsen tahtiin.

Minä mahdoin olla suurinpiirtein samaa ikää ja otetut hampaat olivat ylhäältä molemmat kulmahampaat ja oikealta kulmahampaasta kaksi seuraavaa poskeen päin. Maitohampaat eivät ole kovinkaan tiukassa ja muistan kuinka ne irtosivat yhdellä painalluksella. Hammaslääkäri siis painoi ne sivuttain irti.

• Tykkää
Reactions: chef
Sinuna en lähtisi kovin paljon etukäteen "valmistelemaan" tilannetta lapselle, ettei sen myötä ala pelätä. Jos olette jo varanneet useamman ajan, on helppo edetä sen mukaan, miten lapsella menee. Joskin itse ajattelen, että helpompi kun homma hoituu kerralla.

Yksi poskihamas poistettiin, hyvin meni.
Itse lupasin ettei se satu, puudutuksen vuoksi. Mutta meillä lapsi inhoaa puudutuspiikkiä, olisi halunnut poiston ilman, mutta siihen oli pakko sanoa ettei se käy.
Vuoti jonkun aikaa, poika ei ollut moksiskaan. Aika kauan piti purra tuppoa vain.
Hyvin se menee

• Tykkää
Sinuna en lähtisi kovin paljon etukäteen "valmistelemaan" tilannetta lapselle, ettei sen myötä ala pelätä. Jos olette jo varanneet useamman ajan, on helppo edetä sen mukaan, miten lapsella menee. Joskin itse ajattelen, että helpompi kun homma hoituu kerralla.

Lähinnä ajattelin, että voisimme leikkiä hammaslääkärileikkejä. Josko mukavien leikkien kautta lapsen jännitys pysyisi sellaisena "mukavana jännityksenä", kun toimenpide lähestyy? Ja jospa se monen instrumentin heiluttelu suussa ei olisi niin pelottavaa, jos sitä on kotona jo leikin varjolla tehty?

Toki asiasta pitää myös jutella, mutta yleensä olen puhunut tällaisista jännittävistä toimenpiteistä vasta muutamaa tuntia ennen, kun on sen aika. Jottei tosiaan tule turhaan lietsottua pelkoa.

Onhan varmistettu, että rautahampaat on tulossa tilalle? Tuttavani lapselle kävi nyt niin ikävästi, että hammaslääkäri nappasi pari maitohammasta pois ja myöhemmin selvisi, että yhden kohdalle ei ollutkaan tulossa rautahammasta.

Kokemusta parista poskihampaasta ja ikävintä oli suu täynnä muiden käsiä yms ja eihän se sattunut muuta muuten kovin puolustuskyvyttömänä oleminen on kauheaa. Kommunikointi voi helpottaa, joten sovi lapsesi kanssa ennen lääkäriä miten näyttää jos liikaa sattuu tai jotain. Esim peukalo alas jos sattuu liikaa ja ylös jos hyvä tai kestää vielä hetken.

Monessa kerrassa on myös se riski että ekan kerran pelot tuplaantuu ja sitten tulee pelko hammaslääkäreitä kohtaan. Ota esipuudutus vaikkei se niin paljoa auta, mutta ainakin henkistä apua.

• Tykkää
Kyyyyyyllä meillä kans harjoiteltais asiaa, maattais selällää, laitettais aurinkolasit silmille, laitettais hunajaa ikeneen puudutevoiteena, ja vaikka lusikan päällä muka naps hammas pois, ja sit muka imuroitais suuta vaikka friidalla. Ja palkinnot tietty päälle.
Hyvin tarkkaan meillä on leikkien treenattu kaikki muutkin neuvola ja lääkärihommat.

Itsellä eka hammas poistettu jo lapsena, ja aikuisena kaikki viisurit leikkaamalla, ja kolme rautahammasta ala-asteella vedetty.. 10vuotta oikomishoitoa.... Mut sinänsä jännä, ett ei mulle traumoja jääny niistä poistoista, vaan ihan siitä oikomishoidosta ja normi hammaslääkäristä...

• Tykkää
Saanko kysyä miksi hampaat poistetaan?
Mun vanhempi lapsi on 6v ja pari maitohammasta lähtenyt, hammaslääkäriin on tosin aika saatu syksyksi. Jos maitohampaita suusta vielä tuolloin löytyy niin poistetaanko ne hammaslääkärin toimesta?

Mä varmaan hankkisin jonkun hammaslääkäristä kertovan satukirjan ja sen avulla koittaisin selvittää lapselle mitä siellä tapahtuu. Lapsellahan ei etukäteen mitään hl-kammoa ole (kuten aikuisilla ehkä on), joten liika lietsominenkin on turhaa. Itse varmasti tiedät mikä on lapsellesi paras "tyyli" :)

Onhan varmistettu, että rautahampaat on tulossa tilalle? Tuttavani lapselle kävi nyt niin ikävästi, että hammaslääkäri nappasi pari maitohammasta pois ja myöhemmin selvisi, että yhden kohdalle ei ollutkaan tulossa rautahammasta.

Hampaat on kuvattu, eli tiedossa on se, että mitä siellä on nyt ja mitä siellä tulee olemaan jatkossa.

Yhden poistettavan hampaan kohdalta pysyvä hammas puuttuu kokonaan, eli sitä ei ole olemassakaan. Mutta sekin maitohammas poistetaan, sillä jos sen poistaa nyt, pysyvät hampaat saadaan sijoittumaan suuhun niin, ettei tuohon kohtaan jää koloa.
Mutta jos tuo hammas poistetaan/lähtee vasta silloin, kun lapsi on jo aikuinen, siihen jää hampaan kokoinen kolo. Ja se se vasta ikävää olisikin.

Lapsen hampaat eivät meinaa mahtua suuhun, joten tässä kohtaa se on nähdäkseni jopa eduksi, että sieltä jää yksi pysyvä kokonaan tulematta. Ehkä sen avulla lapsi säästyy aikanaan pysyvien hampaiden poistolta, mikäli tilanne ei helpotu aikaa myöden.

Ne maitohampaat irtoavat joka tapauksessa. Kun ne otetaan ajoissa, rautahampaalla on tilaa kasvaa mahdollisimman isoksi ja yksi hammas pystyy valtaaman kahden hampaan tilan mahd isosti. Kosmeettista korjailua voidaan tehdä täysikasvuisena.

Hyvä hammaslääkäri kiepauttaa ne hampaat irti ennenkuin lapsi ehtii edes henkäistä. Antakaa sen ensin kokeilla miten tiukassa ovat, koska puudutus on myös ikävää, jälkituntemus kestää pari tuntia. Kannattaa heilutella hampaita jo etukäteen!

• Tykkää
Saanko kysyä miksi hampaat poistetaan?
Mun vanhempi lapsi on 6v ja pari maitohammasta lähtenyt, hammaslääkäriin on tosin aika saatu syksyksi. Jos maitohampaita suusta vielä tuolloin löytyy niin poistetaanko ne hammaslääkärin toimesta?

Mä varmaan hankkisin jonkun hammaslääkäristä kertovan satukirjan ja sen avulla koittaisin selvittää lapselle mitä siellä tapahtuu. Lapsellahan ei etukäteen mitään hl-kammoa ole (kuten aikuisilla ehkä on), joten liika lietsominenkin on turhaa. Itse varmasti tiedät mikä on lapsellesi paras "tyyli" :)

Ei poisteta tuosta syystä, eli hampaat saavat kohdallanne vaihtua aivan omaan tahtiinsa :)

Meillä hampaita poistetaan siksi, että lapsella on jo niin monta pysyvää hammasta (jotka ovat kooltaan isompia), että hampaat eivät enää ns. mahdu lapsen suuhun. Lapsella on edessä jo ainakin 7 pysyvää hammasta, jonka lisäksi niitä on taaempana vielä x-määrä lisää. Lapsen luustoikäkin on vielä vuotta nuorempi, eli tilanne on nyt se, että 5v ikäisen lapsen suussa on 8-10v ikäisen hampaat.

Mikäli hampaita ei poistettaisi nyt, saisi lapsi nyt kesällä raudat. Poistamalla maitohampaat nyt, lapsi ei tule tarvitsemaan pitkäkestoista oikomishoitoa. Hyvässä lykyssä oikomishoito vältetään tätä kautta jopa ihan kokonaan.

Minä pyytäisin nukutuksen, jos olisi omasta lapsestani kyse.

Itselleni on tehty kouluikäisenä nukutuksessa muutaman hampaan poisto ja paikkaus
muistan sen ja meni hyvin.

4 hammasta on kuitenkin paljon ja useammalla kerralla tehdään.
nukutuksessa saa kaikki kerralla ja lapselle ei jää jännitystä tästä.

Minä pyytäisin nukutuksen, jos olisi omasta lapsestani kyse.

Itselleni on tehty kouluikäisenä nukutuksessa muutaman hampaan poisto ja paikkaus
muistan sen ja meni hyvin.

4 hammasta on kuitenkin paljon ja useammalla kerralla tehdään.
nukutuksessa saa kaikki kerralla ja lapselle ei jää jännitystä tästä.

Nukutus on kuitenkin aina riski. Ja mielestäni tässä kohtaa täysin tarpeeton riski, koska operaatio ei missään nimessä lähtökohtaisesti vaadi nukutusta, vaan nukutusta käytetään vain silloin, kun sille on todellinen tarve. Eli, kun lapsi todella pelkää...ei silloin, kun lasta vähän jännittää.

Ja mitä siihen nukutukseen noin muutoin tulee, niin nukutus on itse asiassa syy siihen, miksi perheemme 5v pelkää lääkäreitä ja suunnilleen kaikkea siihen liittyvää aivan hysteerisesti.

Lapsi yritettiin kanyloida nukutusta varten viime syksynä, mutta koko homma meni aivan farssiksi. Lopputuloksena oli paniikissa huutava ja rimpuileva lapsi, jonka käsissä oli useampi reikä, mutta ei yhtään kanyylia. Lasta pidettiin 4-5 aikuisen voimin kiinni ja lopulta hänet päädyttiin nukuttamaan maskilla, koska kanylointia ei saatu onnistumaan. Maskilla nukutus oli lapselle järkyttävä kokemus ja nyt se siis on asia, jota lapsi pelkää eniten maailmassa.

Myös kanylointiin jäi pelko ja seuraava kanylointi tehtiin niin, että lapselle annettiin ensin rauhoittavia. Ja se puolestaan oli täyttä kidutusta, sillä rauhoite annettiin nenän kautta tippoina. Eikä kyseessä ollut tippa tai pari, vaan lähinnä ruiskullinen. Jälleen kerran lapsi oli täysin paniikissa ja hysteerinen ja siitä rauhoituksestakin olikin rauha kyllä varsin kaukana. Lapsi oli sekava, mutta valitettavasti hän kuitenkin kykeni pelkäämään hyvin vahvasti.

Mikäli tältä lapselta joudutaan joskus poistamaan hampaita, en usko sen onnistuvan mitenkään muutoin, kun niin, että lapsi on nukutettu. Hän kun menee aivan hysteeriseksi, mikäli hänelle tehdään minkäänlaisia toimenpiteitä. Ja kaikki tämä lähti tosiaan siitä nukutuksesta...

mun (ex-hammaslääkärikammoiselta) tyttäreltä poistettiin 4 hammasta kun oli 7v (just täyttänyt). Ja tämä samainen neiti ei tosiaan vielä vuotta aiemmin edes suostunut istumaan hammaslääkärin tuoliin!!
Kerroin etukäteen, mitä tuleman pitää ja toki oli pari onnistunutta tarkastuskäyntiä hammaslääkärillä takana.
Huippu lääkäri ja hoitaja, ensin puudutegeeliä ikeniin ja sen jälkeen vasta puudutuspiikit. 2 kulmahammasta ja kaks muuta (en enää muista mitkä, mut maitohampaita kaikki)) kiskastiin samalla kertaa, aikaa meni alle 10min ja tyttö oli tosi ylpeä itsestään, kun oli reissusta selvinnyt :)
Ei olu ollenkaan kipeä älkeenpäin, vaikka itse sitä eniten pelkäsin

• Tykkää
Multa on poistettu penskana useampi maitohammasta ja myöhemmin neljä pysyvää hammasta. Ei se -etenkään ne maitohampaat- suuremmin miltään tunutunut. Multa poistettiin kaksi kerrallaan, niin jäi toinen puoli millä jäytää näkkileipää vaikka heti.

Niin, lisäänpä vielä, että viisaudenhampaiden poistaminen on sit juttu ihan erikseen, niitä ei kannata verrata ja sen vuoksi pelätä.

Lähtökohtaisesti ei kannata ajatella rauhottavia ja nukutuksia yms.
Iteltäni on alaluokilla poistettu ja se meni aivan helposti. Kotonakaan ollu mitään esivalmisteluja. Tosin olin jo tottunu ihan pienestä siihen että lekurit tökkii ja pistää ja sitä ja tätä. Mutta että toimenpiteenä poisto ei ollu mikään juttu. Omalleni kertoisin toki mitä tulee tapahtumaan ja mentäs sinne lekuriin sillä pohjalla että tuolla ei ole mitään kammoa tai takana traumaa toimenpiteistä.

• Tykkää
Eka poisto voinee vielä onnistua, mutta kokemuksesta tiedän etteivät seuraavat tule olemaan helppoja. Esilääke on hyvä, mutta täysjuurisen maitohampaan poisto ei ole mikään "naps-vaan" homma.
Vaikka puudutus toimiikin hyvin, poistossa tuntuu painamista ja vääntämistä ja kuuluu rutinaa. Esilääkkeen ansiosta muistikuvat jälkeenpäin on hieman sameita.

Toivotaa,että sattuu niin perkeleesti, että tietää pentu sekä mamma hampaidenpesun tärkeyden ja ne pitää pestä säännölisesti ja ruuan jälkeen xylitol-purkkaa tai -pastillia katkaisemaan happohyökkäyksen.

Turha alkaa nillittämään mistään muusta kun nimenomaan tuosta pesemättömyydestä se johtuu, et nyt pitää hampaita repiä irti.

Vittu miten tyhmiä vanhempia onkaan olemassa.

Yhteistyössä