LAPSELLE TULI ISO HAAVA, APUA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miina

Vieras
MILLAISEN HAAVAN KÄVISITTE TIKKAAMASSA LÄÄKÄRISSÄ?

Meillä lapselle tuli uimassa jalanpohjaan iso haava, joka vuosi paljon verta. kotimatkalla sandaalit menivät ihan pilalle. kotona haava puhdistettiin hyvin ja verentulo lakkasi n. 5-10 minuutissa.
Haava on siis iso, keskellä jalanpohjaa.
Pituus on n.2 cm.
Syväkin on. Jotain 0.5cm luokkaa, mutta on aika siisti ja verta tämä ei siis vuoda enään.
Ajateltiin katsoa huomiseen kun kello on jo näinkin paljon ja pieni lapsi kyseessä (ja kun ei se tosiaan enään vuoda)

MUTTA oletteko sitä mieltä että kaikki isommat haavat tulisi viedä tikille... vai...

Meillä joskus isommalla jätetty päässä haava tikkaamatta ja siinä jälki samanlainen kuin Jos oltaisiin tikattu.

Ellen mä nyt ihan väärin muista, niin jos tikkejä tarvii, niin tikata pitäis 6 tunnin kuluessa. Mä kävin kyllä likan kanssa näytillä kun silmäkulmaan tuli vekki, ei edes noin iso, niin liimasivat sen varmuuden vuoksi.

Eli mä ehkä kävisin näyttäan varmuuden vuoksi.

kyl mie oisin ainakii soittanu. Huomena turha viiä tikattavaks miun jären mukkaan ku ei oo ennää 'tuore', voin olla väärässäkkii

kiinipysymine (haavan) on nii ja näin kun painoo on siinä päälä

Käyhän näyttämässä nyt heti, niin ei tuu mitään verenmyrkytyksiä ja saa tikit jos tarvista. Hermojuttuja yms. ongelmia voi tulla, jos syvä haava jätetään hoitamatta.

Ilmeisesti sitten myöhäistä tikattavaksi viedä, koska haava tullut uimassa poissa ollessani 4 tuntia sitten. Kotonakin ovat olleet lapsen kanssa jo 3 tuntia ja minäkin 1 tunnin.
Lapsi nukkuu nyt, joten turha varmaan herättää kun eivät tikkaisi enään kuitenkaan. On keskellä jalkaa, joten siinä onekis tuota pehmeää, joten ei mene mihinkään hermoon ym.

Mä ainakin soittaisin sairaalaan ja kysyisin heidän mielipidettä. Mä olin hiljattain oman ja siskon tytön kanssa uimassa niin siskon tytölle tuli iso haava ukkovarpaan alle. Ilmeisesti astui simpukan kuoren päälle. Haava ei kuitenkaan ollut niin syvä mitä luulin sen olevan. Verta siitäkin tuli aika paljon. Lääkärissä laittoivat siihen sellaisen liimateipin ja suojan päälle. Jos olisi ollut syvempi niin silloin olisivat ommelleet.

Meillä tyttö loukkasi myös jalkapohjansa muutama päivä sitten ja se ihan liimattiin kun ei jalkapohjasta ihan heti välttämättä tikata...
Eiköhän se ole hyvä merkki että verenvuoto on loppunut ja seurailet ettei pääse tulehtumaan.

Tikkaus voidaan tehdä vielä 24 tuntia tapaturmasta. Jalkapohja on sen verran "liikkuva" paikka, ettei sitä herkästi lähdetä tikkaamaan. Kannattaa seurata tulehduksen merkkejä. Ja suojata ulos mennessä.

Laitettiin haavan ennen nukkumaan menoa tuppo ja siihen päälle sideharsoa. Näin eräs sairaanhoitajaystävämme neuvoi. Ei siis missään nimessä saanut laastaria laittaa. Tietysti pidetään tuota suojaamassa pöpöiltä ja haava saatiin todella hyvin puhditettua vedellä ja puhdistusaineilla.

Alkuperäinen kirjoittaja miina:
MILLAISEN HAAVAN KÄVISITTE TIKKAAMASSA LÄÄKÄRISSÄ?

Meillä lapselle tuli uimassa jalanpohjaan iso haava, joka vuosi paljon verta. kotimatkalla sandaalit menivät ihan pilalle. kotona haava puhdistettiin hyvin ja verentulo lakkasi n. 5-10 minuutissa.
Haava on siis iso, keskellä jalanpohjaa.
Pituus on n.2 cm.
Syväkin on. Jotain 0.5cm luokkaa, mutta on aika siisti ja verta tämä ei siis vuoda enään.
Ajateltiin katsoa huomiseen kun kello on jo näinkin paljon ja pieni lapsi kyseessä (ja kun ei se tosiaan enään vuoda)

MUTTA oletteko sitä mieltä että kaikki isommat haavat tulisi viedä tikille... vai
Meillä joskus isommalla jätetty päässä haava tikkaamatta ja siinä jälki samanlainen kuin Jos oltaisiin tikattu.
Pojalle tipahti aikoinaan leipäveitsi pikkusormelle ja verta tuli!
En uskaltanut edes katsdoa vaan laitoin tumpun. Iso poika vei meidät lääkäriin. Ei se varmaan ihan kauhea ollut kun vain liimattiin!

Uusimmat

Yhteistyössä