lapselle oma tili

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juupsis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

juupsis

Aktiivinen jäsen
04.02.2010
2 325
0
36
Avataan lapselle oma tili, johon on tarkotus laittaa lapselle joku summa aina kk:ssa ja sitten antaa tili lapsen käyttöön kun täyttää 18 v tai kun muuttaa pois kotoa... Millasia tilejä ootte lapsille avannu? Ja mitä pitäis tietää ja ottaa huomioon? Avataan tili luultavasti Sampopankkiin.

Kuinkahan se onnistuu siten ettei lapsen tarvitse maksaa lahjaveroa...olen itse nimittäin avaamassa lapselle tiliä ja vielä on selvittämättä pitäisikö vuosittain tavallaan lahjoittaa se sallittu verovapaa summa per vuosi vaikkei lapsi rahoja saisikaan käyttöönsä vai kuinka pitäisi menetellä jottei varmasti tule lapselle maksuvelvoitetta sitten jos saa kerralla koko summan. Tietoa, onko ?

Meillä neidillä on ollut aina oma tili ja sinne kertyneille rahoille pohdittiin sijoitusta taannoin. Tilien korot kun on niin huonot ettei kannata makuuttaa tilillä. Päädyttiin rakentamaan neidille osakesalkku, hänen nimiinsä. Onneks mun ei tartte sen enempää päätäni vaivata vaan mies ressaa nämä asiat :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä juu:
Kuinkahan se onnistuu siten ettei lapsen tarvitse maksaa lahjaveroa...olen itse nimittäin avaamassa lapselle tiliä ja vielä on selvittämättä pitäisikö vuosittain tavallaan lahjoittaa se sallittu verovapaa summa per vuosi vaikkei lapsi rahoja saisikaan käyttöönsä vai kuinka pitäisi menetellä jottei varmasti tule lapselle maksuvelvoitetta sitten jos saa kerralla koko summan. Tietoa, onko ?

Jos lapsen nimellä sen tilin avaat, ne rahat ovat lapsen rahoja heti tilille tullessaan ja sinulla ei periaatteessa ole oikeutta käyttää niitä. Tilin voi avata niin, ettei lapsella ole käyttöoikeutta siihen ennenkuin täysi-ikäisenä.

http://www.veronmaksajat.fi/fi-FI/omatveroasiat/lahjat/

Meidän esikoisellamme oli tili ihan omissa nimissään mutta sekä isällään että minulla oli tiliin käyttöoikeus. Joskus oli pakko lainata päiväksi tai kahdeksi muutama satanen tililtään kun tuli jokin yllättävä meno ja silloin tuo käyttöoikeus oli tosi hyvä juttu.

Haa, se on siis todellakin vain 4000 euroa vuodessa tuo raja ennen lahjaveron maksun alkamista...täytyy miettiä kuinka homma etenee parhaiten.

Alkuperäinen kirjoittaja Sori vaan:
Jos annat tilin 18v käyttöön, se menee sileeksi alta aikayksikön juhlimiseen, matkusteluun, vaatteisiin...

Tuo nyt vähän riippuu kuinka lapsensa on kasvattanut, mutta onhan tuo riski aina olemassa.

Itse laitan lapsilisät kuukausittain indeksirahastoon. Tilille en viitsi niitä pistää, kun inflaatio syö rahalta arvon, koska nykyiset tilikorot ovat niin pieniä. Indeksirahasto-sijoittaminen onnistuu normaalina tilisiirtona, eli on varsin helppoa. Lisäksi hallinnointikulut ovat huomattavasti pienemmät kuin kivijalkapankin tarjoamissa ns. normaali rahastoissa. Tuolta saa lisätietoa, mikäli aihe kiinnostaa: http://www.seligson.fi/suomi/rahastot/rahastolahja.htm

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä juu:
Meidän esikoisellamme oli tili ihan omissa nimissään mutta sekä isällään että minulla oli tiliin käyttöoikeus. Joskus oli pakko lainata päiväksi tai kahdeksi muutama satanen tililtään kun tuli jokin yllättävä meno ja silloin tuo käyttöoikeus oli tosi hyvä juttu.

Haa, se on siis todellakin vain 4000 euroa vuodessa tuo raja ennen lahjaveron maksun alkamista...täytyy miettiä kuinka homma etenee parhaiten.

Ja tämä raja ei ole 4000e/v vaan 4000e joka kolmas vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Minä avasin pojantyttärelle tilin ja talletin sinne 10.000 ?, vaikka lapsen nimi ei ollut vielä edes tiedossa. Osuuspankki.

Millon avasit tilin? Kun meille nimenomaan OP:ssa sanottiin ettei nykyään avata enää "nimettömiä" tilejä. Nimi ja sosiaaliturvatunnus täytyy olla.

Yhteistyössä