Lapselle oma huone jo vauvana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Steisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Steisi

Vieras
Mietittiin tuossa kaveriporukalla että onko oikeen laittaa lapsi nukkumaan omaan huoneeseen jo ihan pienenä. Ja mitä hyviä/huonoja puolia siinä on.

Mitä te ootte mieltä?

Ihan pienenä (lue: syö monta kertaa yössä) on aika turha laittaa omaan huoneeseen, koska järki lähtee sen yöjuoksentelun myötä. Ruokki pullosta tai tissistä, niin mitä vähemmän äiti/isä joutuu yöllä liikkumaan, sen paremmin jaksaa ne yöheräilyt ja saa itsekin unen päästä kiinni.

Sitten kun nukkuu jo vähän pidempiä pätkiä, niin meillä siirrettiin omaan huoneeseen, koska vauva alkoi mölistä ja ynistä öisin, ja heräilin sihen ihan turhaan. Joku toinen taas ei moisesta häiriinny.

Että kuka mistäkin tykkää. Tosiasiahan on, että ihan pieni vauva on vielä täysin kiinni vanhemmissaan, eikä ilman hyvää syytä kannata kärrätä vauvaa ihan eristyksiin.

hyviä puolia ainakin se ettei ole sitä helvetillistä vierotusta pois "äitin vierestä". Osaa päivästä 1 alkaen nukkua itsekseen. Nimimerkillä synnytyslaitokselta suoraan lastenhuoneeseen, ja täydellisesti on menny, joka ikinen yö. Ei edes suostu nukkumaan miun vieressä.
Niin ja tuossa huonoja puolia se et tästä tulee siule kohta helvetisti sanomista, odota vaan...täydellinen äitihän pitää lapsen perhepedissä 15-vuotiaaksi asti =D

Alkuperäinen kirjoittaja ZIKI:
hyviä puolia ainakin se ettei ole sitä helvetillistä vierotusta pois "äitin vierestä". Osaa päivästä 1 alkaen nukkua itsekseen. Nimimerkillä synnytyslaitokselta suoraan lastenhuoneeseen, ja täydellisesti on menny, joka ikinen yö. Ei edes suostu nukkumaan miun vieressä.
Niin ja tuossa huonoja puolia se et tästä tulee siule kohta helvetisti sanomista, odota vaan...täydellinen äitihän pitää lapsen perhepedissä 15-vuotiaaksi asti =D

Kuulostaa, että sulla on jostain syystä huono omatunto. Itse jo itsesi tuomitsit.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Ihan pienenä (lue: syö monta kertaa yössä) on aika turha laittaa omaan huoneeseen, koska järki lähtee sen yöjuoksentelun myötä. Ruokki pullosta tai tissistä, niin mitä vähemmän äiti/isä joutuu yöllä liikkumaan, sen paremmin jaksaa ne yöheräilyt ja saa itsekin unen päästä kiinni.

Sitten kun nukkuu jo vähän pidempiä pätkiä, niin meillä siirrettiin omaan huoneeseen, koska vauva alkoi mölistä ja ynistä öisin, ja heräilin sihen ihan turhaan. Joku toinen taas ei moisesta häiriinny.

Että kuka mistäkin tykkää. Tosiasiahan on, että ihan pieni vauva on vielä täysin kiinni vanhemmissaan, eikä ilman hyvää syytä kannata kärrätä vauvaa ihan eristyksiin.

laitoimme vauvamme 3 kk ikäisenä omaan huoneeseen, vieressä olevaan huoneeseen... hän ei kyllä enää heräillyt kuin kerran yössä jos sitäkään... hyvin toiminut ja yhä edelleen kiltisti nukahtaa sinne... vien sänkyyn, peittelen ja sanon hyvää yötä ja ovi kiinni.. hetken siel juttelee lelulleen ja alkaa nukkuun... nyt 1v 8kk... mut totta se on et jos vauva on sellainen et herää usein niin se voi olla äidille rankkaa... mut ihan omasta jaksamisesta kiinni... voi käydä tuuri ja lapsi nukkuu jopa paremmin omassa huoneessa... never know..

Alkuperäinen kirjoittaja Vinha:

Kuulostaa, että sulla on jostain syystä huono omatunto. Itse jo itsesi tuomitsit.

sitä kutsutaan sarkasmiksi. Taikka ihan van huumorintajuksi. Mikä monilla tuntuu tulevan ulos sen lapsen mukana synnytyksessä.... :laugh:

Mun on lapset nukkuneet jo vastasyntyneestä eri huoneessa kuin vanhemmat - esikoinen ja kuopus yksinään, keskimmäinen esikoisen kanssa kaksin. Tai no hyvä on, esikoista nukutin pari yötä kanssani samassa huoneessa, vain todetakseni, ettei tule mitään.

Syy: en kyennyt nukkumaan lainkaan, kun vauva oli kanssani samassa huoneessa. Kuulin jokaisen rytmistä poikkeavan hengenvedon. Kuulin sen, jos vauvan peitto kahahti. Kuulin senkin, jos vauva pissasi vaippaansa (kyllä vain, kertis suhisee).

Myös naapurihuoneesta, jonne siis kaksi ovea ja molemmat rakoselleen työnnettyinä, kuulin vauvan heräämisen jo ennen ensimmäistäkään äännähdystä. Kuulin siis hengitysrytmin muutoksen tai jotakin, pienen suun hamuavan jotakin läheltään tai mitä tahansa...

Ja kyllä: lapsistani on tullut ihan fiksuja ja täyspäisiä. Kaikki ovat hyväunisia. Ja itse olen huonouninen. Ja melkoinen idealisti monessa asiassa...

Tehkää niinkuin teistä hyvältä tuntuu - niin että kaikki saavat nukkua!

Joo itsehän kyllä myös pistäisin lapsen omaan huoneeseen kun oppii nukkumaan vähän pidempiä jaksoja eikä heräilisi montaa kertaa yössä....
Eipä tarvisi tosiaan pitää perhepetiä ikuisuuksia ja sanoa hyvästejä seksielämälle :D

Alkuperäinen kirjoittaja Steisi:
Joo itsehän kyllä myös pistäisin lapsen omaan huoneeseen kun oppii nukkumaan vähän pidempiä jaksoja eikä heräilisi montaa kertaa yössä....
Eipä tarvisi tosiaan pitää perhepetiä ikuisuuksia ja sanoa hyvästejä seksielämälle :D

Oikeinko teillä on vanhempien sänky ainoa paikka harrastaa seksiä? :o :saint:
:D

Alkuperäinen kirjoittaja Vinha:

joo täällä alkaa perhepedit huutaan kilpaa :)

Minusta oli helpompaa syöttää yöllä kun ei tarvinnut itse edes herätä.. Mutta ihan mistä kukanenkin tykkää :) ei me sängyssä muutenkaan tykätty seksiä harrastaa, muut paikat toivat enemmän vaihtelua :p

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:

Oikeinko teillä on vanhempien sänky ainoa paikka harrastaa seksiä? :o :saint:
:D

Kun kerran niin paljon kiinnostaa niin kyllä se ihan oma sänky on ja illalla ennen nukkumaan menoa siinä tulee parit vaakamambot vedettyä ja se ei olisi kovin miellyttävää jos siinä joku esim 4v tuhisis vieressä hyi :DDDD

Mietittiin tuossa kaveriporukalla että onko oikeen laittaa lapsi nukkumaan omaan huoneeseen jo ihan pienenä. Ja mitä hyviä/huonoja puolia siinä on.

Mitä te ootte mieltä?

Väärin on hylätä vauva yksinäisyyteen omaan huoneeseensa.

Kun kerran niin paljon kiinnostaa niin kyllä se ihan oma sänky on ja illalla ennen nukkumaan menoa siinä tulee parit vaakamambot vedettyä ja se ei olisi kovin miellyttävää jos siinä joku esim 4v tuhisis vieressä hyi :DDDD

Totta kai kiinnostaa, jos yhtenä kriteerinä oli oletettu seksielämän kadottaminen ;) Ja kiitos kysymästä, kaikki neljä lastamme ovat saaneet nukkua perhepedissä niin kauan, kuin ovat halunneet ja ihan hyvin olemme saaneet pidettyä itsemme tyytyväisinä. Siksi en ymmärrä tuota pointtia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Ei se ole luonnollista, että hylkää oman pentunsa jonnekin toiseen huoneeseen.

Peesi!

Harvemmin Jonseredin kanssa MISTÄÄN samaa mieltä mutta tästä kyllä ehdottomasti!

Jos minulta kysytään niin se on ihan ok, ei sitä vauvvaa olla minnekkään hylkäämässä!! En ehkä itse pistäisi kuitenkaan suoraan synnäriltä omaan huoneeseen mutta siinä muutamien kuukausien jälkeen voisin jo harkita vakavasti.

mä oon miettiny tätä juttua, siis tätä perhepetiä... mennäänkö näis perhepedeis sit kaikki kello 8-9 nukkuun? jos ei niin se lapsi on siis siellä vanhempien isossa huoneessa joka tapauksessa yksin muutaman tunnin? sitten ku lapsi herää esim tunnin päästä kun on nukahtanut niin ei huoneessa ketään, eikös se oo melkein sama asia oma huone tohon esimerkkiin verrattuna?

riippuu ihan vauvastakin,jotkut nukkuu paremmin ihan hiljaisuudessa ja jotkut ei siedä olla erossa äidistä hetkeekään.
mun 2 lasta on nukkunut omassa sängyssä mun huoneessa ja yksi vieressä,syystä että ei ollut tyytyväinen muualla.
omaan huoneeseen esikoinen ei siirtynyt kun ei ollut kun yksi makuuhuone. keskimmäinen siirtyi nukkuun omaan huoneeseen kun ei enää heräillyt öisin.
kuopus siirtyi omaan sänkyyn heti kun oli siihen valmis,eli n.3kk ikäisenä. kun oli 6-7kk siirtyi jakamaan veljensäkanssa huoneen. nuorimmat nukkuu hyvin omassa huoneessaan,paremmin kun vauvana meidänkanssa. samoten minä,en herää pikku ääniin enää,mutta hätä itkuihin kyllä.

Taisin lukea jostakin, että ihminen on ainoa kädellinen, joka ei nukuta jälkikasvuaan yhteisessä pesässä. Tottahan se on, ja kattaa kyllä monta muutakin eläinlajia kuin kädelliset. Vai onko jossakin nähty, että kissa, koira tai talitintti tekee poikaselleen pesän erikseen ja nukkuu itse muualla?

Itsekin tykkään nukkua "seurassa" eli miehen tai vauvan kanssa. Olihan mulla toki alun alkaen mielikuva siitä, miten vauva nukkuu omassa sängyssään ensin meidän huoneessa ja sitten omassaan, mutta ei ainakaan ekana vuonna käynyt näin, kuten huomaan. Sänkyyn ja sieltä pois vekslaaminen vaipanvaihdolle/imetykselle kävi tökkimään ja vauva sai tulla viereen ihan pysyvästi. Olisin tullut hulluksi, jos olisi pitänyt juosta hoitamassa vauvaa eri huoneeseen.

Jossakin vaiheessa pieni saa siirtyä omaan sänkyynsä, saa nähdä, milloin se tapahtuu.

Jokainen toki tehköön miten parhaaksi katsoo, reilu vuosi sitten pidin perhepetiä todella omituisena juttuna. Se nyt vaan sitten sattui olemaan se paras vaihtoehto meille. Onneksi en pitänyt kovaa mekkalaa perhepetiä vastaan ennakkoon, olisi ollut ärsyttävää joutua nielemään sanansa... :whistle:

*lisäys* Jos lapselle tulee joskus sisaruksia, luulen, että kakkonen päätyy omaan petiin nopeammin kuin tämä ensimmäinen. Voivathan lapset jakaa huoneen keskenään, josko se rauhoittaisi molempia. Tiedä sitten, aikahan sen näyttää miten käy

Miksi oma ihana vauva pitäisi viedä kokonaan toiseen huoneeseen? Voiko joku väittää ettei vauva koe sitä outona ja ahdistavana? Mutta jos äidin tarpeet, seksi ym. on tärkeämpää niin sitten kai on vietävä! Suru niiden pientenne puolesta! Vauva tunnistaa äitinsä tuoksusta, hengityksestä, kosketuksesta. Mitä hän tunnistaa siellä viereisessä kammarissa? Vauva ei tiedä, että äiti on tuossa iiihan lähellä. Vauvalle äiti on joko lähellä tai sitten äiti on kaukana. Ja aivan taaaaatusti jos vauva itse saisi valita hän olisi lähellä!

Yhteistyössä