Lapselle mekko, ompeluapua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bingo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bingo

Vieras
Tuleeko mekosta hölmön näköinen, jos takapuolella on poikkisauma helman ja yläosan välissä ja etuosa on yhdestä kappaleesta? Napituksen takia tätä ajattelen. Mulla ei nyt järki riitä, miten ompelisin, jos takakappaleeseen tulisi vain pystysauma keskelle koko pituudelta ja yläosassa se napitus. Tuleeko nätimpi, jos surautan etuosankin erillisistä yläosa- ja helmakappaleista?

Tuolla kuvitelmani mekon takapuolesta: Aijaa.com - 9357841.jpg

Tällaisia hulluja tulee kysyttyä, kun tekee ekaa mekkoaan ja yrittää itse vielä kaavoittaa sen. Megalomania iski. :|

Itse tekisin etuosankin erikseen ylä- ja alakappaleesta, ja rypyttäisin kevyesti sitä alaosaa, ja sitten ehkä vielä joku nätti nauha siihen minkä solmii rusetille taakse :)

kaavoituskessa jätetään/tehdään yleensä napitusvara. Onko tuo itse piirtämä kuva,vai esim jostain lehdestä? Nimittäin katkoviivalla merkitään tasokuvassa päälitikkaukset tuolla tavalla,eli ne jotka näkyy päällepäin.

rypyttäminen onnistuu kun otat neulan ja ohutta lankaa ja harsit sopivasti helman yläosan, kiristät sopivasti ja sovitat sen yläkappaleeseen, ompelet koneella harsimisen alapuolelta, saumanteon jälkeen otat harsitun langan pois, ja tadaa, rypytys.

Olen vasta niin onnettoman vähän ommellut, että rypyttäminen (siisti semmoinen) kuulostaa aivan avaruusraketin rakentamiselta :D

No ompelet kaksi poimutuslankaa pitkällä tikillä vierekkäin. Näin: ensin otat jonkun tiilkkupalan ja surautat siitä yli,niin että kankaan ja neulan väliin jää lankaa,poikkaset sen saksilla niin että jää sellanne häntä3cm. Sitten ompelet poimutuslangan varsinaiseen työhön ja surautat yli kankaan taas sellanen 3cm, näin saat langat joista kiristää kangas poimuille. sitten kun oot ommellut kappaleet kiinni, poistat poimutus langat.

[QUOTE="madame";25439865]kaavoituskessa jätetään/tehdään yleensä napitusvara. Onko tuo itse piirtämä kuva,vai esim jostain lehdestä? Nimittäin katkoviivalla merkitään tasokuvassa päälitikkaukset tuolla tavalla,eli ne jotka näkyy päällepäin.[/QUOTE]

Kuva on mun väsäämä, se hahmottaa mulle itselle sitä kankaiden päällekkäinmenoa :) Mä olen tehnyt enemmän noita konepiirustuksia, niin merkinnät ovat sen mukaiset ;)

[QUOTE="madame";25439893]No ompelet kaksi poimutuslankaa pitkällä tikillä vierekkäin. Näin: ensin otat jonkun tiilkkupalan ja surautat siitä yli,niin että kankaan ja neulan väliin jää lankaa,poikkaset sen saksilla niin että jää sellanne häntä3cm. Sitten ompelet poimutuslangan varsinaiseen työhön ja surautat yli kankaan taas sellanen 3cm, näin saat langat joista kiristää kangas poimuille. sitten kun oot ommellut kappaleet kiinni, poistat poimutus langat.[/QUOTE]

Kiitos rautalangasta, mä jopa ymmärsin tuon :)

Yhteistyössä