lapselle mehujää (tarvitsen ohjeen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Elikkäs mulla vuoden ikäinen poika joka ei saa vielä sokeria, esim karkkia tai jäätelöä. En halua nyt ruveta kenekään kanssa väittelemään siitä että miksi ei saa sokeria, näin meillä vaan nyt sattuu olemaan. JA KYLLÄ hän saa syödä hedelmiä mielin määrin, koska niissä ei ole erikseen lisättyä sokeria.

Noniin, asiaan! Eli ostin tänään mehujää muotit, sellaset jossa tikku pidike jne. Haluisin tehdä jotain hyvää mehujäätä ja mietin nyt ohjeita. Miten saisin tehtyä hyvää mehujäätä ilman sokeria, ja ilman että maku mehujäästä katoaa kun sitä imee. Meidän äiti teki sellaista johon sekotti vain vettä ja mehua, ja se ei ikinä ollut mitään hirveän hyvää.

Onko joku kokeillu esim pilttiä sekoittaa veteen ja jäädyttää? Tai tuoreita hedelmiä soseuttaa ja pakastaa sitä mehujääksi?

Itse lisäsit jo mainiot ohjeet!:)
Netistä joskus bongasin kuvan mehujäästä, joka oli kasattu hedelmäviipaileista. Varmaan jotain vettä/hedelmistä tehtyä mehua pistetty jotta pysyy kasassa.
Eli appelisiinin viipaleilla oli vuorattu muotti (ilman kuoria toki) ja sinne sisälle jotain mangoa, persikkaa tms. Ja neste päälle.

Taisin aikoinaan tehdä ihan suoraan niistä pilteistä mehujäätä, siis ilman vettä meidän allergiselle muksulle.

Ja siitenhän voisi tietty käyttää jotain maustamatonta jugurttia myös + tuota hedelmäsosetta.

Mut se on oikeesti huvittavaa et monet juo vähä limuja, ku on niin sokerisia ja sit kuitenki täysmehuja päivittäin!

täysmehusta saa samalla jotain muutakin :D

Mutta mehujää toimii parhaiten niin, että siinä on mahdollisimman paljon makuainetta ja vähän pelkkää vettä. Koska vesi ei maistu miltään. Eli nektaria jäädytettynä. Piltti on laihaa sosetta, jossa on vettä. senkun vielä lantraa vedellä, niin on varmaan tosi surkeata mehujäätä. Osta mielummin täyssosetta ja pakasta se. Prismoista voit löytää hillojen vierestä täyssoseita 500gr pötiköissä. Ainakin meilllä on mustikka/banaani/omena/mango. Tai sitten marjaa itse soseeksi.

Mä tein nyt tälläsen:

Sitruunamehua tilkka
yksi banaani
noin 10 pakastemansikkaa
jämät yhdestä mustikkapiltistä
2rkl maustamatonta rahkaa

Maistui tosi hyvälle ja tuli sellasta vähän paksumpaa, kuitenkin juoksevaa
En laittanu yhtään vettä. Luulen että toi saattaa olla tosi hyvää jäisenä. ei kun odottamaan :)

(kuinkakohan kauan kestää että noi neljä muottia on jäässä?)

Mä oon tehnyt rahkasta, tosin ei se ole mehujäätä. Eli rahkaa, kermaa ja hedelmäsosetta (sitä Prisman 500g tetrasta). Omena ja appelsiinitäysmehustakin olen tehnyt. Meidän mehuun ei ainakaan ole lisätty sokeria, on vaan hedelmän oma sokeri ja hedelmäliha.

Täysmehuissa ei yleensä ole lisättyä sokeria. Jos mehuun on lisätty sokeria ja vettä niin sitä myydään nektarin tai mehujuoman nimellä (mehujuomassa saa sitten jo olla lisäaineitakin mukana).

Siis hedelmät ovat sokeria - toki erilaista sokeria kuin valkoinen kidesokeri. Siinä mielessä täysmehu on hyvin sokerista tavaraa. Kyllä laihdutusohjelmat tulkitsevat ne herkuiksi.

Toki mehukatilla ja täysmehulla on vissi ero - jälkimmäisessä on jotain ravintoaineitakin.

Minä tein aikoinaan niissä mehujäätikuissa jäädytettyä juomajugurttia. En tiedä syödäänkö teillä niitä, mutta niistä löytyy terveellistäkin vaihtoehtoa ja juomajugurtti jäätyy hyvin ja on maukkaampi kuin mehujää.

Yhteistyössä