lapselle luonnollinen sektiosyntymä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv38+
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et vielä sektiosalissa, siellä sua kursitaan kokoon! Mutta heräämössä kyllä, mihin sinut kärrätään aluksi salista hetkeksi toipumaan.

mitä se vauva siinä haittaa, haavan ompelussa? miksei saa olla vierelläni?

Sulla on siinä verho vähän leuan alla jotta lääkäreillä on työrauha jne. Vauva viedään pestäväksi ja punnittavaksi kun se on syntynyt ja isä voi olla siinä mukana. Ei se ompelu niin kauan kestä että siitä olisi haittaa imetykselle tai vauvasi alkuhetkille. Ja sitten heräämössä vaan kenguruhoitoa heti.

Minäkin haaveilin luonnollisestä synnytyksestä kaikessa rauhassa ilman kivunlievitystä, mutta jouduinkin kiireelliseen sektioon. Kyllä siinä oli vauvan turvallisuus ensimmäisenä mielessä, eikä silloin edes mietinyt mitä lääkkeitä on saamassa. Tilanne ole totaalinen kaaos ja suuri shokki minulle, mutta jälkikäteen olen todella onnellinen siitä että kaoottisesta tilanteesta huolimatta, mieheni sai vauvan syliin saman tien (heti kun lastenlääkäri oli hänet ehtinyt tutkia) ja sairaalassa olomme aikana mieheni hoiti suurimman osan vauvan hoidosta. Minun piti sairaalassa syödä kahta eri lääkettä ja lisäksi minulla oli kipupumppu joiden tarkoituksena oli estää tulehduksia ja poistaa kipua, niin että esim. maidon nousu oli edes mahdollista (kipu ja stressi voivat estää maidon nousun).

Et vielä sektiosalissa, siellä sua kursitaan kokoon! Mutta heräämössä kyllä, mihin sinut kärrätään aluksi salista hetkeksi toipumaan.

Sulla on siinä verho vähän leuan alla jotta lääkäreillä on työrauha jne. Vauva viedään pestäväksi ja punnittavaksi kun se on syntynyt ja isä voi olla siinä mukana. Ei se ompelu niin kauan kestä että siitä olisi haittaa imetykselle tai vauvasi alkuhetkille. Ja sitten heräämössä vaan kenguruhoitoa heti.

vauvalle ne ensihetket mahan päällä ja ensi-imetys ovat tärkeitä!

Sinulla ei taida olla kovin realistista kuvaa sektiosta, eihhän?

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
no nyt näiden pelottavien kommenttien jälkeen tuntuu että kieltäydyn koko sektiosta. :( miksei lääkkeetön sektio ole mahdollinen...

Koska se on vaarallista sekä äidille että lapselle.

millä perusteella? onhan äitejä ja vauvoja selvinnyt sektioista ilman lääkkeitä jo vuosisatoja. :) ja ei, tuskin voin täysin ilman puudutteita leikkaukseen mennä, tämä oli vaan toteamus.

no nyt näiden pelottavien kommenttien jälkeen tuntuu että kieltäydyn koko sektiosta. :( miksei lääkkeetön sektio ole mahdollinen...

Mitkä pelottavat kommentit? Luulitko että tehdään pieni viilto mahan päälle ja sieltä se vauva putkahtaa??

Sulle ollaan tekemässä suunniteltua sektiota lääkärien päätöksestä ja hyvästä syystä. Ei sektioita tehdä turhaan eikä suunnitellussa sektiossa ole mitään pelättävää.

vauvalle ne ensihetket mahan päällä ja ensi-imetys ovat tärkeitä!

No, kun sun maha on vedetty veitsellä kahtia ja verta on joka paikassa ja sua kursitaan kokoon niin ehkei se ole vauvan paikka olla siinä köllöttelemäss, vai kuinka?

Mutta sähän vaan provoot...

Oletko ollenkaan ymmärtänyt miten isosta leikkauksesta on kyse? Leikkaushaavoja tulee kolmeen kerrokseen jolloin tulehdusriski on suuri. Lisäksi kipu ja stressi sinulla ovat vauvalle haitaksi, koska ne vaikuttavat esimerkiksi maidon nousuun. Asiat ei aina mene niin kuin haluaisi, mutta ajattele, että ilman leikkausta jompi kumpi teistä ei ehkä voisi elää. Koetko sen paremmaksi vaihtoehdoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:

ei niin, olen lukenut vaan aiheesta vähän aikaa. ei mua ole ikinä leikattu. ja pelottaa ja vituttaa. anteeksi vaan kaikille. pelottaa että vauva kuolee niihin lääkityksiin. pelottaa vauvan hengitysvaikeudet ym. jutut mitä voi sektiosta tulla. pelottaa se kaikki. ja vituttaa.

millä perusteella? onhan äitejä ja vauvoja selvinnyt sektioista ilman lääkkeitä jo vuosisatoja. :) ja ei, tuskin voin täysin ilman puudutteita leikkaukseen mennä, tämä oli vaan toteamus.

Sektioita alettiin tehdä lääkärien toimesta vasta 1700-luvulla, tavallisesti siinä kuolivat sekä äiti että lapsi. 1800-luvulla äidit alettiin nukuttaa eetterillä, ja sen koommin sitä ei ilman lääkkeitä ole yritetty.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:

ei niin, olen lukenut vaan aiheesta vähän aikaa. ei mua ole ikinä leikattu. ja pelottaa ja vituttaa. anteeksi vaan kaikille. pelottaa että vauva kuolee niihin lääkityksiin. pelottaa vauvan hengitysvaikeudet ym. jutut mitä voi sektiosta tulla. pelottaa se kaikki. ja vituttaa.

No, siinä tapauksessa: jatka lukemista.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Koska se on vaarallista sekä äidille että lapselle.

*Huokaus* Eikö täällä ole miljoona kertaa jo sanottu että ne lääkkeet ovat sun ja vauvan parhaaksi? Et sinä kivuissasi pysty vauvaa hoitamaan ja imettämään. Vauvallesi on parasta että hänellä on äiti joka on hänelle läsnä. Heti siitä hetkestä kun saat hänet syliisi.

Mutta turha sinulle on mitään selittääkään kun alat vaan puolustella heti omia voiteitasi ja lääkkeettömyyttä, vaikka ihan asiallisesti heti alussa selitin, miksi kipulääkkeitä on hyvä käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
ap:lla ei taida olla lapsia ollenkaan, mut silti tuntuu tietävän mikä on kaikkein tärkeintä vauvalle :D:D

vaikka ei ole lapsia paitsi yksi kohdussa, osaan lukea aiheesta. ei ole kokemusta, mutta ei se paljoa vaadi ottaa selvää tuntemattomista jutuista. äläkä jaksa nauraa.

ja provon huutelijat voi lähteä. miksi on niin vaikea tajuta, että vuosien lääkkeetön elämä loppuu kohta, ja se on pelottavaa? miksi ei ymmärretä, että olen suunnitellut ja valmistautunut luonnonmukaiseen aktiiviseen SYNNYTYKSEEN kuukausikaupalla, ja lääkäri kylmästi vain tyrmäsi sen ja pisti sektiolapun kouraan. ei oo kivaa ei. ja kaikki riskit vauvalle sekottaa mun pään ihan täysin!! tätä vauvaa on odotettu, en tahdo että vauva vahingoittuu!

sektio on yksi isoimmista leikkauksista, mitä nainen voi kokea elämänsä aikana.. ei se ole mikään "pikkujuttu".. se on henkisesti ja etenkin fyysisesti elimistölle erittäin raskas kokemus, josta ei toivu vain sormia napsauttamalla tai hyvällä tahdolla..

no kait lääkäri perusteli sulle, miksi sektio.. ei sektio päätöstä tehdä löysin perustein.. jos on suunniteltu sektio ni sillon on laskettu että siinä on pienemmät riskit, mitä alatiesynnytyksessä.. Ymmärrän että sua ketuttaa, mut nyt pitää vain ottaa realiteetit esiin! Ei mututuntumaa..

ja provon huutelijat voi lähteä. miksi on niin vaikea tajuta, että vuosien lääkkeetön elämä loppuu kohta, ja se on pelottavaa? miksi ei ymmärretä, että olen suunnitellut ja valmistautunut luonnonmukaiseen aktiiviseen SYNNYTYKSEEN kuukausikaupalla, ja lääkäri kylmästi vain tyrmäsi sen ja pisti sektiolapun kouraan. ei oo kivaa ei. ja kaikki riskit vauvalle sekottaa mun pään ihan täysin!! tätä vauvaa on odotettu, en tahdo että vauva vahingoittuu!

No ehkä oli jo aikakin "siperian opettaa". Elämä on.

ellet asiasta mitään tiedä, niin kuuntele nyt hyvänen aika meitä muita sitten edes, jotka sanovat että kipu on todella kovaa.. ei se ole se pelkkä haava mahassa

lukemalla sä saatkin selville kuinka hel****sti se sattuu???!!! Et sä siitä ilman kipulääkitystä selviä.. Etkö mieluummin haluaisi tutustua vauvaasi kaikessa rauhassa, kuin kärsiä tuskallisista kivuista ja maata vain sängyssä. Voin sanoa, ettet silloin pysty kyllä imettämäänkään, ensinnäkään maito tuskin nousee jos kärsit hirveistä kivuista etkä varmasti pystyisi edes imettämään. Sun vauvalles ei ne lääkkeet ole pahasta, antavat sellaisia lääkkeitä joista ei imeydy äidinmaitoon juuri mitään

ap:lla ei taida olla lapsia ollenkaan, mut silti tuntuu tietävän mikä on kaikkein tärkeintä vauvalle :D:D

vaikka ei ole lapsia paitsi yksi kohdussa, osaan lukea aiheesta. ei ole kokemusta, mutta ei se paljoa vaadi ottaa selvää tuntemattomista jutuista. äläkä jaksa nauraa.

Mäkin olin valmistautunut luonnolliseen synnytykseen ja ilman lääkkeitä oltiin menty ponnistusvaiheeseen asti (kun kaikki eteni niin nopeasti). Sitten ponnistusvaiheessa vauvalta hävisi sydänäänet ja mentiin vauhdilla leikkuriin hätäsektioon, jossa siis nukutetaan. Täysin valmistautumatta mihinkään. Ole siis onnellinen että sulle ollaan tekemässä suunniteltua sektiota niin pystyt siihen valmistautumaan ja miettimään toiveet etukäteen. Lääkäri ei tehnyt sektiopäätöstä sun kiusaksi vaan vauvan parhaaksi. Soita vaikka neuvolaan ja pyydä että pääset juttelemaan asiasta ja saamaan lisää faktoja jos se vaikka helpottaisi oloasi. Niin kuin sanoin aiemmin: suunnittelussa sektiossa ei ole mitään pelättävää, kaikki etenee ihan hallitusti!