Lapsellani alkoi menkat ja hän on 9-vuotias! Ei voi olla totta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pöh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pöh"

Vieras
Hänen siskollaan alkoi menkat 13-vuotiaana ja pidin tätä hyvin hyvin nuorena ikänä menkkojen alkamiseen. Noh nyt hänen siskollaan alkoi ja hän on 9v.!!! Mihin tämä yhteiskunta menee... Eikö lapsetkaan saa olla ilman kuukautissiteitä?

Kaipa tuo ihan normaalia on, itselläni alkoi 12-vuotiaana ja oikeastaan silloin jo odotin että koska alkaa. Joten sinälleen en ymmärrä ajatustasi siitä kuinka 13-vuotias on liian nuori menkoille.

13-v on ihan normaali ikä.
1-3 vuotta siitä kun rinnat alkavat kasvaa ja tulee karvoitusta voi odottaa menkkoja alkavaksi. Onko tytölläsi jo näitä muitakin buberteetin vaiheita?

Omituista, jos ei ole omaa 9 v lastaan nähnyt aikoihin alastomana.

Tai jos ei sen verran lastaan katso esim. kesällä uimarannalla, että huomaisi onko rinnat alkaneet kasvaa (tai näkeehän sen ihan paidankin läpi).

Enpä olisi ikinä suostunut olemaan alasti perheenjäsenten kanssa kun murrosikä alkoi...mahdoton olis mun äidin ollu esim. tietää onko karvoitusta, ellei sitten olisi arvannut esim. rintojen kehityksestä jonka näkee päällepäin. Nykyäänhän kait useimmat sitä paitsi ajelevat karvat pois.

Kuukautisten alkaminen 9-vuotiaana on varhaista, mutta ei poikkeuksellisen varhaista.
Vaikka ei niitä kyllä kellekään 9-vuotiaalle vielä toivoisi,.: /
En tiedä pitäisikö tyttöä sen vuoksi lääkäriin viedä, mutta ottaisin itse varmaan yhtettyä kouluterveydenhoitajaan.

Ei kai se nyt sentään yhteiskunnan vika voi olla...

Puberteetti on aikaistunut mm. lasten ylensyömisen ja ylipainon myötä. Menkat kun yleensä alkaa kun painoa on tarpeeksi. Oliko et useimmin menkat alkaa kun paino nousee 45-50 kiloon. Mulle tuli menkat 14-vuotiaana, ja silloin painoin joku 45 kg. 9-vuotiaana painoin n. 30 kg... Mutta kaverilla alkoi menkat 10-vuotiaana, oli mua huomattavasti pyöreämpi, kehittyneempi ja painavampi.

Kyllähän sun äitinä täytyisi seurata ja tietää lapsesi kehitys, että voit ajoissa antaa ja kertoa valistusta esm kuukautisista.
Joku tuolla jo mainitsikin, että muutama vuosi ennen menkkoja alkaa hormoonitoiminta muuttaa tytön vartaloa.

Itselläni alkoi rinnat kasvamaan 7 vuotiaana, menkat alkoi 9 vuotiaana ja 11 vuotiaana loppui pituuskasvu.
Pojallani alkoi murrosikä aikaisin ja nyt seurailenkin tytärtäni, että mitenköhän hänen käy.
Äidinpuoleisen suvun ihmisillä meillä on aikaisin alkaneet murrosiät sun muut. Perintötekijät vaikuttavat asiaan.

Nykypäivänä murrosikä alkaa aiemmin ja ei sinällään outo asia, mutta se on, ettet tiedä/huomaa/seuraa lapsesi kehitystä!!!

Yhteistyössä