Lapsella ylitaipuvat nivelet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli polvet menee seisoessa sillai takalukkoon ja myös nilkat ovat yliliikkuvat, josta johtuen hieman lättäjalkaa. Itellä ihan samaa vikaa mutta ei ehkä noin paljon. Fyssarilla tämän takia kertaalleen käyty mutta hän ei ollut erityisen huolissaan. Onko muilla samaa? Lapsi nyt kaks ja puol vuotias. Oon yrittäny ohjata seisomaan sillai ettei ne polvet menis sillai linkkuun mutta eipä oikein mene perille.

jos nivelen "luonnollinen" asento menee vähän yli normaalista, niin tosi hankala sitä on yrittää pitää siinä normaalissa asteessa. ja varmaan suht hyödytöntäkin vaivaa, ei noista pitäisi olla mitään haittaa niin kauan kun ei tahallaan venyttele yliliikkuvia niveliä.

meillä 5-vuotiaalla on etenkin käsissä, kyynärtaipeissa ja sormissa yliliikkuvat nivelet. neuvolassa vaan totesivat että monilla tämän ikäisillä on jos vaan on lihaksisto ok niin ei pitäisi haitata. pieni riski on kuulema, että sitten helpommin lonksahtavat pois paikoiltaan, mutta ei laittanut fyssarille tai minnekään kun eivät haittaa. itsellänikin kyllä on yliliikkuvuutta, mutta ei noin paljoa.

mulla on käsissä ja esikolla kans, mut ei niin paha ku mulla.
Mulla taipuu käsi niin että saan sen olkanivelestä 360 astetta ympäri. Joo on melko ällöä.
Lihaksisto pitää pitää kunnossa, muuten on nivelkipuja.

yliliikkuvat nivelet voivat olla reumasairauden oire. lihakset olisi hyvä pitää kunnossa liikkuvien nivelten ympärillä, jotta ne tukisivat niveliä. ruokavaliolla voi vaikuttaa kipuihin.

Mulla on yliliikkuvat nivelet. Nykyisin on nivelsärkyjä ja mun polvia on yritetty teipata fysioterapiassa etteivät menisi liian taakse. Multa menee herkästi jäsenet paikoiltaan. Lihakset pitää pitää kunnossa jotta paine niveliin vähenee.

Mulla on samaa. Ilmiöstä ei ole ollut muuten har mia mutta vanhemmuuten joskus polvet kipeytyy jos pitää seisoskella kauan samoilla sijoilla, cocktail-tilaisuus tms.

Mulla taipuu sormet (ei kaikki), polvet (pystyn istumaan ihan hölmössä asennossa) ja nilkat (ei oo kuunaan menny sijoiltaan kun ne pyörii tyyliin ympäri.. Veikkaisin, et vanhemmiten voi ruveta paikkoja kolottamaan ja polvi jo siihen tyyliin oirehtii. Mutta muksulla tosiaan ainakin ne polvet on jotenki hurjat :O oon kyllä nähny muillakin lapsilla vastaavaa..

mulla mun äitillä ja mun veljellä on kaikilla. kaikilla on myös enemmän tai vähemmän vaivoja, itsellä molemmat polvet kipeytyy ja kyynärpäät naksuu ja on kipeät, lisäksi raskausaikana lantio löystyi liikaa ja nyt sieltä edelleen joku nivel väärässä asennossa ja aiheuttaa kaameat kivut selkään ja jalkaan. myös elkäranka on liian löysä joka aiheuttaa lihaskipuja. fysiossa oon nyt käynyt, mulla ei ollut ongelmia siis ennen raskautta ja vuodelepoa, fysio sanoikin että hyvä fyysinen ja lihanskunto auttaa paljon kun lihakset tukee niitä niveliä. nyt pikkuhiljaa jumppaan itteäni takasin parempaan kuntoon.

mun neuvo on että paljon vain liikuntaa pienestä pitäen.

Mulla on perheessä tota ja samaten pojalla. Iteltä on korjattu polvet ja kakarana oli tukikengät. Kerran on neuvolassa sanottu pojan jaloista ja kengistä jne. Nyt tulee 4v lekurineuvola ja ajattelin kysyä tilannetta. Kyllä se itelläni on aina ollu haittanakin ja jalat väsyvät helposti. Vaikka olen paljon ollu avojaloinkin ja kovasti liikkunu jo sillon lapsena. Mut jalat ovat mitä ovat.

[QUOTE="a.p";24529525]siis jossain viestissä oli ettei sais olla liian tukevat kegät, fyssari kertoi ihan toista..[/QUOTE]

Liian tukevat estävät lihasten vahvistumista.

Meidän perheessä kaikilla on yliliikkuvat nivelet, miehelle on tehty kolme leikkaustakin sen takia. Parasta olisi se mitä muutkin on sanoneet eli paljon liikuntaa, jotta lihakset tukee niveliä. Mun mielestä asiasta ei kannata pienille lapsille edes kauheasti puhua, voivat vaan intoutua turhaan taivuttelemaan niveliä tarkoituksella yli ja sehän ei taatus ole hyvä asia. Venyttely on melkein paha, eli se pitää tehdä todella hallitusti ja miettien ettei vaan venytä niveltä.

Liian tukevat estävät lihasten vahvistumista.

Meidän perheessä kaikilla on yliliikkuvat nivelet, miehelle on tehty kolme leikkaustakin sen takia. Parasta olisi se mitä muutkin on sanoneet eli paljon liikuntaa, jotta lihakset tukee niveliä. Mun mielestä asiasta ei kannata pienille lapsille edes kauheasti puhua, voivat vaan intoutua turhaan taivuttelemaan niveliä tarkoituksella yli ja sehän ei taatus ole hyvä asia. Venyttely on melkein paha, eli se pitää tehdä todella hallitusti ja miettien ettei vaan venytä niveltä.

Minä taas miellän "tukevan" jalkineen sellaiseksi, joka ohjaa jalan oikeaan asentoon, kuten ortoosi. Opettaa lihaksille oikean asennon ja opettaa lihakset tukemaan niveliä, ei siis lastoita johonkin tiettyyn asentoon, vaan kevyesti tukee ja antaa lihasten vahvistua.

mä harrastan voimistelua ja mulla yliliikuvat nivelet käsistä.siis mun kädet taipuu alas päin kyynerpään kohdalta alaspäin ja se sattuu kun käsi vetyksiä

mulla on hyvä kunto koska harrastan kilpauintia ja mulla on ylitaivuvia niveleitä vähä joka paikassa, nilkoissa, polvissa, reisissä, kyynerpäissä, sormissa ja selkäki taipuu normaalia enemmän mut en tiiä johtuuko toi selkä ylitaipuvista nivelistä. mulla on ollu aina ylitaipuvat nivelet ja täytän syksyllä 15, mut en oo ottanu srtessii niistä koska ei niistä mulle mitää harmiikaa ole ollu, ei kipuja eikä mul oo ollu ku kerran murtunu jalka ulko syrjästä mut se ei liittyny mitenkää ylitaipuviin niveliin. ja oha se aina hauska ku taipuu normaalia enemmän :)

ja jatkeena äsköseen viestiin, mul oli syntyessää lihas hypotenia mut parannuin siitä täysin. en tiiä liittyykö
se mitenkää lihas hypoteniaan mut aattelimpaha mainita :D