Lapsella valjaat, mitä ajatuksia herättää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valjastaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ainakaan mitään negatiivisia ajatuksia. Mulla itselläni on kaksi vilkasta lasta ja esimerkiksi ihan normaalin kauppareissun yhteydessä olisivat valjaat molemmilla ihan kätevät. Meillä on vain yhdet. Koska toistaiseksi cittarissa tai prismassa ei ole kärryjä kahdelle lapselle, joudun niillä valjailla köyttämään pienemmän kärryjen istuinosaan kiinni, koska muuten kiipeää koko ajan ylös ja on vaarassa tippua. Vanhempi taas ei ole lainkaan ujo, häntä ei häiritse jos häviän näköpiiristä, lähtee vieraiden ihmisten perään, koskee ihan kaikkeen, saattaa mitään sanomatta karata jonnekin, jos näkee jotain mielenkiintoista. Kaikista kielloista huolimatta. Yleensä en yksin käy molempien lasten kanssa isossa kaupassa, vaan aina on mies mukana ja molemmilla yksi vahdittava. Siltikin lapsi tässä pari viikkoa sitten karkasi muutamassa sekunnissa, kun oltiin pakkaamassa ruokakasseja ja sain hänet kiinni juuri kun oli menossa parkkihalliin ihan joidenkin vieraiden lasten perässä.
Varmaan pakko hankkia meille ne toisetkin valjaat, kunnes tulee lapselle vähän järkeä päähän :)

Mulla poika 2,5-vuotta. Saatiin valjaat sukulaisilta ja nakkasin roskiin. hyvin pärjätty ilmankin ja tullaan pärjäämään. En siis pidä valjaiden käytöstä. Pääosin siksi, että musta on typerää pitää lasta kytkettynä. Ollaan pärjätty hyvin ilman, vaikkakin toistaa saa asioita ja olla silmät selässäkin. Asutaan kaupungissa ja poika tietää ettei autotielle mennä. Ollaan keskusteltu miksi ei, ja mitä sitten käy jos jää auton alle jne.

Siinä jenkki piilokamerassa oli kyllä se lasten valjastaminen aika mautonta. Olisin itsekin puuttunut, jos joku kadulla sitoisi lapsensa lyhtypylvääseen siksi aikaa, että pääsee itse kauppaan. Naurettavaa sanon minä.

Villeistä lapsista en tiedä kun vaan tuosta ainokaisesta kokemuksia. Menevää sorttia on, mutta vaarat pitää oppia ja opettaa ilman hihnasta nykimistä. Mä koen lapsen kannalta valjaiden käytön aika alentavaksi toiminnaksi. Turvallisuuden voi yrittää taata muutenkin ja joskus se hihna on kuitenkin katkaistava ja lapselle opetettava mikä on vaarallista ja mikä sallittua.

• Tykkää
Reactions: Sandrine
Juu vaarat on opetettava mutta just joku 1-v just kipittämään oppinut niistä usein viisveisaa joten nopealle semmoiselle valjaat voi hyvinkin olla paikallaan. Ite laitoin pojalle vaan siksi että oli ns. kahva selässä kun opetteli kävelemään ettei tarvinnut omaa selkää katkoa kumarassa olemisella. Nyt en enää laittais kun on yli 2-v ja karkuun juoksemisenkin oon taltuttanut muuten. Jos ei olisi ollut tuolloin ainoa lapsi niin varmaankin olisin laittanut silloinkin. Tai jos asuisin ruuhkaisemmassa ympäristössä. Ostoskärryyn laitoin kyllä valjailla kiinni kun oli aina kiipeämässä kassahihnalle tai pakastealtaaseen...

Ihan ookoo käyttää valjaita apuna, kokemuksesta voin sanoa, että kyllä se lapsi silti oppii nätisti kävelemään, ei se kouluikään asti niissä valjaissa ole. Mulla siis lasten ollessa pieniä oli ne pahamaineiset valjaat vanhimmalla käytösssä, kun oltiin kolmisteen liikenteessä. Vanhin oli silloin 3v ja kakasoset vuoden.Oli melkoisen villi tyttö, että ihan hänen oman turvallisuutensa vuoksi.

Kannatan valjaita. Lapsi, niin pienenä ei tajua välttämättä vaaroja ja kuinka tärkeää on pysyä väkijoukossa äidin lähellä. Laivalla olivat ihan mahtikapistus! Seisovassa pöydässä kun olin kahden lapsen kanssa, en voinu jättää pöytään odottamaan tai antaa kulkea vapaana kannoilla kun ihmisiä oli niin paljon ja ruoka oli kuitenkin haettava nenän eteen, mulle ja lapselle. Jäi sopivasti kädet vapaaks kun valjaat kiinnitin omaan vyöhöni :D Mulla 3 lasta ja kohta alkaa keskimmäinen kävellä myös, jos meinaa olla vilkas, eikä kuuntele niin todellakin laitan valjaat, koska on siinä se isompikin vahdittavana ja rattaiden menoakin täytyy vahtia. Joskus myös koirakin mukana, niin sitäkin sitten. Ei riitä muuten silmät jokapaikkaan. Valjailla saan estettyä pahimmat vahingot ja mun mielestä se on vaan hyvä!

Mä en nää asiassa mitään pahaa,lapsen turvallisuus ennenkaikkea.
Kaikki lapset ei vaan ole samanlaisia.Meillä lapsena mä olin se kohltaja ja mulla pidettiin valjaita,ja konttauskypärää,ihan oman parhaani vuoksi.Veli oli taas itse rauhallisuus.
Olen koheltaja vielä aikuisiälläkäni ja tuntuu että meidän tyttö on perinyt sen multa:D

No lapsen turvallisuus on kuitenkin tärkein. Tälläsiä ei niin valjaan näköisiäkin saa nykyaikana niin ei ehkä herätä niin vahvoja tunteita muissa.
http://www.vauvapop.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=3466

[QUOTE="vieras vaan";24971374]Tulee mieleen että taitaa olla villi lapsukainen, äidille voimia :) Näin vähän aikaa sitten yhdellä pikkupojalla sellaiset reppumalliset valjaat, ne oli kivannäköiset. Lapsella oli siis pieni reppu selässään ja se "talutusnuora" lähti siitä repusta.[/QUOTE]

Meilläkin moiset ja lapsi vaatimalla vaatii niitä päälleen.

Ihmettelen lasten valjastamisen saamaa positiivista palautetta täällä. Minusta se on lapsen ihmisarvoa alentavaa toimintaa. Perustelutkin näyttävät olevan samaa kategoriaa kuin lasten kurittajilla: "Ei se tottelis muuten".

Vilkas lapsi on haasteellinen ja vaatii enemmän aikaa ja vaivaa. Vilkkaus ei kuitenkaan saa olla syynä ihmisarvon menettämiseksi.

[QUOTE="Linda";28729996]Ihmettelen lasten valjastamisen saamaa positiivista palautetta täällä. Minusta se on lapsen ihmisarvoa alentavaa toimintaa. Perustelutkin näyttävät olevan samaa kategoriaa kuin lasten kurittajilla: "Ei se tottelis muuten".

Vilkas lapsi on haasteellinen ja vaatii enemmän aikaa ja vaivaa. Vilkkaus ei kuitenkaan saa olla syynä ihmisarvon menettämiseksi.[/QUOTE]

Heipä hei, "Linda".

Sinä nostit itse tämän keskustelun parin vuoden takaa. Googletitko oikein vartavasten tämmöisen keskustelun, jotta voit tulla sanomaan miten "pöyrityttävää" jokin asia jota sinä et ymmärä, on.

[QUOTE="Linda";28729996]Ihmettelen lasten valjastamisen saamaa positiivista palautetta täällä. Minusta se on lapsen ihmisarvoa alentavaa toimintaa. Perustelutkin näyttävät olevan samaa kategoriaa kuin lasten kurittajilla: "Ei se tottelis muuten".

Vilkas lapsi on haasteellinen ja vaatii enemmän aikaa ja vaivaa. Vilkkaus ei kuitenkaan saa olla syynä ihmisarvon menettämiseksi.[/QUOTE]

Ei se ihmisarvo katoa kuin joidenkin aikuisten pöyristyjien mielikuvituksessa.

Ja mikä on oikeasti ero siihen, että se vilkas taapero olisi vaihtoehtoisesti rattaiden valjailla kiinniköytettynä rattaisiin (kun sitä ei joka tapauksessa voi pitää vapaana juoksentelemassa, kun on puolessa sekunnissa auton alla)? Lähinnä vaan se, että talutusvaljaissa lapsi saa sentään liikkua itse.

Yksi vilkas lapsi vaatiikin paljon aikaa, monesti kaiken ajan. Kaksi vilkasta lasta onkin jo sellainen yhdistelmä että vaaratilanteilta ei ole vältytty.
Valjaita olen siis itsekin miettinyt, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi ostaa.

Jos joku tulee kommentoimaan, tarjoudun mielihyvin antamaan lapseni hänelle hoitoon,ihan vain kokeiluna.
Joskus on pakko käydä asioilla kaupungilla lapset mukana, leikkikentälle en valjaita tietenkään laittaisi jollei oma kunto olisi jostain syystä sellainen että ei pystyisi/saisi juosta.

Ja mitä jonkun (hyvin vanhaan) kommenttiin vastaan, niin en ihan heti sanoisi adhd-lasten vanhempia laiskoiksi.
Itse yleensä saan enemmänkin myötätuntoisia kommentteja lasten kanssa liikkuessa, joten uskon että valjaita ei kovin paljoa negatiivisesti kommentoitaisi.

Kun näen lapsen valjaissa, mietin vain että sielläkin menee vilkas lapsi ja että vanhemmat ovat varmasti välittäviä ja vastuullisia.

Mitä ajattelet jos näet lapsen valjaissa?

Itse näin kyseisen perheen puolivuotta sitten ja oli silloin laiha lapsi. Nyt lapsi oli lihonut selvästi, yli painoiseksi ja vatsa makkarat roikkui ja oli edelleen valjaissa?

Minua ihmetyttää nuo "en ikinä laittaisi omaa lasta valjaisiin" kommentit . Mikä ihme siinä on niin kamalaa, että täysin harmittomalla tavalla haluaa pitää lapsensa turvassa ja hyvinvoivana?

Kyllä minuakin välillä voi hieman huvittaa nähdä lapsi valjaissa, sillä kyllähän siitä tulee helposti mieleen lemmikin ulkoiluttaminen, mutta en kyllä lähtisi asiasta ilkeää vitsiä heittämään tai ikinä paheksuen katsoisi näitä vanhempia, jotka ovat päättäneet käyttää valjaita.

Luulisi, että muutkin olisivat sitä mieltä, että kyllä se lapsen turvallisuus on kuitenkin kaikkein tärkeintä ja valjaat tarjoavat harmittoman tavan pitää lapsi turvallisen välimatkan päässä.

Ps. Itse en ole käyttänyt vajaita, sillä on käynyt uskomaton tuuri ja lapset ovat ulkona sellaista rauhallista tyyppiä, jotka pysyvät vieressä sanomattakin. Mutta mikäli tilanne muuttuisi, en epäröisi valjaiden käyttämistä.

Ihmettelen lasten valjastamisen saamaa positiivista palautetta täällä. Minusta se on lapsen ihmisarvoa alentavaa toimintaa. Perustelutkin näyttävät olevan samaa kategoriaa kuin lasten kurittajilla: "Ei se tottelis muuten".

Vilkas lapsi on haasteellinen ja vaatii enemmän aikaa ja vaivaa. Vilkkaus ei kuitenkaan saa olla syynä ihmisarvon menettämiseksi.
Itse en näe, että valjaiden käyttö olisi jotenkin lapsen ihmisarvoa loukkaavaa. Miksi olisi?
Kysehän on lähinnä lapsen turvallisuuden varmistamisesta. Meillä ei ole valjaita ollut, mutta jossain paikoissa ja joillain lapsilla varmaan ihan hyödylliset. Ei niitä nyt varmaa kukaan koko ajan käytä, vaan juuri esim isoissa tapahtumissa tai vilkkaan liikenteen seassa, ettei lapsi häviä tai juokse auton alle.

• Tykkää
Reactions: Pin
Että lapsi opettelee vielä liikuskelemaan ja päättömälle taaperolle on ihan fiksua laittaa varsinkin teiden vieressä. Parempana mä tuon näen kuin rattaisiin istuttamisen. Moni nyt vaan tunteilee epäloogisesti ilman järjenkäyttöä, siksi jotkut näkevät punaista tässä näkemättä mitään ihmeellistä puolitoistavuotiaan rattaissa kököttämistä. :D Kukaan vastustelija ei ainakaan ole koskaan kehdannut vastata kun on kysytty, mitä vähemmän kauheaa on rattaisiin istuttamisesta. Taitavat tuossa vaiheessa tajuta tyhmyytensä...

Musta ainakin tuntuu että valjaiden käyttöä (kävellessä) lapsella pidetään yleisesti jotenki negatiivisena asiana. Onko näin?
Mitä itse tuumaat jos näet pienen lapsen valjaissa? -ei tarvii kommentoida jos vastaus on ettei ajattele siitä mitään tai "jokaisen oma päätös" ;)

Tottakai jokainen tekee kuten parhaaksi näkee. Mietityttää vain "kehtaako" sitä lasta valjaisiin laittaa, toki lapsen turvallisuudesta (ja äidin hermoista ;) ) siinä on kysymys, joten miksi se herättää ristiriitaisia tunteita..??

Lapsi on alle 2v ja jaksaa jo hyvin kävellä mm. kaupoissa joissa ei ole kärryjä, parkkipaikalta pidemmän matkan, tapahtumissa, puutarhoilla, hautausmaalla (tänään juuri käytiin ja siitä tää pohdinta taas lähti).

Tuntuu et olis helpompaa ku lapsi sais "vapaasti" kävellä mutta ei pääse vaara paikkoihin, kun vielä opettelu asteella sanallisten ohjeiden noudattaminen, en sitten tiedä mitä se todellisuudessa olis :)

Ihan hyvä varsinkin jos menee jonnekin vieraaseen paikkaan tai matkoille. Ymmärtääkseni omassa lapsuudessa 80-luvulla niitä käytettiin paljon enemmänkin.

Mulla poika 2,5-vuotta. Saatiin valjaat sukulaisilta ja nakkasin roskiin. hyvin pärjätty ilmankin ja tullaan pärjäämään. En siis pidä valjaiden käytöstä. Pääosin siksi, että musta on typerää pitää lasta kytkettynä. Ollaan pärjätty hyvin ilman, vaikkakin toistaa saa asioita ja olla silmät selässäkin. Asutaan kaupungissa ja poika tietää ettei autotielle mennä. Ollaan keskusteltu miksi ei, ja mitä sitten käy jos jää auton alle jne.

Siinä jenkki piilokamerassa oli kyllä se lasten valjastaminen aika mautonta. Olisin itsekin puuttunut, jos joku kadulla sitoisi lapsensa lyhtypylvääseen siksi aikaa, että pääsee itse kauppaan. Naurettavaa sanon minä.

Villeistä lapsista en tiedä kun vaan tuosta ainokaisesta kokemuksia. Menevää sorttia on, mutta vaarat pitää oppia ja opettaa ilman hihnasta nykimistä. Mä koen lapsen kannalta valjaiden käytön aika alentavaksi toiminnaksi. Turvallisuuden voi yrittää taata muutenkin ja joskus se hihna on kuitenkin katkaistava ja lapselle opetettava mikä on vaarallista ja mikä sallittua.

Toisit vienyt vaikka kirppikselle tai antanut ilmaiseksi pois. Miksi heittää käyttökelpoista tavaraa roskiin, vaikka olisikin sun periaatteita vastaan.

Meillä on 2 v hyvin nopealiikkeinen taapero, jolla viimeksi tänään oli talutusreppu selässä kun olimme tapahtumassa jossa oli paljon ihmisiä. Pikku uhmis ei halua pitää kädestä kiinni niin millään, joten on koettu valjaat hyväksi vaihtoehdoksi. Lapsi saa mennä vipeltää, mutta on samalla turvassa. Meidän taaperolla ei ainakaan ole mitään vaaran tajua eikä esim. vierasta yhtään. Lapselle on kerta kerran jälkeen selitetty parkkipaikalla juoksemisen ja karkailun olevan huonoja juttuja, mutta eipä ole auttanut. Jos jotain mielenkiintoista näkyy niin sinne mennään. Esim. vieraita koiria kohti juostaan huutaen "hauva hauva!" vaikka kuinka on kielletty. Lapsi kuitenkin tykkää kävellä itse, joten kivempi hänellekin on tehdä niin valjaissa, kuin istua väkisin rattaissa (myöskin valjaissa, ettei kiipeä niistä itse alas).

Yhteistyössä