Lapsella todettiin keliakia, nyt oon pulassa tämän asian kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pahassa pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on vilja-allerginen lapsi, joten ruokavalio melkein sama kuin keliaakion. Jopa tiukempi, koska ei siedä vehnätärkkelystäkään lainkaan. Joissakin tuotteissa siis gluteeni poistettu, mutta vehnätärkkelystä on. Saadaan se vammaistuki ja tuskin se lasta vammaiseksi tekee :) sillä saa jo paljon erikoistuotteita. Meillä syödään niitä pakastealtaan gluteenittomia sämpylöitä. Voi lämmittää nopsaan ja ei mene pilalle ylimääräiset.

Muista pitää lapsella erikseen oma voirasia, koska sinne menee leipämuruja jos on yhteinen :) Samoin erilliset leikkuulaudat jne.

Maissinaksut oli pienempänä tosi suosittuja, samoin popcornit. Me ei varmaan edes saatu sitä koko summaa käytettyä kuussa mitä saatiin tukea. Käytettiin paljon muuta kuin viljaa. Itse karppaan enkä edes viljaa juuri käytä.

Kastikkeisiin suurusteena maizenaa tai maissijauhoja tai gluteenittomia jauhosekoituksia. Paljon syöty kanaa ja vihanneksia ja riisiä + perunaa. Kyllä siihen tottuu. Meillä myös maitoallergia!! Eli jos lapsesi pystyy syömään maitoa ja jogurtteja sun muita, niin se on jo huomattavasti helpompaa.

Pizzeriasta saa kyllä gluteenittoman pizzapohjan :) maidotonta pizzaa ei oikein saa, kun juuston puuttuminen pilaa koko homman. Että ole onnellinen siitä asiasta ettei ole muita kiellettyjä.

Kyllä se vamma on. Vaikkakin pieni vamma, tulee se vaikuttamaan muidenkin elämään (perhe, ystävät, menemiset ja tulemiset). Esim. yläasteella tulee olemana hankalaa kotitalouden tunnilla kun muut joutuvat tekemään ruokaa lapsesi mukaisesti; varaudu siis koulukiusaamiseen.

Lisäksi kun kotoa lähtee, on taloudellinen balanssi vaikea pitää. Onneksi lapsesi ei sentään ole vegaani tai muut idiootti joka tahallaan pilaa terveyden.

Minä täällä odottelen samaa diagnoosia lapsellemme ja olisi suorastaan helpotus, kun se pian tulisi. Lapsi ei meinaa syödä oikein mitään enää vatsakipujen takia ja laihtuu silmissä. Biopsiaan aika vasta syksyllä =( ja en todellakaan pidä sitä vakavana sairautena vaan varmasti tekisin kaikkeni, että lapseni saa oikeanlaista ruokaa enkä itkeskelisi asiaa ITSENI takia. Onko ap paikalla? Minkä ikäinen lapsi on kyseessä ja mitkä olivat oireet?

Millainen ruokavalio oikeen on kun ekaksi huolettaa pizza ja kebab..

Meillä muuten mies on myös vilja-allerginen ja ei ole ollenkaan hankalaa.
Meillä ei edes ole kaapissa esim vehnäjauhoja käytetään perusruoanlaitossa luontaisesti gluteenittomia tuotteita.
KOSKAAN ei ole ollut mitään ongelmaa.

Mun isälläni on myös keliakia ja vaikka on suuren suuri pullan ystävä on äitini oppinut tekemään ihan syötävän makuista pullaakin ;)

Pizzat saa gluteenittomana ja todellakin voi luottaa, (herkimmät ei ehkä voi syödä) mäkkäristä ja hesestäkin saa hampit gluteenittomana, ranskallaisia eivät taida suositella kun samassa rasvassa paistetaan kuitenkin nugetitkin ja niissä on vehnää.

mua itkettää tällaiset mutsit, joilla elämä menee sekaisin tällaisesta asiasta. Mitä sitten, jos eteen tulisi jotain muuta, lisää allergioita, sydänvika, diabetes, aivovamma, käytöshäiriöt.... koita nyt kerätä itsesi ja missään nimessä et siirrä lapsellesi tuota paniikkia ja hätäilyä! Gluteeniton ruokavalio on nykyään helppo toteuttaa ja ei vaikeuta juurikaan esimerkiksi matkailua. Lapset oppivat nopeasti mikä heille sopii ja mikä ei, ja jos tarjolla on korvaava herkku - ei kaikkien perheenjäsenten tarvitse samaa syödäkkään.

Ruokia löytyy vaikka kuinka. Katso vaikka www.karppaus.info reseptit, joista useimmista ohjeista puuttuuvat viljat kokonaan. Älä säikähdä karppaus-nimitystä, sillä ruuat ovat aivan terveellisiä, vaikka media antaakin ymmärtää muuta. Valmisruokien kanssa saa olla tarkkana, mutta itse valmistamalla ruokavalion pitäminen on helppoa. Meillä on karpattu vuosi ja ruokalaskut ovat pienentyneet huimasti, vaikka lapset syövät myös normiruokaa.

Kyllä nykyään on niin paljon gluteenittomia tuotteita, että on tosi helppo homma! Meillä on neljä mega-allergista lasta ja niin sitä vaan oppii kaikenlaista tekemään. Ja jopa niin, että ne maistuu hyvältä. Ite aloitin gluteenittoman ruokavalion tuossa muutama kuukausi sitten ja kyllä meinaan on vaihtoehtoja. Gluteenitonta pizzaakin söin ja oli tosi hyvää! Eikä ollut, kun 2€ kalliimpi, kun muiden. Eipä siis kauhean suuri ero ollut. Meiltä löytyy myös astmaa (tosi pahana olevaa), siitepölyallergioita ja niiden kanssa ristiin reagoimista, lasten reumaa, refluksia, korvakierrettä, kroonista poskiontelontulehdusta... Onneksi ei tämän vakavampaa! Alkushokin jälkeen kaiken kanssa oppii elämään! :)

Ei siinä kotioloissa olekaan mitään ongelmaa, kun oppii tietyt jutut. Ei se silti ihan ongelmatontakaan ole.

Hankaluuksia tulee vastaan heti, kun ei itse tee sitä lapsen ruokaa. Jos haluaa syödä ulkona, on tasan pari vaihtoehtoa, minne kannattaa mennä. Jos meidän perhe menee ravintolaan, mennään lähes aina Rossoon. Ja pitsaa tosiaan saa gluteenittomana joistakin paikoista. Kaikista ei saa gluteenittomina edes ranskalaisia. Ulkomailla on vielä paljon hankalampaa. Muille on ollut paljon vaihtoehtoja, ja keliaakikolle ehkä vain yksi kelvollinen vaihtoehto - risottoa tai pihvi ilman kastikkeita. Silloin vähän säälittää.

Ja lisäksi, meidän keliaakikko on ollut nyt 9 kk päiväkodissa, ja sinä aikana sen ruokavalio on pettänyt kolme kertaa! Ja sitten on raukka oksentanut tuntitolkulla, ja varmaan suolistokin on kärsinyt, mikä on näkynyt huonona vastustuskykynä.

Muuten keliakian kanssa ei ole missään määrin hankala elää. Tsemppiä, kyllä siihen tottuu.

Oi voi.. Meillä on samassa taloudessa kolmea eri erikoisruokavaliota ja yhdellä koiristakin vielä omansa.. Kyllä siitä selviää kun vaan haluaa eikä mene paniikkiin :) Nopeesti opit mitä voi ostaa, eihän niitä joka kerta tartte niitä etikettejä lukea kun olet muutaman kerran ostanut/katsonut. Gluteeniton on merkitty tosi hyvin. Tietty jos käytät paljon eineksiä niin se on hankalampaa, mutta ihan perus 100 % liha + kasvikset + hedelmät + peruna + riisi + maitotuotteet on ok, eihän sun tartte kun leipä ostaa eri hyllystä ja vaihtaa pasta gluteiinittomaan.

Mun miehellä todettiin keliakia, ja mullakin oli aluks melkonen hätä, kun en todellakaan oo mikään keittiöihme. Sitten otin järjen käteen ja opittiin ihan hyvin toimiin tän erikoisruokavalion kanssa.

Tässä pääperiaatteet:

Lounaalla ja päivällisellä voi tarjota melkein mitä vaan "normaaleja" ruokia, kun pastat jätetään pois. Eli perunaa tai riisiä ja lihaa tai kanaa tai kalaa kunhan ne ei oo leivitettyjä ja mitä vaan kasviksia. Kastikkeita tehdessä pitää olla tarkempana, mutta kastikkeenkin voi suurustaa maissijutuilla, joten se ongelma ratkeaa helposti.

Aamupalalla keliaakikolle omat leivät ja puurot ja murot ja myslit ja muu perhe syö sitten niitä normaaleja versioita. Jogurttia ja hedelmiä voi kaikki syödä samoja.

Kun herkuttelette, niin sitten täytyy olla vähän tarkempana. Jos helpolla haluat päästä, niin jätskiä vaan kaikille, mutta ei vohvelituuteissa. :) Lopulta, kun jaksoin perehtyä (tää ei todellakaan ollu eka juttu), niin opin tosi helposti leipoon myös kaikki kakut gluteenittomina niin, että maistuu myös muille kun keliaakikolle.

Nyt vaan otat rauhassa ja ihan ajan kanssa mietit näitä. Kun saat idean haltuun, niin se on lopulta ihan helppoo. Siihen asti pidätte vaikka vähän yksinkertasempaa ruokavalioo. Tsemppiä, kyllä se siitä!

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Voi voi... meillä oli pojalla alkuunsa diagnoosivaihtoehtoina keliakia tai syöpäkasvain vatsassa - olisin ollut ikionnellinen, jos se olisi paljastunut vain keliakiaksi...

Sun maailma tuntuu nyt just mustalta, mutta asettuu pian oikeisiin uomiinsa. Toki se tekee omat hankaluutensa elämäänne, mutta ei ole mitenkään ylitsepääsemätöntä. Rauhoitu.

:D Joo no asiahan on juuri niin hankala kuin itse sen haluaa ottaa...mä olen syönyt gluteiinitonta ja maidotonta, sekä lihatonta safkaa n. kuukauden karseiden vatsaoireiden vuoksi (ja kummasti on vatsa rauhoittunut) eikä siinä ole ollut sen kummempaa hässkkää. Gluteiinitonta leipää saa todella hyvin, samoin jauhoja. On olemassa myös esim. gluteiinittomia pastoja. Mutta tottahan se on, ettei valmisruokia juurikaan saa...mulle se ei ole ollut ongelma koska syön muutenkin ihan peruskasvismättöä, riisillä tai perunoilla. Ruoasta tarvitsee vain korvata tai karsia gluteiinit...ja se on ihan oikeesti helppoa!!!!:)

[QUOTE="toiveikas";26411691]Voisitko kertoa hyvän pullataikinaohjeen ja muut niksit. Meillä on melkein koko suku keliaakikkoja (paitsi minä) ja haluaisin onnistua tuossa pullan leipomisessa! :)[/QUOTE]

Tässä olisi yksi, alunperin tein tästä munkkeja mutta soveltuu myös normi pullaksi

5 dl vettä
2 pss kuivahiivaa
3½ tl psylliumia
2 tl suolaa
1½ dl sokeria
2 kananmunaa
1 rkl kaardemummaa
1 dl ruokaöljyä
1 tl ksantaania
14-16 dl Semperin hienoa jauhoa /Sunnuntain vaaleaa

Liuota hiiva lämpimään veteen. Lisää joukkoon psylliumi ja anna sen turvota hetki.
Sekoita taikinaan suola, sokeri, kananmunat ja kaardemumma.
Sekoita ksantaani jauhoihin ja lisää reilut puolet jauhoista taikinaan koko ajan vaivaten.
Lisää öljy ja loput jauhot. Älä kohota taikinaa, vaan leivo heti.

225 astetta ja n. 20min.

Yhteistyössä