Lapsella todella huono päivä päikyssä... Miten reagoitte kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Aapee"

Vieras
Jos lapsi on ollu todella huonosti käyttäytyvä koko päivän hoidossa niin miten te hoidatte tilanteen kotona? Seuraako siitä kotona joku rangaistus vai annatteko asian olla?

Normaalisti ollaan ellei kiukuttelu ja huono käytös jatku (tietenkin riippuu onko kyse 2 vai 6-vuotiaasta, itsellä 3-vuotias). Noin pieneen kun taitaa päteä sama sääntö kuin koiraan, että rangaistus on tultava välittömästi, että ymmärtää, mistä ja miksi...

Hoidossa kenties annetaan rangaistukset heti "rikoksen" jälkeen. Tuplarankaiseminen ei minusta ole järkevää. Tilanteista ja seurauksista kyllä voi ja ehkä kannattaakin puhua lapsen kanssa. Jos vaikka huonon käytöksen takana jokin huoli?

Tavalliseen tapaan ollaan. Päiväkodissa on jo asia (toivottavasti) käsitelty. Mä ehkä lyhyesti vielä kommentoisin että äidistä tuntuu kurjalta kuulla että päikyssä on mennyt huonosti mutta sen jälkeen en asiaa märehtisi.

Mä varmaan juttelisin lapsen kanssa ja olisin surullinen kun lapsi käyttäytyy huonosti, mutta halaisin kuitenkin lasta ja pyytäisin häntä käyttäytymään nätisti ettei äidin tarvitse olla surullinen. Mitään varsinaista rangaistusta en antaisi.

Riippuu tietenkin ihan lapsesta, mikä on paras keino, toisille tepsii toinen tapa ja toiselle taas toinen. Äitinä tiedän ap varmaan parhaiten mikä tepsii omaan lapseesi ja käytät sitä keinoa ja tietenkin myös lapsen ikä vaikuttaa asiaan. Jos lapsi on isompi vaikka eskari ja mankuu tietsikalle tai kaverin luokse, niin voisi sen tietenkin kieltää ja syynä huono käytös päiväkodissa, mutta ei alle 5 - 6v:lle tuollaista rangaistusta.

Meilä painitaan saman ongelman kanssa, ja otimme jossain vaiheessa käyttöön myös sanktiot kotona. Ja myös palkitsemisen kotona. Tämä on päiväkodin hoitohenkilökunnan kanssa sovittu juttu.
Tuo auttoikin vähäksi aikaa, selvästi motivoi yrittämään. Nyt taas mennään hieman huonompaan suuntaan, riippuen päivästä.

Poika on tosin nyt toimintaterapiankin aloittanut jonka tavoitteena on auttaa lasta selviämään ryhmässä ja hillitsemään impulssejaan. Poika on 5-vuotias ja vaikeudet jatkuneet "ihan alusta" asti. Alkaa olla aika väsynyt olo kieltämätt tämän kanssa.

Saatan sen 5min automatkan aikana kysäistä että miten meni ja miksi oli huono päivä. Esim viime viikolla oli ollut riitaa kaverin kanssa, meidän herralla oli naama raavittu ja kaveria purtu käteen. Kysyn vaan että mistä riitaa tuli ja onko sovittu jo. Sovittiin myös että purra ei saa, se on vauvojen juttu. Asiasta ei enää kotona keskustelu, ja esim miehelle kerroin vain ohimennen.

En minäkään haluaisi että jokaista tekemääni virhettä käsiteltäisiin moneen kertaan.

[QUOTE="Hanna";25536792]Tavalliseen tapaan ollaan. Päiväkodissa on jo asia (toivottavasti) käsitelty. Mä ehkä lyhyesti vielä kommentoisin että äidistä tuntuu kurjalta kuulla että päikyssä on mennyt huonosti mutta sen jälkeen en asiaa märehtisi.[/QUOTE]

peesi.

kellariin arestiin koko viikonlopuksi tietysti! Hei haloo! Pienen lapsen kanssa en reagoisi muuten kuin keskustelisin mieheni kanssa asiasta ja isomman ( 4-6v kanssa ) keskustelisin yleisistä käytöstavoista. Rangaistukset on annettu jo hoidossa ( toivottavasti )

Saatan sen 5min automatkan aikana kysäistä että miten meni ja miksi oli huono päivä. Esim viime viikolla oli ollut riitaa kaverin kanssa, meidän herralla oli naama raavittu ja kaveria purtu käteen. Kysyn vaan että mistä riitaa tuli ja onko sovittu jo. Sovittiin myös että purra ei saa, se on vauvojen juttu. Asiasta ei enää kotona keskustelu, ja esim miehelle kerroin vain ohimennen.

En minäkään haluaisi että jokaista tekemääni virhettä käsiteltäisiin moneen kertaan.

Entä jos ne "virheet" toistuvat joka päivä, sopimisista ja sopimuksista huolimatta?

Mun mielestä asiasta pitää puhua lapsen kanssa, mutta jos se on ns.käsitelty jo päiväkodissa hoitajien johdosta ja vanhempien kanssa lasta hakiessa, niin silloin voi olla turhaa jauhaa siitä. Ja kai jokin johdonmukaisuus tulisi olla tässäkin asiassa lapsen kanssa. Jos jatkuvasti päiväkodissa on huonoa käytöstä, niin tuntuisi älyttömältä vaikka ostella lapselle vkloppuna kaiken maailman leluja tai pelejä, tai palkita ylimääräisillä herkuilla. Ennemminkin niin, että jos oli hyvä viikko päiväkodissa voidaan pe-illalla syödä jätskit tai tehdä lettuja. Tai, jos lapsi riitelee jatkuvasti hoidossa kaverin kanssa, johdonmukaista voisi olla että lauantaina ei haeta kaveria leikkimään vaan harjoitellaan ensin leikkimään yksin rauhallisesti. Jos se sujuu, sunnuntaina voi saada leikkikaverin kylään. Tällaisia asioita tuli mieleen.

Mun veli/lapseni eno sanoi minulle kerran, että "älä pidä sitä poikaa tyhmänä"...Siitä oppineena olen aina keskustellut lapsen kanssa, miks mitäkin ei saa tehdä ja miks pitää tehdä jotain toista asiaa.

Hyvänä esimerkkinä keskustelun perillemenimisestä kertoisin että: menin päiväkodista hakemaan poikaani(alle2vee) joka juoksi minua aina karkuun kun tulin. Minua sitten hiukan se harmitti ja selitin pojalle, että "äidillä tulee paha mieli, kun juokset pois ja kaikkien muiden lapset juoksee äitien syliin..." Naps! kuului vaan ja heti seuraavana päivänä poika oli tajunnut ja juoksi syliin=) itku tuli pelkästä ilosta mulle, kun puhe oli tepsinyt.

Ottakaa keskustelu käyttöön omalla tavallanne!

[QUOTE="tiina";25536910]Entä jos ne "virheet" toistuvat joka päivä, sopimisista ja sopimuksista huolimatta?[/QUOTE]

Näinpä! "Tiinan" tarina kuulostaa niin tutulta.. Alkaa keinot loppua, kun tuntuu että keskustellessa lapsi (4,5v) tajuaa mutta seuraavana päivänä hoitotäti sanoo päivän olleen vielä kamalampi kuin edellinen... Tekis kieltämättä välillä iskeä se muksu kellariin koko viikonlopuksi... Palkitsemista on kokeiltu ja on saatu tulostakin mutta nyt oli taas huono viikko.

[QUOTE="Aapee";25537085]Näinpä! "Tiinan" tarina kuulostaa niin tutulta.. Alkaa keinot loppua, kun tuntuu että keskustellessa lapsi (4,5v) tajuaa mutta seuraavana päivänä hoitotäti sanoo päivän olleen vielä kamalampi kuin edellinen... Tekis kieltämättä välillä iskeä se muksu kellariin koko viikonlopuksi... Palkitsemista on kokeiltu ja on saatu tulostakin mutta nyt oli taas huono viikko.[/QUOTE]

Meillä siis täsmälleen sama, keskustelessa lapsi "katuu" ja lupaa kovasti ettei enää käyttäydy huonosti, ja mielestäni on ihan vilpittömästi pahoillaan.
Kunnes tulee seuraava päivä, taas on sattunut ja tapahtunut.

Kotona ei käytösongelmia ole, saamme pojan ihan hyvin ruotuun kotona ja arki sujuu.

Nämä ongelmat ovat tosiaan alkaneet jo ennen 3 vuoden ikää, viime vuosi oli rauhallisempi kun poika oli pienryhmässä. Tämä vuonna se taas alkoi kun pienryhmä lopetettiin ja poika siirtyi taas isoon ryhmään.

Odotan "innolla" ensi vuoden eskaria ja sen jälkeen koulua :(

Tosin olen pannut paljon toivoa myös aloitettuun toimintaterapiaan, toivottavasti emme joudu taas pettymään.

[QUOTE="tiina";25537251]Ap, minkälaisia muuten poikasi ongelmat päiväkodissa ovat? Miten menee kotona?[/QUOTE]

Kotona suhteellisen vähän käytöshäiriöitä.. saadaan lapsi ruotuun kotona kyllä. Hoidossa semmosia typeriä juttuja kuten retkellä lähtee juoksemaan karkuun eikä usko ja sit kannetaa niskapersotteella takas hoitopaikkaan. Ja lapsi heittää kunnon raivarin siinä vaiheessa.. ja se kestää meinaan sitten pitkään... Nukkumaan käyminen on kuulemma ongelmallista, ei usko millään että pitäisi olla paikoillaan ja levätä.. Ja kuitenkin on kyse lapsesta jonka kanssa on keskusteluyhteys ja aina sanoo parantavansa käytöstään ennen seuraavaa kertaa...

Jos olisi tuollaista kun ap kuvailit, niin en reagoisi kotona muuten kuin jatkamalla jo totuttua linjaa, eli pitämällä lapsella parhaani mukaan rajat & antamalla rakkautta - näin epäilemättä olette tehneet.

Päiväkodilta sen sijaan toivoisin sitä, että lapsen käytökseen alettaisiin hakemaan syitä. Jos lapsi on selkeästi ikäisiään hankalampi ja erilainen, niin kyllä siihen joku syy on. Ei pelkkä "tänään oli taas huono päivä" oikein riitä...Kiertävä erityislastentarhanope seuraamaan lapsen käyttäytymistä, mahdollisesti joitain tutkimuksia lastenpsykologilla ja lastenneurologilla, ja sitä mukaa tarvittavia tukitoimenpiteitä päivähoidossa. Jos ongelma on nimenomaan pk:ssa, niin siihen pitää puuttua siellä. Näin minä ajattelen.

No jotenkin tuntuu että äitinä pitäisi puuttua siihen jos lapsella on kiukkupäiviä ja käyttäytyy huonosti.. Ei halua naama punaisena kuunnella harva se päivä kuinka taas oli niin vaikeaa.. Välillä menee sit taas viikkoja että kaikki on menny tosi hienosti. Enkä vaan keksi eroja toimintatavoissa tms.

[QUOTE="Aapee";25538753]No jotenkin tuntuu että äitinä pitäisi puuttua siihen jos lapsella on kiukkupäiviä ja käyttäytyy huonosti.. Ei halua naama punaisena kuunnella harva se päivä kuinka taas oli niin vaikeaa.. Välillä menee sit taas viikkoja että kaikki on menny tosi hienosti. Enkä vaan keksi eroja toimintatavoissa tms.[/QUOTE]
Et sinä ole paikalla, kun tätä tapahtuu päiväkodissa, joten sinä et silloin voi siihen puuttuakaan.

En kamalasti puhuisi asiasta (siis lapselle) myöskään kotona, koska sitten lapselle voi tulla liian kovat paineet ja stressi, joka purkaantuu mitenkäs muutenkaan kuin häiriökäyttäytymisenä pk:ssa.

Enkä kuuntelisi päiväkodissa naama punaisena henkilökunnan valitusta siitä, miten taas oli niin vaikeaa. Kysyisin, että mitä he ovat ajatelleet tehdä asioiden muuttamiseksi, olisiko heillä jotain ajatusta miten tästä voisi lähteä etenemään, ja kysyisin myös että onko heidän mielestään lapsessa mitään sellaista mistä voisi antaa positiivista palautetta...lapsi kun usein ns. käy kehujen avulla eikä niinkään moitteiden.

[QUOTE="Aapee";25536707]Jos lapsi on ollu todella huonosti käyttäytyvä koko päivän hoidossa niin miten te hoidatte tilanteen kotona? Seuraako siitä kotona joku rangaistus vai annatteko asian olla?[/QUOTE]

Voit olla varama siitä että jos lapsella ollut "huono" päivä päiväkodissa on häntä jokin asia todella vaivannut. Kyllä lapsi nyt tarvitsee apua oman pahan olon ymmärtämisessä pikemmin kuin rangaistuksia. Lapsi kun itse ei vielä pysty yhdistämään mihin paha olo liittyy ja vain purkaa tilannetta "huonon" käytöksen kautta. Tämä "huono" käytös on siis lapsen tapa hakea apua.

Yhteistyössä