Lapsella nuha, hengittää nukkuessa apulihaksilla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pitäisikö huolestua vai ei? 2v on muutaman päivän ollut kovassa nuhassa, räkä valuu, yskii sellaista limaista yskää, kuumetta korkeimmillaankin vain 38.5. Lapsi on väsyneempi kuin yleensä, nukahtelee parin tunnin välein, mutta jaksaa kuitenkin jonkin verran leikkiä, kuunnella satuja, katsella telkkaa. Ei syö, mutta juo senkin edestä. Huomasin vaan jo viimeyönä oikeastaan ja tänään päivällä et kun lapsi nukkuu muuttuu hengitys pinnalliseksi ja tiheäksi. Uloshengitys vinkuu, sisäänhengitys rohisee. Päivällä seurasin tarkemmin ja lapsi tosiaan taisi hengittää apulihaksilla, jos se tarkoittaa sitä et kaulaan tulee sellainen kuoppa, pallea pullistuu ja kyljet menee sisään ikään kuin. Hengitys ei ole ollenkaan tällaista kun on hereillä, vähän vaan rohisee. Mistä voi olla kyse??

Käy vilauttamassa tk:ssa. Varmaan pienet keuhkoputket tukossa limasta ja tarvii vaan hieman avaavaa lääkettä, jotta jaksaa työstää limoja ulospäin. Hyvä merkki on tuo juominen ja että jaksaa hieman leikkiä. Jaksamisia.

Jos olis mun lapsi niin nappaisinpa kainaloon ja veisin nyt lääkäriin. Sun lapsen henkeä ahdistaa. Hän tarvii avaavaa lääkettä. Jos hengenahdistus menee pahaksi, se on hengenvaarallista.

Miten tiheää hengitys on /min?

Eikö kurkunpääntulehdukseen liity hakkaava yskä? Tämä ei ole sellainen. En mä ole lasta vielä päivystykseen lähtenyt viemään kun hereillä ollessa on kuitenkin suhteellisen pirteä ja hengittää normaalisti niin sanotusti. Tällä hetkellä hengittää n. 31/min, vähän rauhallisemmin kuin päivällä nukkuessa. Mutta rohisee, ei nyt enää vinkunut, tosin kuulostaa työläältä uloshengittäminen siis enkä tarkemmin nähnyt kun peiton alla oli, mutta kaulaan tulee ainakin taas selvä kuoppa.

meidän 1,5v. oli pari viikkoa samanlaisessa lenssussa, kuumetta oli muutamana päivänä ja illalla ennen nukkumaanmenoa kiinnitin huomiota tiheään hengitykseen, 40x/min. Ei kuitenkaan lähdetty päivystykseen kun oli ihan pirteä ja arvelin hengitystiheyden johtuvan kuumeesta. Muutaman päivän päästä käytiin kuitenkin yksityisellä lääkärissä kun itki ja haroi korviaan ja korvatulehduksen lisäksi löytyi keuhkoputkentulehdus. Olinkin aika ihmeissäni kun lääkäri käski heti tulla takaisin jos hengitystiheys on yli 25x/min. Ja kuitenkin sanoi että keuhkoputkentulehdus on viruksesta johtuva eikä sitä paranna kuin aika, ei siis saatu mitään lääkettä siihen. Sinuna seuraisin hengitystä ja kävisin näytillä jos yleiskunto laskee.. Voithan ainakin soittaa nyt ensialkuun. Paranemisia pienelle! :)

Mä en ymmärrä ettei ihmiset usko että hengenahdistukseen täytyy suhtatua vakavasti.
Mä olen oppinut sen kantapään kautta, kun oma lapsi oli kuolla siihen vaivaan...

[QUOTE="Monenmamma";25676302]Mä en ymmärrä ettei ihmiset usko että hengenahdistukseen täytyy suhtatua vakavasti.
Mä olen oppinut sen kantapään kautta, kun oma lapsi oli kuolla siihen vaivaan...[/QUOTE]

Niinpä.. Itse astmaatikkona tiedän kuinka tukala olo voi olla jo kauan ennenkuin hengitys vinkuu/tihentyy. Veisin lapsen heti lääkäriin, heti. Ellei kotona ole jo lääkityksenä avaavaa jolla tilanteen saisi purettua.

Yhteistyössä