Lapsella "monttu" kitalaessa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä ihmeissään

Vieras
onko muiden lapsella syvä kitalaki? kun mietin sitä kun pojalla on ollut syntymästä asti kitalaki hiukan kuin painunut ylös päin. neuvolassa tai synnärillä tms. pojan kitalakea ei ole koskaan tarkistettu. mietin pitäisikö siitä puhua neukussa? voisikohan se vaikuttaa siihen että pojalla välillä nenä kautta hengittäessään hengitys vinkuu?

meidän pikkutytöllä on ihan sama asia. Ei vaikuta puheeseen, eikä purentaan. Hammaslääkäri kerran kysyi, onko hänellä vauvana ollut suulakihalkio. Ei ole ollut. Jäinkin miettimään, että meinaskohan tulla, muttei tullutkaan-->se suulakihalkio siis.

Edelliseen vielä, että tarkoitin:meinaskohan se suulakihalkio tulla siellä mahas ollessa ja sit juuri ja juuri ehtikin kehittyä kunnon kitalaki? Ammattilaiset, älkää naurako...en osaa muuten asiaa muotoilla!

Pyydäppä tarkistamaan neuvolassa asia, niin pääset miettimästä, suulaki halkio voi olla myös piilevänä ja vaikeuttaa aikanaan puheen muodostusta jos sitä ei hoideta. Itsellä on poika jolla molemminpuolinen huuli sekä ien ja suulakihalkoi.

Minulla itselläni on samanlainen. Koskaan kukaan lääkäri tai hammaslääkäri ei ole kommentoinnut asiaan mitenkään, enkä ole itsekään osannut kysyä. Voisikohan tosiaan olla yhteydessä kitalakihalkioon eli raskausaikana on meinannut tämä halkio tulla mutta luutunut kuitenkin kiinni?

Pitääkin pyytää. Meillä on neukku sopivasti torstaina. Itse huomasin vasta tässä nyt kun on alkanut poika hampaita pukkaamaan. Ennen siihen ei kiinnittänyt huomiota.

Minulla itselläni on todella syvä jopa poikkeuksellisen syvä kitalaki. Näin sanoi hammaslääkäri. En ole huomannut siitä olevan haittaa. Mahtaako olla teillä samasta kysymys?

Meidän poika täyttää 4, ja puhuu todella epäelvästi (ollaan käyty vuosi puheterapiassa)
Meillä oli hammashoitajalle aika, ja hän sanoi, että puheenviivastyminen johtuu luultavasti
Korkeasta/syvästä kitalaesta..
Onko muilla vkokemusta tuollaisesta?

Yhteistyössä