Lapsella maha kipeä kohta viikon... pitäisikö huolestua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "martsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"martsa"

Vieras
Maha kipeä, mutta ei oksennustautia. Välillä tosi kipeä ja välillä on ollut päivänkin kivuton. Kipu on navan yläpuolella.
Onko nyt liikkellä mahatautia jossa ei oksennuta ? Koska lääkäriin

"martsa"..jospa kipuinen ei olekkaan mistään viiruksesta/bagteerista johtuvaa..vaan aivan muuta..

Kannattaa jutella lapsen kanssa, onko esim. kolussa/koulumatkalla jotain ikävää sattunut?
..oma lapseni reagoi näin kun kouluuun ei halunnut mennä, kiusattiin..:(
Minkä ikäinen lapsesi on?..jos ekaluokkalainen, voi olla syy juuri pelko/jännittäminen tmv.

Toivottavasti kipuisen syy selviää..ja kannattaa siellä lääkärillä kuitenkin pistäytyä jos kipuiset vaan jatkuvat - vaikka lapsi ei oireilisikaan koko aikaa.:)

Viimeksi muokattu:
Ruuansulatusvaiva tai ilmavaivoja. Jospa kokeilisitte hyväolo jugurttia tai apteekista jotain valmistetta.
Kävisin lääkärissä jotta voi pois sulkea vakavammat vaivat. Sitten vasta keskittyisin psyykkiseen puoleen.

Vatsakipuilu saattaa tosiaan johtua esim. jännittämisestä tai jostakin muusta "epämiellyttävästä" kouluun liittyvästä asiasta, välttämättä ei ole fyysistä syytä.

siis lapsi on 13 v eli oikeastaan siis nuori. En usko, että kiusataan tms. on yhtä paljon kavereita kuin ennenkin ja nimenomaan on eniten siitä harmissaa kuin EI PÄÄSE kouluun...
meillä kun lapset on niin harvoin kipeänä niin voiko esim olla sellaista vatsatautia liikkella, johon ei liity oksennusta ?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;24495015:
siis lapsi on 13 v eli oikeastaan siis nuori. En usko, että kiusataan tms. on yhtä paljon kavereita kuin ennenkin ja nimenomaan on eniten siitä harmissaa kuin EI PÄÄSE kouluun...
meillä kun lapset on niin harvoin kipeänä niin voiko esim olla sellaista vatsatautia liikkella, johon ei liity oksennusta ?

Psykosomaattista taitaa olla,googleta......ja voi sellasta olla ettei tule ollenkaan oksu.

Meillä on kahdella lapsella ollu tollasta nyt tiistaista asti. Ovat valittaneet mahakipua, eilen toinen oksentelikin ja nyt taas on ok. Mulla myös kuvottava olo mutta en oo oksentanu. Meillä ainakin tämä on jotain mahatautia, sitä on liikkeellä täällä meilläpäin. Kun oon kysyny että mistä kohtaa maha on kipeä niin on näyttäneet napaa että sen kohdalta.

[QUOTE="niin";24495056]Meillä on kahdella lapsella ollu tollasta nyt tiistaista asti. Ovat valittaneet mahakipua, eilen toinen oksentelikin ja nyt taas on ok. Mulla myös kuvottava olo mutta en oo oksentanu. Meillä ainakin tämä on jotain mahatautia, sitä on liikkeellä täällä meilläpäin. Kun oon kysyny että mistä kohtaa maha on kipeä niin on näyttäneet napaa että sen kohdalta.[/QUOTE]

Tytön kaverin äidillä ja siskolla on kuulemma just tuollaista. kestänyt monta päivää

en kyllä heti veisi lääkäriinkään ( miksi aina pitää heti viedä ??)
Kaikenlaisia vatsatauteja on todellakin taas nyt syksyllä liikkellä. Aina ei tule oksennusta tai ripulia vaan tauti voi olla vaan kipua mahassa
Jos lapsi on koulusssakin ollut, ei voi olla mitään akuutin vakavaa

Yhteistyössä