Lapsella kova yskä ja oksentaa limaa.. Käyttäisitkö lääkärissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Pari päivää sitten pojalla 2v3kk alkoi kova räkätauti ja yskä. Yskii paljon sekä pystyasennossa että makuultaan. Tänään sitten päiväunien jälkeen oksensi ainakin viidesti limaa peräkkäin. Sellaista pitkää, kirkasta limaa. Sitten rauhoittui eikä ole sen jälkeen oksentanut tuota mutta yskii kauheasti sängyssä n.30minuutin välein. Yskänlääkkeestä ei juuri mitään hyötyä ja mietinkin mitä lääkärit voisi tuolle limaisuudelle edes tehdä?
Käyttäisitkö itse lastasi lääkärillä tässä tilanteessa?
Vielä se että pojalla on ollut tätä usein. Viimeksi noin kuukausi sitten kova yskä ja linjan oksentelu.
On saanut inhalaattorin ja sitä avaavaa kotikäyttöön kahdesti. Voiko tämä olla jotain astmaperäistä tmv.?

meillä on viisi lasta, joista kolmella ollut tuota flunssassa. Yskivät kunnes yökkäävät. En ole koskaan käyttänyt tuon vuoksi lasta lääkärillä. Mennyt meillä ohi flunssan loputtua. Ajattelen, että heillä on ahtaat "putket" (=nielu) ja ovat tulleet äitiinsä, joka yökkää tosi herkästi.

Jos kyseessä olis meidän esikoinen ja vointi muuten suht hyvä. Jaksaa juoda, on suht virkeä (ei apaattinen), syö jonkin verran ja hengitys kulkee. En veisi.

Jos kyseessä olisi jompi kumpi kaksosista olisin jo kiireen vilkkaa vienyt. Mutta heillä onkin krooninen keuhosairaus ja hengitystie-infektioihin pitää siksi suhtauta hiukan hysteerisesti.

mulla on oikein kuivassa ja kovassa yskässä vieläkin niin että kun tarpeeksi yskii niin yökätähän siinä pitää pakostakin. eli ei sinänsä huolestuttavaa mielestäni.. mutta koska pieni lapsi niin käyttäisin lääkärissä.

Meillä limat oksennetaan lähes aina pois, kun on kova yskä. Siitä en olisi mitenkään huolissani. Mutta jos teille on jo annettu avaavaa kotiin, niin hiukan miettisin tuota lääkäriin vientiä. Hengitelläänkö teillä apulihaksilla? Siis meneekö kyljet kuopalle? Entä vinkuuko hengitys? Meillä kaksi astmaatikkoa perheessä. Toinen menee tosi äkkiä tukkoon ja tarttee avaavaa heti, kun alkaa ihan tosi pienikin nuha. Meillä on sairaalakierrettä takana niin monta vuotta, että ite oon välillä vieny liiankin herkästi lääkäriin. Mä vaan liian monta kertaa oon vieny liian myöhään, koska sit jouduttu olemaan osastolla tosi monta päivää... Jos olis vieny aiemmin, niin oltas voitu päästä pelkällä polireissulla. Jos teillä hengittäminen yhtään työlään oloista, niin veisin kuuntelutettavaksi. Yskänlääkkeitä meillä ei ole lääkärit suositelleet ollenkaan! Kuulemma vahva mehu ajaa saman asian. Ja jos käyttää astmalääkkeitä, niin samaan aikaan ei saa antaa yskänlääkettä.

Ei nyt ole vinkunut hengitys tai ole ollut raskas hengittää. Tuo yskä vaan on ihan kauhea ja saattaa yskiä ihan naama punaisena.
Sitä avaavaa ei ole nyt tarvinnut käyttää mutta lapsi on ollut kerran osastolla yötä hengitysvaikeuksienkin takia. On siis ahtaat hengitystiet ja muutenkin ikäisiään ollut aina pienikokoisempi.

Meillä auttoi tosi paljon se avaavan antaminen noihin yskänpuuskiin, jos ei ollut raskaan oloista se hengittäminen!! Että jos se löytyy kotoa ja annostukset ok, niin kannattaa se ainakin kokeilla. Ja jos sua itseäsi yhtään se yskä huolestuttaa, niin kannattaa mennä kuunteluttamaan ne keuhkot. Meille on annettu ensiavussa aina isompi määrä sitä avaavaa, niin yötkin on olleet helpompia. Paranemista pienelle!!

Eikös yskänlääke lisää limaneritystä? Joten sitä ei ehkä kannata enää antaa. Meille lääkäri on sanonut, ettei sitä suositella annettavaksi lapsille juurikin tuosta syystä.

Kiitos :) minäpä tästä lähden itsekin nukkumaan kun ei tiedä miten tuo yö sitten menee. Nyt kun yskinyt n. 5minuutin välein paljon. Ottaa aamulla yhteyttä Tk:hon jospa ei mitään ikävämpää olisi.

Niin ja kyllä itse olen ottanut rokotteet mitkä neuvolassa annetaan :) tuota yskänlääkkeestä en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan. Pitääpä olla sitä sitten antamatta.

Yöllä poika oli tosi kuuma ja mie sitten annoin lääkettä. Kävi myös hereillä moneen otteeseen.
Nyt tosin ei enää juuri mitään. Nenä tukossa ja yskii vähän, mutta siis leikkii, on pirteä, syö hyvin eikä näytä kipeältä.
Kannattaako sinne lääkäriin sitten edes soittaa? Ihmettelevät kuitenkin mitä mie sinne soittelen kun pojalla jotain "pientä" flunssaa..

Liman oksentaminen on oikeastaan jo hyvä asia, koska limat on ainakin tulleet ulos sieltä putkista. Jos henki kulkee, ei liene syytä hätään. Mutta ei soittamisesta haittaa liene. Todennäköisesti jatkatte samalla linjalla, eli kuumelääkettä ja lepoa, nesteitä. Ehkä antavat nestemäinen ventoline-reseptin.

• Tykkää
Reactions: ToDieFor
No se on ihan turhaa kun meillä on tuota ventolinea :) Ei hengitys ole ollut missään vaiheessa vaikeaa, eikä rohissut. Nytkin milteipä pomppii ja juoksee eli virtaa riittää. Kai se sitten ohi meni tai tulee illasta takaisin kun nukkumaan alkaa.

En älynnyt tuota ventoline-asiaa, se minusta muuttaa juttua vähän.

Mutta jos liikkuu, ei huohota, ei yski tauotta, ei hengitä vatsallaan.. silloin minusta ei tarvitse käyttää lääkärissä.

Minulla on kans ollut mun 2vuotias lapselle kovaa yskää ja oksensi joka yö 3kerta tai enemmän. Vein joka kertaa lääkäriin ja sai aina lääkkeet esim. Ventoline, cocillana ja ysi toinen mikä en nyt muista ja vein jopa yksityisille eikä auttanut yhtään. Sitten mun isä kertoi että annan black seed öljy ja hunaja. Aamulla kun lapsi herää ja illalla kun menee nukkumaan. Puoli tee lusikallista hunaja ja black seed öljyn. Kokeile noin viikon. Näet sitten. Annoin sen lapsilleni eikä ole enää yskää eikä muita oiretta. Hieno. Suosittelen sen teille.

Yhteistyössä