Lapsella korvatulehdus, mutta ei suostu syömään antibioottia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras äiti

Vieras
Lääkäri määräsi nestemäistä lääkettä, kuulemma mitään paikallisesti korvaan laitettavia tippoja ei ole. No se vaan kiva kun ei tuo suostu ottamaan lääkettä, olen yrittänyt väkisin ruiskuttaa suuhun, mutta ei tuo niele sitä ja alkaa oksentaa vähän ajan päästä, kun on lillutellut sitä ensin suussa.

Olen sekoittanut viilin sekaan, mehun ja kaakaon, niiden avulla on pieniä määriä antibioottia saanut, mutta ei kaikkea tarvittavaa...aina jossain vaiheessa huomaa että maistuu oudolle ja sitten tulee stoppi. Ollaan myös yritetty palkintoa ehdottaa, mutta ei suostu siltinkään.

Pelkään, että tulehduksesta tulee jotain vakavampaa jos ei ota lääkettään, kerroin lääkärille ettei tuo suostu lääkettä ottamaan suun kautta, mutta eipä tuo ollut huolissaan, sanoi että voi parantua itsestäänkin. Kontrolli on vasta kuukauden päästä.

Moni korvatulehdus todellakin paranee ilman antibioottia joten älä suotta huolehdi. Hyvähän ne lääkkeet olisi ottaa jos jotenkin saisit menemään mutta vaikeaahan se on jos lapsi oksentaa.

Jaa lääke kahteen annokseen ja ruiskuta pitämällä lasta kiinni lattialla nieluun ja pakota nielemään sitten sama juttu seuraavalla annoksella. Jaettuna jotta määrä ei tule liian isoksi ja lapsi tukehdu tai oksenna.
Sen jälkeen ota syliin ja lohduta anna vaikka suklaa pala jne palkinnoksi. Tämä toimi mun kehitysvammaisella pojalla. nykyään ottaa jo lääkkeensä kiltisti odottaen palkintoa.

Jaa lääke kahteen annokseen ja ruiskuta pitämällä lasta kiinni lattialla nieluun ja pakota nielemään sitten sama juttu seuraavalla annoksella. Jaettuna jotta määrä ei tule liian isoksi ja lapsi tukehdu tai oksenna.
Sen jälkeen ota syliin ja lohduta anna vaikka suklaa pala jne palkinnoksi. Tämä toimi mun kehitysvammaisella pojalla. nykyään ottaa jo lääkkeensä kiltisti odottaen palkintoa.

Olen pitänyt kiinni ja ruiskuttanut suuhun, puree hampaat heti yhteen kun yritän laittaa ruiskua suuhun, vaikka onnistuisin sitä lääkettä suuhun saamaan, ei poika sitä niele ja kohta alkaa kyökkimään...voi vetää sen henkeen, kun itkee. En mitenkään saa poikaa nielemään lääkettä, kaikkeni olen yrittänyt :(

Antibiootti oikeaan aikaan annettuna voi lyhentää korvatulehdusta. Mutta: on maita (ihan euroopassa) joissa lääkäri ei koskaan määrää antibioottia tulehdukseen.
Eli jos lapsi ei suostu lääkettä ottamaan niin älä turhaan huolehdi! Ja koeta kertoa miksi lääke pitää ottaa - kertoa ainakin sata kertaa.... Ehkä lääkkeenanto joskus sitten jo onnistuu.

Siis mikä sh neuvoo, että aloitetun ab-kuurin voi niin vain jättää kesken. Ei missään nimessä! Jos kuuri on aloitettu, se on syötävä loppuun. Minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Jos lääkkeen tiedoissa ei kielletä, sekoita sokeriliemeen vaikka. Ja neuvottelua, jos lapsi iso.
Muuten, jos siis pienempi lapsi, ruisku reippaasti suuhun. Ruuttaamisen jälkeen puhallat oikein voimakkaasti naamaan, jolloin lapselle tulee nielemisrefleksi ja sitten juomaa tai ruokaa heti päälle.

Ja noista tipoista, niitä laitetaan vain tuubikorviin.

Voisko kokeilla toista lääkettä? Mun vauva syö mielellään zithromax:ia, mutta se halvempi vaihtoehto lääkkeestä ei mene (nimeä en nyt muista), joten olen pyytänyt lääkäriä määrään tuota. Missään nimessä en lähtis mihinkään kiinnipitämisiin kun ikuisen kammonhan siitä saa.

Minkä ikäinen? Osta apteekista kahden millin ruisku. Sillä useammassa erässä ruiskutat antibiootin. Ohuen ruiskun saa suuhun sivuun aivan takahampaiden viereen posken puolelle. Sitten struuttaat. Meillä toimi pahimmillaan niin, että toinen piti kiinni ja toinen ruiski lääkettä. Silti osa tuli ulos, ja lapotttiin sitä leualta lusikalla takas suuhun. Korvatulehduskierteessä oli vähän pakko antaa pakollakin lääkkeet. ens kerralal pyydä tehokkaampaa antibioottia, lyhempi kolmen päivän kuuri. Vähemmän itkua, huutoa ja paniikkia.

[QUOTE="aikku";29354430]ai kauheeta ku joku neuvoi puhaltaa toisen naamalle. Ei tulis mieleenkää. Jotkin lapset vaan vihaa lääkkeitä ja sillä siisti![/QUOTE]

Se puhaltaminen on ihan todellinen ja toimiva keino. Aiheuttaa nielemisrefleksin ja samalla hämää lasta, jolloin vastaan taisteleminenkin voi loppua/vähentyä.

Olen lapselleni antanut lääkkeitä käyttäen apuna tuota puhaltamista. Tosin ei toimi enää niin hyvin vauva-ajan jälkeen ja silloin onkin sitten ollut pakko keksiä muita keinoja. Isommalla lapsella lääkkeen ottaminen itse ruiskusta on ainakin meillä toiminut hyvin.

Niin ja kovasti aina kehuja, kun on hienosti ottanut lääkkeen. Positiivinen palaute hieman huonomminkin menneestä lääkkeenotosta tekee ihmeitä.

Varsinkin kun teillä ei ole vielä korvatulehduskierrettä, on hyvä mahdollisuus ettätulehdus paranee itsestään. Joten vaikka koko annos ei menisi mahaan saakka ei paniikkia. Mutta olisihan se ihan tulevaisuuden kannalta hyvä opetella ottamaan ne lääkkeet ja saada lapsi ymmärtämään että lääkärin lääkkeet on otettava. Mitä jos seuraava sairaus on esim. angiinaa joka hoitamattomana voi aiheuttaa kurkkupaiseen.

Yritä googlettaa neuvoja ja luemitä tässä ketjussa on ja kokeilkaa ikä teille sopii.

Vaihtaisin lääkäriä. Jos tulehdus mahdollisesti paranee itsellään, siihen ei määrätä turhia antibiootteja vaan lääkäri ottaa tiheämpään seurantaan. Lisäksi jo aloitettua kuuria ei koskaan saa jättää kesken. Ja kolmannekseen, jos tulehdus on märkäinen se ei parane itsellään, vaan aiheuttaa lopulta liimakorvan ja kuulovamman.

Lääkkeet pitää ottaa ja ne annetaan loppuviimein vaikka väkisin. Määrätietoisesti lapsesta kiinni, rauhallisesti selität että tiedän ettei tämä ole kivaa mutta lääkkeet on pakko ottaa, lääkkeet mahd. nopeasti nassuun ja sen jälkeen suuret kehut ja palkkiot vaikka oliskin taistelua. Enempi traumaa ja vaikeuksia tulee, jos ensin taistelee ja lopulta antaa periksi. Ja aikuisen epävarmuus pahentaa tilannetta.

Miten on mahdollista, että aikuinen ihminen ei pärjää lapselle? :O

Samaa mietin. Vaikka tippa kerrallaan, niin kyllä sen jotenkin vaan saa puhuttua sille lapselle. Toki myös tablettimuotoista voisi kokeilla, jos litku aiheuttaa yökkäämistä (sehän on tosi sokerista)

Mutta kuitenkin, älkää antako niitten lastenne määrätä tahtia tärkeissä asioissa.

Niitä lääkkeitä ei saa sekottaa ruokiin tai juomiin jos ei ole siitä erikseen mainittu... joku ab on sellanen jossa kehoitetaan sekoittamaan pieneen HUOM pieneen määrään mehua tai jugurttia.
Ihan syystä, että jos ei syö sitä ruokaa niin silloin se lääke määrä jää vajaaksi ja/tai et pysty arvioimaan minkä verran sitä meni.
Meillä ainaki ne sen litkun kokonais annokset on ollu hyvin jemptit eli jos sitä menee hukkaan jää kuuri vajaaksi.
Vajaat ja kesken jäävät kuurit aiheuttaa mm. resistenttien ab kantojen kehittymistä. Eli parempi olla aloittamattakaan lääkkeitä lapsellesi jos et aio antaa sitä kokonaan.
Tässä on ehdotettu useita eri konsteja jotka on toiminu mun lääkkeitä vastavavalla korvakierre lapsella joka on nyt jo aikuinen, ei traumatisoitunut ja terveen kuulon omaava nuori nainen.
Jos et pärjää pienelle lapselle tuollaisessa tärkeässä asiassa, mietin millaista elämästäsi tulee murrosikäisen kanssa.

Siis tuubitettuihin korviin ei missään nimessä saa mennä laittamaan mitään tippoja! Korvakäytäväntulehdukseen on olemassa antibioottitippoja, mutta niitä ei saa käyttää välikorvan tulehduksessa.

[QUOTE="vieras.";29355036]Siis tuubitettuihin korviin ei missään nimessä saa mennä laittamaan mitään tippoja! Korvakäytäväntulehdukseen on olemassa antibioottitippoja, mutta niitä ei saa käyttää välikorvan tulehduksessa.[/QUOTE]

Lääkäri ihan kirjoittanut reseptin oftan akvakol nimisiin tippoihin joita laitetaan siinä yhteydessä kun tuubit laitettu korviin viiden päivän ajan. Myös jos tuubilapsella tulehdus korvissa laitetaan näitä suun kautta otettavien antibioottien lisäksi. Mutta tietenkään mitään muita aineita korviin ei saa laittaa mitä lääkäri määrännyt. Oli sitten tuubit tai ei.