Lapsella ilmeisesti kihomatoja, kokemuksia kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauhuissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kauhuissaan

Vieras
Meillä töissä (työskentelen lasten parissa) esiintynyt kihomatoja lähiaikoina. Lapseni 5 v on nyt 3 päivän ajan valittanut, että pyllyä kutittaa. Peräaukon seutu on vähän ärtyneen punainen, on sitä rasvailtu. Silti kutinaa valittaa. Etenkin viime yö oli hankala, lapsi tuli herättämään ettei saa unta kun pyllyä kutittaa niin.

Epäilen että on kihomatoja (aikuisilla usein oireettomia!), mutta soittelin tk-päivystykseen kun on pyhät ja sanoivat ettei ole mikään päivystysasia. Aikaa voisi varata vasta ensi viikon tiistaina ja jos lääkäri päättää ottaa matonäytteen, niin siihenkin tuloksen odotteluun menee pari päivää.
Aika kurjaa on kuitenkin jos noin kovasti kutisee ettei saa yöllä nukuttua ja monta päivää joutuu odottelemaan. Tk:n päivystyksestä sanoivat, ettei matokuuria saa ominpäin syödä vaan tarvitsee lääkärin määräyksen.

Ällöttää ajatus madoista muutenkin. Luin ja tk:sta sanoivat, että aikuisilla usein oireettomia, nyt mietin että mullakin varmaan niitä on mutta kun olen raskaana, niin mitäs teen jos lapsella todetaan madot ... tätä Pyrvin-valmistetta kihomatoihin ei nimittäin suositella raskaana oleville! :(

Miksi ihmeessä pitäisi lääkärissä käydä?

Pyrviniä apteekista ja lakanoiden vaihdot, patjan imuroinnit yms asianmukaisesti.

Raskausasian suhteen kantsii kysyä mielipidettä apteekista tai teratologisesta.

Mutta varmista nyt ekana, että lapsellasi on matoja. Ne näkyvät kyllä paljaalla silmällä ihan selvästi iltaisin.

No siksi pitäisi lääkärissä käydä, kun ei olla matoja nähty, vaikka katsottu. Siksi pitäisi ensin ottaa jotkut näytteet, että voi aloittaa lääkekuurin. Näin ohjeet tk-päivystyksestä.

Meillä matoja oli vain yhdellä, ja silti koko nelihenkinen perhe söi Pyrvinit. Kuten ohjeissa sanotaan.

Siksi mun korvaan tuntuu erikoiselta, että pitäisi käydä jotkut näytteet ekana ottamassa, kun kyseessä on kuitenkin reseptivapaa lääke jonka ohjeissa käsketään hoitaa myös oireettomat perheenjäsenet.

Ei meilläkään näkynyt kuopuksella takamuksessa vaikka illalla kurkinkin, mutta kakan pinnalla olikin sitten luikeroita. Tarkasta vessakäynnin jälkeen.
Mekin syötiin kaikki 5 Pyrvinit.

no mitä, pyrviiniin ei tarvii mitään lääkärin määräystä. eikä siihenkään tarvita mitään paskanäytteen tutkimisia, että lääkäri kirjoittaa siitä toisesta aineesta reseptin. riittää, että tiedät, että lapsilla on matoja

Pyrviniä vaan ja en mitenkään halua kauhistuttaa mulla meillä todettiin kihomadot viime lauantaina ja sen jälkeen olen desinfioinut KAIKKI TAVARAT mihin ollaan koskettu, lelut, sohvat, penkit, pöydät, lääkepurkit, kuiva-ainekaapista pinnat purkeista jne jne. Helvetillinen urakka. Viikon ollut pyykkikone päällä öitä lukuun ottamatta KOKO AJAN :D

[QUOTE="vieras";23634023]Pyrviniä vaan ja en mitenkään halua kauhistuttaa mulla meillä todettiin kihomadot viime lauantaina ja sen jälkeen olen desinfioinut KAIKKI TAVARAT mihin ollaan koskettu, lelut, sohvat, penkit, pöydät, lääkepurkit, kuiva-ainekaapista pinnat purkeista jne jne. Helvetillinen urakka. Viikon ollut pyykkikone päällä öitä lukuun ottamatta KOKO AJAN :D[/QUOTE]

Minä taas vaan vaihdoin lakanat, imuroin sängyt, pesin petivaatteet ja unilelut. Madot lähti kertaheitolla :)

Kihomatojen torjunta ympäristöstä

Kihomadot huolehtivat kiertokulustaan tehokkaasti. Yksi naarasmato tuottaa suunnattoman määrän munia, jotka vuorollaan nieltyinä kehittyvät uusiksi madoiksi. Tämän kiertokulun katkaiseminen on torjunnassa olennaisinta. Jotta munia tarttuisi sormiin mahdollisimman vähän, on kynnet pidettävä lyhyinä. Käsien pesusta on huolehdittava, erityisesti ennen ruokailua ja vessassa käynnin yhteydessä. Välipalojen kuten perunalastujen ja karamellien syömistä sormin tulee välttää. Koska madot munivat öisin, on munia erityisesti lakanoissa ja vuodevaatteissa. Jos perheessä on kihomatovaivaa, ei pitäisi ottaa vastaan yövieraita tai päästää lasta yökylään, ennen kuin vaiva on hoidettu. Lääkkeen ottamista seuraavana päivänä vaihdetaan kaikki vuodevaatteet. Ne vuodevaatteet, joita ei voi pestä, imuroidaan ja tuuletetaan. Pakkanen tappaa elävät toukat munien sisältä. Tarkoista astemääristä ei ole riittävästi tutkittua tietoa. Kihomatojen häätämisessä keskeistä ei kuitenkaan ole ulkoilman kylmyys, vaan se, että vuodevaatteet ylipäätään viedään ulos tuulettumaan tai ne imuroidaan. Samana päivänä tehdään normaali viikkosiivous: imuroidaan lattiat ja pyyhitään pinnat. Vessan ja kylpyhuoneen ovenkahvat on syytä pyyhkiä usein. Muutoin omaksutuista siivousrutiineista ei tarvitse poiketa1.
Kihomadot leviävät erityisesti siellä, missä on paljon lapsia: päiväkodeissa, kouluissa ja kerhoissa. Joissakin perheissä vaiva uusii kerta kerran jälkeen. Alkaa tuntua epätoivoiselta, kun kaikista syödyistä kuureista, vaatteiden vaihdoista ja lähes hysteerisestä siivoamisesta huolimatta matoja aina vaan löytyy. Kihomadot saattavat joskus olla sitkeitä häädettäviä. Toistuvissa kihomatotapauksissa on kyse tavallisesti siitä, että lapsi saa uuden tartunnan – joko itseltään tai tarha-/koulukaveriltaan.

Yhteistyössä