Lapsella epäillään neuropsykologista poikkeavuutta, mitenkähän tämä nyt etenee?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Saadaan lähete neuropsykpolille, siellä ilmeisesti jotain tutkimuksia. Aspergeria ainakin epäillään. Montakohan kertaa siellä yleensä sitten käydään? Antaako ne sieltä mahdollisen diagnoosin, vai siirtävät taas seuraavaan paikkaan?
Mitä pitäisi ottaa huomioon, kysyä, pitäiskö osata vaatia kuntoutusta tms?
 
vierailija
Mun kokemuksen mukaan on parempi jos vanhemmat tietää mitä vaatia.

Mutta siis pääseekö neuropsykologin tutkimuksiin vai myös neurologille? Suosittelisin vaatimaan neurologin tutkimuksia jos sitä ei automaattisesti anneta (luulisi kyllä).

Meillä on adhd dg neurologilla saatu, etukäteen täytettiin viivi lomake ja lisäksi joku oirekaavake, meitä haastatteli tunnin joku eriloissairaanhoitaja ja lääkäri tutki lasta. Tosin tää nyt oli niin selkee tapaus kun kaikki oireet oli ku oppikirjasta
 
vierailija
Sit sai kokeiluun metyylifenidaatin (medikinet) lääkäri sano että se vahvistaa dg jos auttaa. Poika 6v 9 kk
Istui ensinmäisen kerran elämässään 30min yhtä mittaan leikkimässä , ja me miehen kanssa istuttiin sohvalla ihmeissään siitä että lapsi leikkii paikallaan, eikä juokse seinillä
 
vierailija
Mun kokemuksen mukaan on parempi jos vanhemmat tietää mitä vaatia.

Mutta siis pääseekö neuropsykologin tutkimuksiin vai myös neurologille? Suosittelisin vaatimaan neurologin tutkimuksia jos sitä ei automaattisesti anneta (luulisi kyllä).
Jaa enpä tuota tiedä, koululta lääkäri laittoi, ja ilmeisesti sairaalan polille, kaipa tässä nyt oikeaan paikkaan ollaan menossa.
 
vierailija
Veikkaan, että saat siellä vinon pinon papereita täytettäväksi, raksit millainen lapsi on ollut tietyissä asioissa ja vastailet monenmoisiin kysymyksiin.
Siinä vaiheessa, kun diagnoosi alkaa olla selvillä, voi kysellä kuntoutusta, jos eivät sitä ehdottele suoraan. Jostain toimintaterapiasta voi olla apua, mutta voi olla muitakin terapioita, joista voi olla apua, se on niin yksilö- ja diagnoosikohtaista.
Nykyäänhän ei virallisesti taideta puhua edes aspergista, se on virallisesti joku autisminkirjon oireyhtymä.
Avoimin mielin vain sinne tutkimuksiin.
 
vierailija
Kirjassa Tappava psykiatria ja lääkinnän harha lukee siv.31:

"Virheelliset diagnoosit voivat tappaa. Yhdessä tällaisessa tapauksessa Asperger- lasta hoidettiin psykoosilääkkeillä, jotka aiheuttivat skitsofrenian kaltaisia oireita, myös psykoosia. Virheellisestä diagnoosista tuli siis itseään toteuttava ennuste. Lopulta tyttö kuoli sen seurauksena, että hänet pakotettiin ottamaan lääkkeitä. (ks.luku 15, Rakas Luise).
 
vierailija
Neurologia- oppikirjasta:
"Epilepsia ei ole itsenäinen sairaus, vaan jonkin häiriön tai sairauden oire. Terveellekin ihmiselle voidaan aiheuttaa epileptinen kohtaus, kun ärsyke on riittävän voimakas...

...Epilepsiassa on kyse häiriöstä, joka suistaa normaalin hermosolujen toiminnan ohimenevästi pois raiteiltaan.

"...epilepsioiden tärkein syntymekanismi näyttää olevan epätasapainoeksitatoristen ja inhibitoristen välittäjäaineiden välillä.

Koska epilepsialääkkeillä ei saisi olla vaikutusta neuronien normaaliin toimintaan, pitäisi löytää vain epileptiseen häiriöön vaikuttava täsmälääke. Suurin osa nykyisistä (kirjan painos v.1996) epilepsialääkkeistä vaikuttaa s a l p a a m a l l a neuronien Na- kanavia. Tällöin siis normaali neuronitoiminta säilyy, mutta purkauksellinen toiminta suotuisassa tapauksessa estyy.

Tyypillisiä esimerkkejä Na-kanavasalpaukseen perustuvista vanhoista epilepsialääkkeistä ovat fenytoiini ja karbatsepiini sekä uusista lääkeaineista okskarbatsepiini ja lamotrigiini.

...Lisäksi on pyritty v ä h e n t ä m ä ä n erään eksitatorisen välittäjäaineen, glutamaatin, määrää synapsissa. Uudella lamotrigiini- nimisellä epilepsialääkkeellä on mahdollisesti glutamaatin vapautumista e s t ä v ä vaikutus, joskin todennäköisesti myös sen teho perustuu pääasiassa Na- kanavasalpaukseen. "
 
vierailija
Hmm no joo, en ole aikeissa antaa lapselleni lääkkeitä. Ellei sitten joskus tule todella tarve.
En myöskään ole jensenin kanssa samoilla linjoilla. Toki jokaisesta löytyy erilaisia piirteitä, mutta diagnooseille on rajat ja kartoittakoot asiantuntijat kummalle puolelle kukin asettuu.
Mun poikani ei istu tuolilla selkä suorassa ja keskustele, hän kiemurtelee ja katse vaeltaa pitkin seiniä, puhe katkeilee ja voimakkuus vaihtelee, en meinaa saada selvää ja häntä pitää auttaa selittämään asiansa.
 
vierailija
Hmm no joo, en ole aikeissa antaa lapselleni lääkkeitä. --- poikani ei istu tuolilla selkä suorassa ja keskustele, hän kiemurtelee ja katse vaeltaa pitkin seiniä, puhe katkeilee ja voimakkuus vaihtelee, en meinaa saada selvää ja häntä pitää auttaa selittämään asiansa.
https://www.goodmoodfood.net.au/single-post/2014/08/26/RECIPE-Chocolate-Almond-Mudcake
Kokeile helpoimmasta: tehkää yhdessä tuota herkkua ohjeen mukaan. Ei lasten kuulukaan istua asennossa, vaan heidän täytyy sopeutua vaihtuviin olosuhteisiin, mutta usein he etsivät pakotietä niistä - vai mitä muuta tuo voisi olla?
 
vierailija
Hmm no joo, en ole aikeissa antaa lapselleni lääkkeitä.
--hän kiemurtelee ja katse vaeltaa pitkin seiniä, puhe katkeilee ja voimakkuus vaihtelee, en meinaa saada selvää ja häntä pitää auttaa selittämään asiansa.
Ehkä hän ymmärtäisi helpommin vaikka nuotteja: katso ja kerro, et sivu vaihtuu aina kun on mennyt loppuun eikä niitä sanoja tarvi ymmärtää. Monesti niistä ei sa mitään selvää:
https://www.youtube.com/watch?v=laa2fqo-2IE
Tuo on kansainvälisin kieli, jossa kaikki ymmärtää samat merkit(y):love:
 
vierailija
Meitä on pompotettu sinne tänne. Ensin käytiin puheen takia neuropsykalla missä todettiin, että on muutakin vialla. Eivät tutkineet kun ei ollu lähetettä. Ne laittoi sit psykiatriselle missä tehtiin koulukypsyys koe. Ja eivät tutkineet enempää kun muutto oli puolen vuoden kuluttua siitä. Ja sit nyt ollaan toisen sairaalan psykiatrisen puolen tutkimuksissa ja tulokset tulee ensi viikolla. Tähän on nyt kulunut 3v. Oisko pitänyt neuropsykalla hoitaa tämä jo vuosia aikasemmin. . ?!

Nyt toinen sai lähetteen neurolle, samoista jutuista paitsi puheesta. Saa nähdä mikä polku toimisi paremmin. Tsemppiä!
 
vierailija
https://www.goodmoodfood.net.au/single-post/2014/08/26/RECIPE-Chocolate-Almond-Mudcake
Kokeile helpoimmasta: tehkää yhdessä tuota herkkua ohjeen mukaan. Ei lasten kuulukaan istua asennossa, vaan heidän täytyy sopeutua vaihtuviin olosuhteisiin, mutta usein he etsivät pakotietä niistä - vai mitä muuta tuo voisi olla?
No tuo voisi olla ihan aspergeria! Ootko kuullut sellaisesta? Googleta ja tutustu!

Me leivottiin viikko sitten joulupipareita. Mun asperger-adhd poika (11v) kaulitsi taikinan ja otti muotilla pellille pipareita. Puolivälissä hommaa hän yhtäkkiä nousi mitään sanomatta ja käveli huoneeseensa lukemaan kirjaa. Huutelin hetken päästä että leipooko loppuun, vastas että kyllä mä joskus. No mä sitten viimeistelin hänen hommansa, poika lähti jossain vaiheessa pihalle.
Ihmiset on erilaisia mutta jotkut poikkeavuudet ovat niin selkeästi erikoisia, että niille on hyvä antaa diagnoosi, että lapsen kanssa toimiminen esim koulussa helpottuu. Ei tulis mitään jos mun pojan oletettaisiin toimivan normisääntöjen mukaan vaihtelevissa olosuhteissa, silloin olisi aina läksyt tekemättä, riitoja kaverien kanssa, jälki-istuntoja, itkuinen, ärtyisä ja levoton lapsi, ja jatkuva stressi koko perheellä. Hän tarvitsee erityistä tukea, ja olemme tyytyväisiä että as/adhd diagnoosi sopi häneen, niin hän saa tukea joka todella auttaa!
 
vierailija
Munkin lasta halusivat testailla ja on kuulemma suuria oppimisen vaikeuksia,epäilevät add:ta. Siinäpä testailivat,diagnoosia en hae,enkä halua.Enkä todellakaan aio mun terveelle lapselle syöttää huumeita :amfetamiinia siis.HA,HA,HA.Vain mun kuolleen ruumiini yli.EI onnistu.Lapsi saa kokeista ysejä,matematiikka on ainoa,joka takkuaa.Sukuvika... Kiusatkoon jonkun muun lasta/perhettä.Ei mun.
 

Yhteistyössä