Lapsella ei emätinaukkoa

• Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti
huolestunut äiti
Meidän kohta 2-vuotiaalla tytöllä ei ole emätinaukkoa ollenkaan. Siinä missä pitäisi olla reikä on vaan ohutta nahkaa. Lääkärille on näytetty muutaman kerran mutta aina on sanottu että on aika yleistä ja se avautuu iän myötä. Hoitoon on olemassa jotain hormonivoidetta jota laittamalla aukko aukenee, mutta sitä suositeltiin vasta kun tyttö on vähän vanhempi ja jos ei emätin ole auennut ennen sitä.

Ongelma on kuitenkin se, että emätin tahtoo silloin tällöin revetä hiukan esim. potalle istuessa kun venyy, ja sitten on kipeä. Tänä aamuna tyttö yritti kahdesti pissata potalle (on päiväkuiva), mutta ei uskaltanut kun pissata pienen tipan kun haavaa kirveli. Lopulta keksin laittaa sinkkivoidetta haavaan ja laitoin sängyllemme pyyhkeitä ja kehtotin lasta pissaamaaan mahallaan maaten ettei pissa valu haavaan. Onnistui onneksi ja saatiin tukala pissahätä loppumaan.

Nyt pohdiskelen sitä että pitäisikö nyt kuitenkin taas kerran käydä lääkärillä ja pyytää sitä hormonivoidetta. Eihän se ole mistään kotoisin että alapää on haavoilla vähän väliä kun ei "anna periksi" esim. potalle istuessa.. :(

Olen koittanut hakea netistä tietoa kys. asiasta kohtya tunnin, mutta ei löydy. Tai sitten haen väärillä hakusanoilla. Onko kenellään tai kenenkään lapsella ollut tällaista ja miten se hoidettiin?

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut äiti:
Meidän kohta 2-vuotiaalla tytöllä ei ole emätinaukkoa ollenkaan. Siinä missä pitäisi olla reikä on vaan ohutta nahkaa. Lääkärille on näytetty muutaman kerran mutta aina on sanottu että on aika yleistä ja se avautuu iän myötä. Hoitoon on olemassa jotain hormonivoidetta jota laittamalla aukko aukenee, mutta sitä suositeltiin vasta kun tyttö on vähän vanhempi ja jos ei emätin ole auennut ennen sitä.

Ongelma on kuitenkin se, että emätin tahtoo silloin tällöin revetä hiukan esim. potalle istuessa kun venyy, ja sitten on kipeä. Tänä aamuna tyttö yritti kahdesti pissata potalle (on päiväkuiva), mutta ei uskaltanut kun pissata pienen tipan kun haavaa kirveli. Lopulta keksin laittaa sinkkivoidetta haavaan ja laitoin sängyllemme pyyhkeitä ja kehtotin lasta pissaamaaan mahallaan maaten ettei pissa valu haavaan. Onnistui onneksi ja saatiin tukala pissahätä loppumaan.

Nyt pohdiskelen sitä että pitäisikö nyt kuitenkin taas kerran käydä lääkärillä ja pyytää sitä hormonivoidetta. Eihän se ole mistään kotoisin että alapää on haavoilla vähän väliä kun ei "anna periksi" esim. potalle istuessa.. :(

Olen koittanut hakea netistä tietoa kys. asiasta kohtya tunnin, mutta ei löydy. Tai sitten haen väärillä hakusanoilla. Onko kenellään tai kenenkään lapsella ollut tällaista ja miten se hoidettiin?
Vie ja vaadi hoitoa. Eihän se lapsi sänkyyn voi alkaa pissata eikä oo hyvä jos haavautuu tolleen.

juu
mä menisin kans yksityiselle, ihan sama paljonko maksais, ja VAATISIN hoitoa. Hoidosta pitää nykypäivänä taistella. Ja jokaisella ihmisellä on oikeus hoitoon. Mene, ja VAADI!

ap
Siis tänään oli eka kerta kun kieltytyi potasta kivun takia. Aiemmin ei ole vaivannut vaikka onkin välillä vähän vereslihalla. Lääkärissä on vaan sanottu että rasvata esim. bepanthenilla ja että kyllä se siitä aukenee... :/
Itselläni on tänään ensimäinen raskaudenaikainen neuvolalääkäri, joten ajattelin siinä samalla ottaa tytön asian puheeksi.

Lähinnä kaipaisin nyt samassa tilanteissa olevia tai olleita, miten teillä hoidettiin asia vai avautuiko itsestään.

ap
Minä kyllä osaan vaatia..! ;)

Kuten sanoin, tänään oli eka kerta kun "oireili". Ja jos ei tänään sattuisi olemaan omaa neuvolalääkäriä niin varaisin ilman muuta tytölle oman ajan! Täytyy nyt katsoa mitä tuo nla lääkäri sanoo 1,5h päästä ja mennä sitten illemmalla yksityiselle jos ei jotain ala tapahtumaan!

lääkäriin
Siis se voidehan auttaa vain kiinniliimautuneisiin sisempiin häppäreihin, ei tuohon teidän tilanteeseen! Nyt äkkiä lääkärille! Minä menisin ihan lastenlääkäriaseman gynelle.

Onko tietoa onko lapsella ylipäänsä sisäiset sukupuolielimet?

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriin:
Siis se voidehan auttaa vain kiinniliimautuneisiin sisempiin häppäreihin, ei tuohon teidän tilanteeseen! Nyt äkkiä lääkärille! Minä menisin ihan lastenlääkäriaseman gynelle.

Onko tietoa onko lapsella ylipäänsä sisäiset sukupuolielimet?
Tätä mäkin ihmettelin. Miten se rasva ihon yhtäkkiä hävittäs. Kiinniliimautuminen ei oo tavatonta, mut tosta en oo kuulukaan että aukko on peitossa tuollalailla.

vieras
Minä tiedän kyllä lapsen, jolta leikattiin tuo. Se on parempi tehdä pienenä, kun se ei ole lapselle viel ämikään juttu ja se täytyy joka tapauksessa tehdä ennen kuukautisten alkamista. Mutta jollekin 9v lapselle se on jo paljon suurempi asia kuin esim. 3veelle.

vieras minäkin
Toisaalta jos vaiva on korjautuakseen itsestään, niin luonto tekee yleensä parempaa jälkeä kuin lääkärin veitsi. Voi kunpa aloittaja löytäisi jostakin lääkärin, jolla olisi asiasta enemmän kokemusta, ja joka osaisi arvioida hoidon tarpeen.

*
Jos neuvolalekuri ei suostu hoitoa antamaan, vie lapsi yksityiselle lastenlääkärille. Hormonivoide ei tosiaan ole hoito tuohon tilanteeseen, joten lääkärisikin on hieman pihalla. Onko tutkittu, missä jamassa sisäiset sukupuolielimet ovat ja onko vika tosiaan ainoastaan emättimen aukolla?

ap
Lapsen sukupuolielimet ovat siis ihan normaalin näköiset muuten, paitsi että siinä missä kuuluisi olla aukko on vain ohut nahka edessä. Kolmelle eri lääkärille olen näyttänyt ja kaikki ovat sanoneet että on vaaratonta ja pitäisi parantua itsestään. Ja ellei parannu niin jollain hormonivoiteella voi saada tuon ohuen nahkakaistaleen pois emätinaukon edestä.. Tiedä sitten.. Minä en mikään lääkäri ole.. :/

No, mutta täytyy tosiaan katsoa mitä tuo nla-lääkäri tuumaa ja istua siellä huoneessa vaikka väkisin kunnes kertoo mitä pitäisi tehdä ja tekee asialle jotain!

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsen sukupuolielimet ovat siis ihan normaalin näköiset muuten, paitsi että siinä missä kuuluisi olla aukko on vain ohut nahka edessä. Kolmelle eri lääkärille olen näyttänyt ja kaikki ovat sanoneet että on vaaratonta ja pitäisi parantua itsestään. Ja ellei parannu niin jollain hormonivoiteella voi saada tuon ohuen nahkakaistaleen pois emätinaukon edestä.. Tiedä sitten.. Minä en mikään lääkäri ole.. :/

No, mutta täytyy tosiaan katsoa mitä tuo nla-lääkäri tuumaa ja istua siellä huoneessa vaikka väkisin kunnes kertoo mitä pitäisi tehdä ja tekee asialle jotain!
Niin tai siis se ohut nahka on ennemminkin kalvo...

no
meidän sukulaisella todettiin vasta 17vee ,että hänellä ei ollut emätintä. Asiaa alettiin tutkimaan kun kuukautisia ei kuulunut. No hänellä hoitona on jokin rasva ja puikko ,jolla emätin tehdään. En muista tarkasti kaikkea, mutta kivulias hoito on, kun koko "reikä" täytyy venyttää.

no
Meidän likalla tilannetta seurattiin ja kasvoi kokonaan kiinni, joten leikkaus oli ainoa vaihtoehto avata. Sen jälkeen hävisivät pissavaivat kokonaan. Leikkauksesta aikaa vuosi ja onneksi ei ole kasvanut uudestaan umpeen.

vierailija
meillä oli sama vaiva aikoinaan ja saatiin kaksivuotiaalle se emätinvoide ja sillä se aukesi aika nopeasti. laitoin pumplipuikoll sitä ihan nopeesti vaan ettei lapsi saa traumoja.

vierailija
Siis puhutko nyt immenkalvosta?
immenkalvokin voi tosiaan olla erilainenkin kuin "standardi" ja saattaa olla täysin umpinainen, tai sitten kyse voi olla häpyhuulten kudosten kasvamisesta kiinni toisiinsa tai voi olla monenlaista kehityshäiriötä, jonka takia emätin ei ole muodostunut kunnolla. Lääkärissähän nuo selviävät. Estrogeenivoidetta käytetään ainakin häpyhuulten fuusion hoidossa. Mutta jos ja kun ap:nkin kuvauksen mukaan kudos kuitenkin repeili liikkeessä, mikä tietenkin on inhottavaa lapselle, niin selvästihän luonto oli korjaamassa ongelmaa itsestään.

vierailija
Meillä tytön emätin aukko osittain auki. Menkat kyllä ollut jo 4 v . Nyt 8 lk tarkastuksessa tyttö otti asian puheeksi . Terkkari katsoi tilanteen ja itse olin tytön tukena . Kävimme myös gynellä sieltä saatiin hoito ohjeet . Tyttö itkee joka kerta hoitoa tehdessä niin kotona kun osastolla . Onneksi vaiva huomattiin teillä ennen kouluikää.

vierailija
Mulla oli toi ja äiti sitä aukaili usein ja välillä itsekin kuulemma räpläsin auki 😁. Muutenkin haavat arpeutuu voimakkaasti. Neitsyys kun meni aikanaan, niin kauan sattui ku immenkalvo pyrki kasvamaan takaisin jatkuvasti 😬

Yhteistyössä