Lapsella alentunut näkö toisessa silmässä, automaattisesti silmälasit????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jassoos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jassoos

Vieras
Neuvolassa huomattiin, että toisessa silmässä huonompi näkö. Nyt mennään silmälääkäriin. Tarkoittaako tämä, että tulee lasit? Vai voiko olla sen verran vain huono, ettei laseja tarvita. Onko kellään käynyt niin, että silmälääkärissä todettu, että huonompi näkö, mutta laseja EI tarvita?

Ite emme ole huomanneet huonoa näköä missään. Katsoo kaukaa telkkaria, askartelee taitavasti eikä tuo leikkejä "lähemmäksi".

Vähän riippuu mistä roikkuu.

Meidän pojalla on hyvä näkö mutta niin vain lasit tuli, hajataiton takia. Tyttö taas jäi myös neuvolassa kiinni mutta silmälääkäri totesi että laseja ei ainakaan vielä tarvita.

Lääkäri ja neuvolatäti katto karsastus asian moneen kertaan, lampulla ja ilman. Mitään siihen viittaavaa ei näkynyt, eikä ole aikaisemminkaan ollut, kun on vauvasta asti aina karsastus tarkistettu normaali lääkärikäynneillä.

Voi vitsit, jos tulee jotkut lasit...

Mitä vikaa laseissa on :/ helpottaa päänsärkyä yms. jos sellaist on ollut. Mulla lapsella toisessa silmässä huonompi näkö,mutta vielä seuraillaan.. käydään vuoden päästä kattomassa, onko näkö vielä huonontunut vai ok.

meillä 5v tarkastuksessa esikoisella todettiin toisessa silmässä reilusti huonompi näkö kuin toisessa. Paremmalla silmällä näki pienimmätkin, huonommalla silmällä ei nähyt kunnolla kuin kaksi ylintä riviä. parin viikon päästä aika lastenlääkärille, joka katsoo silmät ja jos hän on sitä mieltä, niin sitten silmälääkärille. veikkaan että jos ei nyt tule laseja, niin vuoden päästä sitten. Meillä molemmilla vanhemmilla on nimittäin lasit. ja lapsi itse on ihan innoissaan, jos saisi lasit. Jos teillä lapsi saa lasit, niin muista iloita asiasta, äläkä näytä harmistustasi, niin lapsi ei luule että se on huono juttu.. :)

Lääkäri ja neuvolatäti katto karsastus asian moneen kertaan, lampulla ja ilman. Mitään siihen viittaavaa ei näkynyt, eikä ole aikaisemminkaan ollut, kun on vauvasta asti aina karsastus tarkistettu normaali lääkärikäynneillä.

Ihan ystävällisesti ensin vastasin mutta nyt pitää sanoa että oletko tyhmä!! :kieh:

No luuletko sinä, että lapsi osaisi sanoa että näkö toisessa silmässä on huonompi, jos ei aikuinenkaan aina hoksaa omalta kohdaltaan, että paremminkin voisi nähdä? Sillä perusteella et siis voi sanoa, että onko huonosta näöstä lapselle itselleen haittaa. Ongelmia tulee ihan varmasti viimeistään kouluiässä, kun ei näe taululta lukea kirjaimia. Et taida ap tajuta, millaista on, kun ei erota kirjaimia toisistaan tai tunnista ihmisten kasvoja. Teet hallaa lapsellesi jos et muuta asennettasi silmälaseja kohtaan...

No ei ne lasit mitenkään automaattisesti tule. Minunkin tyttöni passitettiin silmälääkärille, mutta tämä totesi, ettei laseja tarvita. Siitä on kohta kolme vuotta, eikä laseja ole edelleenkään. Teidän tilanteenne toki voi olla erilainen.

No on sulla ongelma. Lapset tota ei ota ongelmana, meilläkin oli taaperosta asti, eikä edes rikki saanut yksiäkään, kukaan ei ole kiusannut tai mitään. Mutta 10-vuotiaana sitten loppui polikäynnit ja korvaus laseihin, eikä niitä käytä enää joten kai tässä sitten yksityisesti tarvii jossain vaiheessa käydä tarkistuttamassa mikä on tilanne. Se peittohoito on sitten varmaan harmittavampi homma, meilläkin siitä joka vuosi puhuttiin mutta koskaan sitä ei tarvinnut aloittaa.

Ei peittohoitokaan mitenkään harmittava juttu ole. Meilllä on kahdella lapsella ollut peittohoito laiskan silmän takia. Ja yksityisellä silmälääkärillä on jouduttu kaikkia lapsiamme käyttämään. Silmäpolille ei koskaan saatu lähetettä, kun neuvolassa ei huomattu mitään silmäsairauteen viittaavaa.

No minusta silmälasit ovat kyllä hankalat, mutta perustuen kaverin lapsen kokemukseen. Häntä kiusattu niistä, haittaavat ihan normaalia ulkoilua ja harrastuksia jne.

Tottakai en näytä mitään harmistusta lapselle jos lasit tulisivat!!! En tietenkään. Mutta kai mä saan itsekseni olla harmissaan omassa päässäni jos haluun.

Ja tarkoitin, että kai lapsi osaa sanoa, että koskee päähän tai nään kahtena tai jotain. Kaverin lapsi ainakin ilmaisia "oireita" itse jo 3-vuotiaana.

No katsotaan nyt.

voi olla karsastusta, meillä nuorimmainen "jäi" kiinni samallalailla, neuvolassa huomattiin et toisella silmällä ei näe just mitään.
nyt on 1,5 vuotta hoidettu tipoilla ja lappuhoidolla, ja elokuussa kun on seuraava kontrolli, voi olla et hoitoa päästään jo lopettelemaan (tai lappuhoitoa vaan ihan silloin tällöin )
silmälaseja ei ole missään vaiheessa tarvittu, koska näkökyky silmässä on, laiskasilmä vaan vaivaa.

ja mä ymmärrän kyllä tuon "toivottavasti ei laseja" itsellekkin se ajatus aikoinaan tuli kun asiaa jouduin miettimään, onhan se vaan niin paljon helpompi olla ilman laseja, mut tietysti jos niitä tarvittais niin ne hommattais.

[QUOTE="oho";28659956]Ei mun lapsia ole laseista kiusattu, eikä lasit ole haitanneet ulkoilua tai harrastuksia. En tosiaan tajua, mitä hankalaa niissä voisi olla.[/QUOTE]

kyse on siitä, kun yllättäen huomataankin et toisella silmällä ei näe, sitä ei ole osannut varautua koko asiaan, ja ajatus silmälaseista lapsella hätkähdyttää.
jos lapsella on ollut esim päänsärkyjä tai/ja muita huonoon näköön viittaavia oireita, ja lähdetään selvittämään syytä ja selviää et "vain" huonosta näöstä on kyse, niin lasien hommaaminen on enemmän helpotus kun ei sen pahemmasta olekkaan kyse.

näin ainakin itse ajattelen, koska toisella lapsella on lasit taittovian vuoksi ja sen kohdalla lasien hommaaminen ei ollut yhtään niin iso asia kuin olis toisen lapsen kohdalla ollut.

Ja tarkoitin, että kai lapsi osaa sanoa, että koskee päähän tai nään kahtena tai jotain.

Mä en oikein ymmärrä, että mitä sä oikein luulet, miten likinäkönen ihminen näkee? Luuletko sä, että jos lapsi, jolla on vaikka oikeassa silmässä -0,75, katsoo taloa, niin se näkee sen talon kahtena?? Huomaa kyllä ettei itselläsi ole laseja... huoh...

No minusta silmälasit ovat kyllä hankalat, mutta perustuen kaverin lapsen kokemukseen. Häntä kiusattu niistä, haittaavat ihan normaalia ulkoilua ja harrastuksia jne.

Tottakai en näytä mitään harmistusta lapselle jos lasit tulisivat!!! En tietenkään. Mutta kai mä saan itsekseni olla harmissaan omassa päässäni jos haluun.

Ja tarkoitin, että kai lapsi osaa sanoa, että koskee päähän tai nään kahtena tai jotain. Kaverin lapsi ainakin ilmaisia "oireita" itse jo 3-vuotiaana.

No katsotaan nyt.

Itselläni ja pojallani on lasit. Eivät ne haittaa menossa. Pojalla on urheilulasit erikseen ja muutoin tavalliset lasit. Pojalle lasit tuli toisen kouluvuoden aikana ja ei hän itse sitä huomannut, vaan terveystarkastuksessa. Niin, ja älä vain näytä harmistustasi. Näin teki naapuriäiti, voivotteli lapsen kuullen. Ei käytä naapurin lapsi laseja vaikka tarvetta olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;28660008:
Mä en oikein ymmärrä, että mitä sä oikein luulet, miten likinäkönen ihminen näkee? Luuletko sä, että jos lapsi, jolla on vaikka oikeassa silmässä -0,75, katsoo taloa, niin se näkee sen talon kahtena?? Huomaa kyllä ettei itselläsi ole laseja... huoh...

Tota, niinhän siinä käy jos on karsastusta, ja näkee siis kahtena, niin toisen silmän välittämä kuva jää pois, ja näin se laiskan silmän näkö huononee. Tai tietysti minäkin voin vain luulla tässä huoh.

Onpa ikävä sitten eins, voiko se todella mennä noin? Minä aikoinaan itse valitin neuvolassa että taapero näyttäisi joskus katsovan kieroon, sain ajan lääkärille, tämä ei löytänyt mitään, mutta kirjoitti kuitenkin silmäpolille lähetteen, ja lasithan ne saatiin valtava-reseptillä 10 vuoteen asti. Mutta tosiaan siihen loppui seuranta sitten.

niin, jos lapselle hankitaan lasit niin siitä kasvaa automaattisesti aivan hirveä tietokoneen edessä elävä kaikkitietävä nörtti jos se on poika, ja peittävissä vaatteissa seinänvieriä hiippaileva rumilus jos se on tyttö. valopuolena on tietenkin se, että lasit pois ottamalla pojasta tulee taas todella cool ja suosittu, ja tyttö muuttuu välittömästi rumasta ankanpoikasesta seksikkästi pukeutuvaksi joutseneksi :D

Meillä 4,5v käytettiin juur silmälääkärissä kun ollaan ite oltu huolissaan.
Näkö hiukan huonompi kuin tuon ikäiseltä vois vaatia ja hajataittoa oli hiukan. Mutta ei laseja vielä koska kumpikin voi parantua itsellään ja lapsi ei tee niin paljoa tarkkuuttaa vaativia juttuja vielä, että häiritsisi. Siis esim lukemista. Vuoden päästä uusi käynti silmälääkäriin.

Kauhee lynkkaaminen taas..

Mulla itsellä on ollut lasit ekalta asti ja kyllä ilman olisin aina ollut mielummin. Kiusattu on ja aina ne on tiellä.
Haaveilen siitä että joskus vielä näkis heti ekana aamulla eikä sitten vasta kun on hamuillut lasit päähän.

Ja todellakin olen iloinen että meidän lapsi ei saanut laseja, toivottavasti ei koskaan saakaan.

Itse sain lasit yläasteella ja olin jo valmiiksi koulukiusattu. Se kiusaaminen vain pahentui, kun sain ne lasit. Aika pian aloinkin käyttämään piilareita ja käytin niitä 15v. Ei ne lasit mitkään mukavat ole, mutta täytyyhän ne olla, jotta näkee. Itse kävin pari viikkoa sitten laserleikkauksessa, joten en enää laseja tarvi. Mun miehellä on myös lasit ja hyvin mahdollisesti myös meidän lapset joskus saa lasit. Toivon vaan, ettei enää kiusattaisi ketään silmälasien takia. Jos mun lapset saisi lasit, niin en todellakaan ajattelisi, että voi kauheaa, jotkut lasit! Tietysti lasit, jos tilanne niin vaatii.

No se oli silloin ennen, kun kirjeenvaihtoilmoituksissakin luki että "rillipirut älkööt vaivautuko". Mutta tosiaan nykyään varmaan laseja on niin paljon pienemmilläkin kun ongelmat saadaan nopeammin kiinni, eikä tosiaan mun tietoon ole tullut että kukaan olisi lapsen laseista mitään sanonut. Ja onhan noita joka toisella vanhemmallakin, kun nykyään on varaa laittaa, ja onhan ne jo ihan asuste. Miten ne lapset alkaisivat niistä haukkumaan kun varmaan puolella suvusta on lasit.

Yhteistyössä