lapsella afta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja typerät aftat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

typerät aftat

Vieras
kävimme hammaslääkärissä ja lapselta paljastui suusta iso afta ja tämä ollut nyt kohta kolme viikkoa eikä parantunut yhtään,vähän kipu hellittänyt.
hammaslääkäri sanoi että ovat perinnöllisiä ja vaikka hampaita pesee niin niitä silti tulee :(
ja jos ei alle viisi vuotiaalle ole tullut niin niitä ei pitäisi tulla ollenkaan koskaan ja tyttäremme on 4 vuotias.

harmittaa kovasti kun valittaa kipua ja se on hankalassa paikassa,vaikea saada mitään aftalaastaria sinne,puudute auttaa hetkeksi.

muilla samoja ongelmia?

me kärsimme mieheni kanssa myös aftoista joten tietysti se periutui tyttärellemme :(

harmittaa.

Meidän tyttö täyttää kuukauden päästä viisi ja nyt on ollut tässä puolen vuoden sisällä afta kaksi kertaa. Se on ollut suussa vain pari päivää kerrallaan.

Meillä aftat ovat lähes jatkuva riesa, ollut jo monta vuotta (tyttö nyt 5v.) Aftat ovat todella kipeitä, eikä niille mahda oikein mitään. Jostain aftalääkkeestä luin, ettei suositella lapsille, joten en ole käyttänyt niitä.

Hammastahna ainakin kannattaa pitää semmoisena missä ei ole sitä vaahtoa tuottavaa ainetta, oliko se joku natriumlauryylisulfaattia. Se saa aikaan kirvelyä ja muutakin suussa, vaikkei olisi niitä aftojakaan. Ja saa siis aikaan myös aftoja.

Joskus harvoin aftat voivat olla myös merkki jostain sairaudesta tai puutostilasta.

mulla ollu aftoja ala-aste ikäisestä asti. ja usein. Joskus tuli vain 1kpl/3kk. Mutta joskus oli vaiheita että vähintään kerran kuussa tuli useampia kerralla. Ja vasta reilu 1v sitten katoin kakkoselta sitä lääkäri ohjelmaa jossa kerrottiin että hammastahnan vaahtoaine aiheuttaa aftoja jos on sille yliherkistynyt. Kävin apteekista ostamassa toisenlaista hammastahnaa. Ja ei ole ollut aftoja sen jälkeen kuin 2kpl (siis 1,5v sisällä). Eli on vähentänyt niiden määrää. Ja ne muutamat aftat parani tosi nopeesti.

Mulla itselläon afataipumus ja kahdella neljästä lapsesta on niitä. Kannattaa tosiaan vaihtaa hammastahna sellaiseen vaahtoamattomaan se on meillä auttanut noihin että tulee tosi harvoin eikä oo niin pahoja. Tosin noita layryylisulfaatittomai myydään vain apteeksissa ja hinta on sen mukainen :/ Itse olen kokeilemalla löytänyt marketti hammastahnoista sellaiset jotka ärsyttää vähiten. Lapsi käyttää sitä punaista nestetahnaa jossa on krokotiilin kuva oliko joku Theramed ja itselle sopii Elmex :)
Kurja vaiva kaikenkaikkiaan.

Eräs suuhygienisti sanoi että kannattaa purskuttaa suuvedellä.
Ja apteekista saa sellasta geeliä,se on musta helpompi saada aftaan.

Pahin aftatilanne oli itellä kun suussa oli kielen alla ja sivuissa 12 aftaa.Silloin mulla oli paha tulehdus myös korvissa ja poskionteloissa.
Mietin että on varmaan immuunijärjestelmään jotenkin sidoksissa.Ehkä kannattais antaa maitohappobakteereita lapselle myös.

meidän pojalla oli vähän aikaa sitten iso afta suussa ja ikää on 4v. Minä ja mieheni kärsitään aftoista ja minullä nytkin afta suussa. Minulla niitä tulee stressin yhteydessä!

Meillä on käytössä se lasten hammastahna, joka ei vaahtoa (saa apteekista) ja silti aftoja on ollut jo vuosia. Tyttö osaa vältellä aineita, jotka ärsyttävät aftoja (tomaatti, ananas).

Seuraavilla tekijöillä on arveltu olevan osuutta aftojen synnyssä:

* Raudan tai vitamiinien puute (koskien erityisesti B12- tai C-vitamiinia)
* Ruuansulatuselimistön sairaus kuten Crohnin tauti tai haavainen paksusuolentulehdus (= Colitis ulcerosa)
* Keliakia
* Hormonaaliset syyt; monet naiset saavat aftoja kuukautisten aikaan
* Stressi
* Tietynlaiset ruoat tai juomat
* Hammastahnat, jotka sisältävät natriumlauryylisulfaattia
* Pienet naarmut tai pintahaavat suun limakalvossa saattavat myös aiheuttaa aftoja

Lainasin tuon yllä olevan wikipediasta, joka ei ole minkään alan raamattu, mutta kuitenkin.... ystävälläni oli aftoja ja paljon ja todettiin sitten toi crohnin tauti...ikävä juttu :(

Pojallamme oli ensimmäisen kerran aftoja 3 vuotiaana ja lääkäriltä saatiin resepti imeskeltäviin tabletteihin jotka sitten auttoi, olikohan joku bebanthen merkkinen. Nyt taas poika valittaa suutaan ja katsoin niin iso afta kielen alla alahuulessa. Mietinkin nyt että onko apteekissa jotain mitä saa ilman reseptiä ja jota voi antaa lapselle? Minkä merkkisiä nuo hammastahnat ovat jotka kävis afta herkälle lapselle?

minulllakin on ollit jo pienestä asti aftoja ja ei ole lähtenyt millään keinolla pois,mutta aftoja ei tule minulla ainakaan niin helposti kun käyttää elmex hammastahnaa mikä ei vaahtoa. ja minäkin vihaan aftoja::(

Mulle tulee aftoja tomaatista,kiiveistä ja appelsiineista..oon epäilly että varmaan johtuu liiasta c-vitamiiinista.Aftexista ei muuten ollu ainakaan mulle mitään hyötyä.

Yhteistyössä