Lappi ja porot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Olen mainosten ja telkkarin uhri. Mutta kun katselin telkkarista sitä joulupukin lähtöä, tulin ajtelleeksi, että autottomuuteni ja ajokortittomuuteni ratkaisuhan voisi olla poro. Ei tietenkään täällä pk-seudulla, mutta kuinkahan pohjoiseen pitäisi muuttaa, jotta talvella olisi marraskuun puolivälistä maaliskuun loppuun porokelit?

Alkuperäinen kirjoittaja jdj:
Mut, sähän voisit totutella hevosiin. Silleen pikkuhijaa.., tiiätkö..hiljaa hyvä tulee.
Olen yrittänyt huonolla menestyksellä :/ Aasi voisi olla ihan jees. Mutta mahtaisko sopia Suomen olosuhteisiin? Koiravaljakko tietty on yksi vaihtoehto, mutta yks poro päihittää pari kolme koiraa.

sellanen pieni shetlanninponi :heart: sillä mennä köpöttelisit kauppaan kärryjen kanssa ja se olis sen kokonenki että vaikka vähän ärhentelee senku hyppää kylkeen koko voimalla niin johan kaatuu ja tointuu

Noh, sit unohdetaan ne hevoset :) Eiks ponitkaan käy. Sähän oot kai aika pieni ja hoikka, ni kyl ne jaksais ;)

tai sitten traktori, ei kai siihen tarvinnut korttia? TAi moposkootteri?

Kai pari porookin vois vetää muutakin ku rekeä?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mut, sähän voisit totutella hevosiin. Silleen pikkuhijaa.., tiiätkö..hiljaa hyvä tulee.
Olen yrittänyt huonolla menestyksellä :/ Aasi voisi olla ihan jees. Mutta mahtaisko sopia Suomen olosuhteisiin? Koiravaljakko tietty on yksi vaihtoehto, mutta yks poro päihittää pari kolme koiraa.

no porolla on sarvetki, miks hevosta pelkäät etkä sitä?

Noh, sit unohdetaan ne hevoset :) Eiks ponitkaan käy. Sähän oot kai aika pieni ja hoikka, ni kyl ne jaksais ;)

tai sitten traktori, ei kai siihen tarvinnut korttia? TAi moposkootteri?

Kai pari porookin vois vetää muutakin ku rekeä?
Mä olen lyhyt, mutta lihava. Poni vois olla ihan ok, mutta ennemmin sitten aasi. Ja ei ratsastukseen vaan vetämään rekeä. Eh...ehkä se on sittenkin joko koirat tai poro.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pudasjärvelle
Kävin kunnan sivuilla ja vaikutti kivalta paikalta. Etuovicomistakin löytyi yksi talo, jolla sielu. Tosin se talo mulle ihan liian iso, mutta menee tässä nyt vielä muutama vuosi ennenkuin junnu muuttaa omilleen.

pudasjärvelle
Kävin kunnan sivuilla ja vaikutti kivalta paikalta. Etuovicomistakin löytyi yksi talo, jolla sielu. Tosin se talo mulle ihan liian iso, mutta menee tässä nyt vielä muutama vuosi ennenkuin junnu muuttaa omilleen.

Mut lähtiskö junnu sun mukaas pöndelle?

Ootkos muutes tosissas muuttamas sieltä vantaalta pois?

Mites noi työ jutut? voisitko tehdä hommiasi kotona?

Junnu ei lähde - eikä isänsä päästäisikään - , siksihän tässä pitää jarrutella vielä =) Ja luuultavasti pysyn täällä siiehn asti, kunnes noista vanhuksistakin aiak jättää. Mutta sitten...sitten. Mä teen jo nyt 80% työstäni kotoa käsin.

Kyllä mä ihan tosissani olen. Koko elämäni olen aina ottanut muut ihmiset huomioon ja ajattelin vanhoilla päivilläni olla kerrankin itsekäs ja toteuttaa omat unelmani =) Mun sydämeni laskee jo päiviä, milloin se olisi mahdollista.

Junnu ei lähde - eikä isänsä päästäisikään - , siksihän tässä pitää jarrutella vielä =) Ja luuultavasti pysyn täällä siiehn asti, kunnes noista vanhuksistakin aiak jättää. Mutta sitten...sitten. Mä teen jo nyt 80% työstäni kotoa käsin.

Kyllä mä ihan tosissani olen. Koko elämäni olen aina ottanut muut ihmiset huomioon ja ajattelin vanhoilla päivilläni olla kerrankin itsekäs ja toteuttaa omat unelmani =) Mun sydämeni laskee jo päiviä, milloin se olisi mahdollista.

Hienoahan se on. KYllä sä vielä unelmas toteutat :)

Mulla myös samantyylisiä unelmia. Tosin voisin lähteä jo ennenkuin lapset lentää pesästä. Kunhan saan noi terkkarin opinnot valmiiksi... tosin, mitäköhän töitä terkkari vois tehdä kotona... noh, joku kiertävä kyläterkkari olis kyl ihan ok homma.

Mä haaveilen muulista tai aasista. Ehkäpä kamelista (poikasesta). Mies prkl ei vaan aio hankkia niitä mulle, vaikka noi on just ne perinteiset kulkuneuvot siellä suunnalla mistä mies on kotoisin :xmas:

Hienoahan se on. KYllä sä vielä unelmas toteutat :)

Mulla myös samantyylisiä unelmia. Tosin voisin lähteä jo ennenkuin lapset lentää pesästä. Kunhan saan noi terkkarin opinnot valmiiksi... tosin, mitäköhän töitä terkkari vois tehdä kotona... noh, joku kiertävä kyläterkkari olis kyl ihan ok homma.
Lähdetään yhdessä? Perustetaan yksityinen palvelutalo. Multakin se sairaanhoitajan tutkinto löytyy taustalta =)

Porot on oikeasti ihan xittumaisia eläimiä. Tyhmiä ja rykimäaikaan erityisen tyhmiä ja jääräpäisiä ja väkivaltaisia.
Siis sielunsiskojani :heart: Mäkin olen rykimäaikaan aika pahansuinen :D Mutta kai sitä oppisi poron kanssa tulemaan toimeen? Jos olisi joku porohenkilö neuvomassa?

Poro muuten potkaisi mun tyttöä joulun alla. Ei sais nauraa mutta :laugh: :ashamed:

Paikallisen Citymarketin kauppias oli saanut kauniin ajatuksen ja raahannut liikkeensä edustalle joulupukin & poron. Paikalla aamukymmenestä iltakuuteen. Siinä kello 17 maissa alkoivat sekä poro että pukki olla jo aika väsyneitä, ja kun me sitten lasten kanssa siinä seistiin (pari metriä porosta) niin poro pelästyi salamavaloa (joku vatipää tunki ihan viereen ottamaan kuvaa) ja koiria (toinen vatipää päästi terrierit nuuskimaan poroa), nousi takajaloilleen ja kenkäisi niin että meidän likkaan osui.

Sen jälkeen poro kusi. Komeassa kaaressa ja isot lätäköt, haisi muuten hiton pahalle :x

Amerikassa oltaisiin saatu isot rahat :whistle: :whistle: :whistle: , nyt ajattelin vaan laittaa sähköpostia kauppiaalle ja sanoa että ihan kiva idea, mutta ensi jouluna ei ehkä kannata tuota toteuttaa, ellei tarkoitus ole saada lapsia itkemään ja aikuisia vittuuntumaan.

Likka pelästyi ja itki, ja oli kovin huolissaan siitä, menikö edellisenä päivänä saatu uusi rannekello rikki, poro kun osui juuri siihen käteen missä kello oli. Ei mennyt rikki :) ja sisällä kaupassa tyttö valitti oikeaa kättään, vihjaisin että vasempaan se potku kyllä osui, ja tyttöä nauratti....eli ei käteenkään sattunut =)

Yhteistyössä