Laparoskopia ja alkuraskaus

• Viestiketjun aloittaja Katrin
  • Ensimmäinen viesti
Katrin
Hei,
Olen menossa tähystysleikkaukseen jossa poistetaan munasarjasta kysta n.7cm kokoinen. Kyseessä ei ole endo ja munasarja pitäisi säästyä leikkauksessa. Nyt minua askarruttaa kun "tärppiaika" on noin 5 päivää ennen leikkausta. Tutkitaanko ennen leikkausta onko hedelmöitys tapahtunut vai pystytäänkö sitä yleensäkään vielä näin aikasessa vaiheessa todeta? Ja onko siitä haittaa jos hedelmöitys on tapahtunut, silloinhan olisi kyseessä rv3 ? Tosin tarkoitus ei ole hedelmöittyä ennen leikkausta, mutta jos näin kuitenkin pääsisi tapahtumaan? Luin aikasempia viestejä kystaleikkauksista ja sairasloman pituudesta oli eri versioita, minulle sanottiin että noin kaksi viikkoa sairaslomaa? Minkä pituisia sairaslomia teille on määrätty? Tuli paljon kysymyksiä mutta jos joku vaikka osaisi antaa vastauksia joihinkin kysymyksiini. Ja itse leikkaustapahtumastakin saa kertoa, minua kun ei ole koskaan edes nukutettu... hirvittää koko toimenpide!

Tuulikki
Hoitakaa ehkäisy kondomilla ja yrittäkää raskautta vasta hoidon jälkeen.
Nukutusaineet ja muu sisäkaluihin koskeminen ei kyllä kuulu raskauden yhteyteen, jos ei ole ihan pakko.

vm. 91
Raskauden riskiä ei kannata ottaa- ehkäisy siis kuntoon enne leikkausta.

Minulle tehtiin ko. leikkaus joskus 15 vuotta sitten. Ei paha juttu lainkaan, sairaslomaa taisi olla viikko pari, en tarkalleen muista. Mutta kipeä en ollut leikkauksen jälkeen juuri lainkaan. Haavakipua oli ensimmäisenä iltana, mutta kipulääke tepsi siihen. Epämiellyttävää oli se, kun leikkauksen jälkeen vatsaan jäi kaasua, joka poistui sieltä sitten ajastaan itsestään. Vatsa oli kuin 5:llä kuukaudella raskaana olevalla, hartioissa oli myös jotain pieniä tuntemuksia . Pari mustelmaakin vatsassa oli operaation aikana tullut, mitä lieneet painelleet. Sairaalassa olin pari, kolme päivää.

Ja nukutus; et huomaakaan kun olet jo unten mailla.......

Minni
Moikka ! Multa poistettiin kysta tähystysleikkauksessa maaliskuussa. Sairaalaan menin aamulla syömättä ja juomatta, operaation jälkeen muutama tunti sairaalassa ja päivällä pääsin kotiin toipumaan, ehdolla että kotona on seuralainen vahtimassa seuraavaan aamuun asti. Sairaslomaa sain loppuviikon. Operaatio tehtiin tiistaina. Kipuja ei ollut muita kun kaasun poistumisesta johtuva hartiapistos. Normaalit kevyet kotityöt hoitui jo samana iltana sekä kevyt kävelylenkki. Operaation vaikutuksesta raskauteen en osaa sanoa, mutta suosittelen odottamaan kyllä että se on ohi. Itseltäni ennen operaatiota edellisenä päivänä otettiin verikokeita ja sydänfilmi. Olisi luultavasti otettu raskaustestikin mutta oli juuri kuukautiset parhaillaan.

Katrin
Moi,
Kiitos vastauksista! Minulle sanottiin että sairaslomaa kirjoitetaan kaksi viikkoa ja sairaalassa pari päivää sisällä. Eka viikko pitää ottaa rauhallisesti ja toisella viikolla saa alkaa normaalin elämän. Missä Minni olit leikkauksessa, yksityisellä vai kunnallisessa? Kauanko leikkaus "pistot" olivat kivuliaat ja miten pitkään tikit olivat? Suunnittelen tai olen tilannut jo lomalennon kahden viikon päähän leikkauksesta.

Yhteistyössä