lämpötila vaunujen sisällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miumau"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miumau"

Vieras
Moni neuvoo laittamaan lämpömittarin vaunujen sisälle, että voi seurata ettei liian kylmäksi mene... Mikä se raja siellä vaunujen sisällä sitten on? Jos ulkona on -12 niin mikä on liian kylmä siellä vaunjen sisällä? Ehkä oon tyhmä mutta en vain ymmärrä.

Ja menee vielä vaikeammaksi kun et voi sitä mittaria työntää sinne makuupussiin tai vauvan vaatekerroksien väliin.

Herranen aika, vauva ei sinne vaunuihin palellu ja hengitysilma pysyy lämpöisenä, kun pistät sen harson tai peitteen kuomun eteen.

Tuolla periaatteella et voi liikkua vauvan kanssa koko talvena edes kauppaan, sehän ei pysty hengittämään kun on pakkasta, keuhkot jäätyy. Maalaisjärkeä kehiin hyvät ihmiset!

...kyse on siitä kun moni sanoo käyttävänsä mittaria vaunuissa että tietää ettei liian kylmä ole. Kukaan ei vaan osaa kertoa paljon se kylmyys on sitten liikaa siellä vaunuissa???!!! Maalaisjärjellä tässä on mentykin ja koirat on saatu ulkoilutettua eikä ole vauva paleltunut.

Meiän vauva syntyny viime lokakuun lopussa,eli oli niissä alkuvuoden hirmupakkasissa n 3-4kk ikäinen. Sillon pidin nollaa ihan ehdottomana rajana vaunujen sisällä,eli jos alko pakkaselle mennä niin sisälle. Pidn mittaria vauvan kasvojen lähellä. Vaunun "suuaukolla" pidin pakkasesta ja tuulesta riippuen joko 1-2 harsoa tai vähän (harsoa) paksummasta huivista taiteltua "peittoa". Pienillä vauvoillahan keuhkot kärsii liian kylmästä hengitysilmasta,joten siksi halusin tietää vaunujen "sisälämpötilan" enkä esim makuupussin sisältä niin kun olen kuullut joidenkin mittaavan..

Mun ymmärtääkseni nimenomaan kovalla pakkasella ei saa käyttää harsoa tms. peittämään vaunuja! Se saa aikaan vaunujen sisällä vielä kylmemmän ilman, kun vauvan kostea hengitys jäädyttää vaunuihin jäävää ilmaa. Toki vaunut pitää suojata kovalta tuulelta, mutta jos kyseessä on 10- 15 asteen pakkanen, niin vaunuja ei saisi peittää. Vauvaa voi suojata nostamalla makuupussin reunoja vähän korkeammalle yms. Aikuisellakin huppu suojaa reilusti, joten samaan tapaan.

Muuten sillä vaunujen sisälämpötilalla ei ole väliä, jos vauva on lämmin. Kokeile käsiä, niskaa ja varpaita. Poskia tunnustelemalla saa myös tietoa siitä, onko liian kylmä.

Miten ois se pakkasraja? =)

Jos vaunujen sisälämpötila on -20 niin alkaa olla aika kylmä (tuolloin tosin pihalla pitäs olla se -30 about).

Mulla oli lämpömittari itkuhälyssä eli itkuhäly on myös vaunuissa siellä vauvan pään lähellä (joo ei sais, mutta oli silti =)). Sieltä se näytti mulle sisälle lämpötilaa. Todellinen lämpötila vauvan kasvojen lähellä oli korkeampi, koska siinä kohtaa oli vielä makuupussin reunat jne. kierrättämässä ja lämmittämässä hengitysilmaa.

[QUOTE="Blushing";22538469]Mun ymmärtääkseni nimenomaan kovalla pakkasella ei saa käyttää harsoa tms. peittämään vaunuja! Se saa aikaan vaunujen sisällä vielä kylmemmän ilman, kun vauvan kostea hengitys jäädyttää vaunuihin jäävää ilmaa. Toki vaunut pitää suojata kovalta tuulelta, mutta jos kyseessä on 10- 15 asteen pakkanen, niin vaunuja ei saisi peittää. Vauvaa voi suojata nostamalla makuupussin reunoja vähän korkeammalle yms. Aikuisellakin huppu suojaa reilusti, joten samaan tapaan.

Muuten sillä vaunujen sisälämpötilalla ei ole väliä, jos vauva on lämmin. Kokeile käsiä, niskaa ja varpaita. Poskia tunnustelemalla saa myös tietoa siitä, onko liian kylmä.[/QUOTE]

Ei jäädytä, päinvastoin. :)

Varma en voi olla (Mihinkään tutkimukseen en ole tutustunut), mutta näin tosiaan ohjeistettiin oulun ensi- ja turvakodilla pienten ja isompien vauvojen äitejä viime talven kovilla pakkasilla :/

Yhteistyössä