Laminaatti vai laatta keittiöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laatan laitan minäkin, kun joskus oma talo rakennetaan :) ollaan nyt vuokralla asunnossa, jossa laminaatti ja saumat on noussu jostain kohti, vaikka oonkin heti pyyhkinyt vedet pois, jos joskus on kaatunut. En tiiä, onko nää laminaatit laitettu jotenkin väärin, koska reunat on noussu sellaisistakin kohdista, joihin ei oo koskaan mitään kaatunut.

Miten tuo laatta toimii pienten lasten kanssa? Astioiden rikkoontumisesta täällä puhutaan ja ollaan huolissaan, mutta entä pienten päät. Laattoja on tosi ihania, mutta ne on liukkaita ja kovia. Meillä tyttöjä ainakin on turha kieltää juoksemasta ja kotona pitääkin saada leikkia. Jo se ääni, mikä kuuluu laattalattiasta kun siihen kopsahtaa, on julma.

Meille uuteen taloon tulee parketti keittiöön. Minulla on aina ollut parketti keittiössä ja en tajua miten te sitä vettä holvaatte, kun lattia noin pahasti kärsii. Ainahan jotain roiskahtaa, mutta kun nopeasti kuivaa, ei mitään jälkiä ennätä jäädä. Ainakaan laadukkaampaan parkettiin (yli 50 euroa/neliö).

Ja liukkaudesta kun puhutaan niin laminaatti on yhtä liukas kuin laatta. Ja en muuteenkaan ymmärrä miksi kukaan sitä laittaa. Yksi, muutaman vuoden kokemus laminaatista ja koskaan en sitä laittaisi omaan talooni.

Mut upeitahan laatat on! Ei enää mitään tylsiä harmaita ja beigejä mattalaattoja vaan upeita korkeakiilto mustaa ja valkoista. Jos sinkkukämppää sisustaisin, niin laatta siellä olisi joka paikassa;)

Meillä on koko alakerrassa kivi/laattalattia. Keittiössä on luonnomarmori ja muut tilat laatta. Meilläkin tupakeittiö, mutta eteisessä ja olkorissa sama laatta. Olisi mennyt liian sekavaksi, kun keittiön marmori oli jo päätetty.... Itse olen kovasti tykännyt tosta laatasta: saapi hyvin puhtaaksi, lattianlämmityksen ansiosta mukava ja helpppo siivota. Kahden pienen lapsen ja parin kissan taloudessa aivan oiva ratkaisu. Astioita en ole nyt reilun 4v aikana pahemmin rikkonut, vaikka meillä keittiössä vielä kivitasotkin :D

Laminaattikin on minusta ihan hyvä ratkaisu, mutta silloin kannattaa tosissaan panostaa laatuun. Ja se taas maksaa. Jotain Bauhauksen 7e/m2 tarjouslaminaatti en laittasi itselleni mihinkään. Kunnon, yleisiin tiloihin soveltuva ja kosteuskäsitelty laminaatti on hyvä, mutta neiliöhinta on sitten jo helposti kalliimpi kun laatassa. Meillä on yläkerrassa (makkarit ja aula) sellainen hyvillä kulutusominaisuuksilla oleva laminaatti ja hyvin on kestänyt poikien lattialle pissaamiset, mehumikin kaatamiset, autoilla rallaamiset jne..

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Entäs laattalattiassa niiden saumojen puhdistus? Miten helppoa/vaikeeta se on?

Meillä isäntä keitti kahvvit lattialle... älä kysy miten ja laattojen saumat on vaaleat joten voit kuvitella miltä ne näytti.. Mutta pelastus oli PIIMÄ! Sillä saatiin saumat taas vaaleiksi =) Niin siis meillä on keittiössä ja eteisessä laatta ja on ihan paras.

Meillä on laatta tällä hetkellä keittiön lattiassa ja ei enää ikinä kiitos kun täältä muutetaan pois!
Saumojen pesu on kamala homma, kaikki tippuva rikkoontuu ja ei mun mielestä edes ole kovin kaunis eikä kodikas (tykkään laattalattioista vain pesutiloissa ja tuulikaapisssa).
Laminaatin valkkaisin!

Meillä on keittiössä laatta, joka on väriltään beessi/hiekka ja kivimäisellä kuvioinnilla eli ei ole puhtaasti yksivärinen. Ei näytä likaiseltakaan niin helposti kuin yksivärinen. Saumavärinä meillä on tosiaan tumma kuten jo aikaisemmin mainitsin ja tosi hyvältä näyttää meidän silmään. Vaalea tai beessi ei olisi toiminut yhtä hyvin.

Mä laittasin laatan. Tosin, jos perhe on tapaturma-altis niinkuin me, niin sitten saa varautua kuhmuihin(meillä pieni sukelsi pari kertaa kivilaattalattiaan) ja rikkoutuneisiin astioihin. Mutta, toisaalta meillä ei laminaatti kestäs keittiössä, kun sinne kaatuu milloin mitäkin nestettä. ja joo, lattialämmitys ehdoton jos laatan laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Tää mämmikoura on laminaatille vähä tiputellu astioita, nii pari kivaa lommoo lattiassa. :( Laatassa ei sitä vaaraa nii paljoo oo.

Jaa ei. Kuukauden vanha 30 neliön laattalattia ja kun tiputin siihen tarjoiluastian, halkesi lattian keskimmäinen laatta :(

Mä laittasin tupakeittiöön samaa lattiaa kun siinä huoneessa muutenkin on, enkä kahta eri lattiaa samaan tilaan.

Laatan mä läittaisin ja tekisinpä vielä lattiakaivonkin johonkin keittiöön.. Piilosalle tietysti, mutta kuitenkin.. Laattalattiastaon pienempi huoli kuin laminaatista, juurikin nesteiden yms kanssa tarvis olla tosi varovainen ja hetimiten päästä puhdistamaan ja kuivaamaan, ettei vaurioita lattiaa..

Meillon kohta kolme vuotta vanha talo. Eteinen,aula ja keittiö on ruskeaa isoa (30cm * 60cm) laattaa. En antais pois.
Toki siinä menee lasit ja muut ihan pieneksi kun tippuu ja käy kipeämpää kun kaatuu. Mutta olen ihan varma,että laminaatti olisi jo ihan pilalla meillä,näin pian. Tiskialtaan edessä ja muutenkin keittiössä aina on roiskeita,mulla varsinkin kun lotraan sen veden kanssa. Aulassa ja monesti keittiössäkin,on semmonen ralli,että olis heikompi lattia jo kamalilla naarmuilla.
Ja pestä voi surutta märällä,ei tarvii pelätä pilalle menoa.
Laatoissa on myös paljon eroja,ei kannata laitta pinnoitettua,josta saattaa lähteä pala ja erivärinen sisus tulee näkyviin. Vaan puristettua kestävää tavaraa. Se on toki kallista,mutta kannattaa heti laittaa kunnolla,niin ei kohta tarvi uusia.

Jos saisin valita, niin laattaa, ja olisinki halunnu sen keittoöön ja eteiseen, kun lattiaa uusittiin, mut olis tullu ihan sikaiso remppa, kun vanhassa talossa asutaan. Niinpä me ratkastiin asia siten, et laitettiin laatta-laminaatti, ja ollaan oltu tyytyväisiä siihen.

Laminaattia on monenlaista. Myös sellaista, joka on tarkoitettu tiloihin, jossa se saattaa kastua. Eikä tavallinenkaan laminaatti hetkessä kosteutta sisällensä imaise. SAumoistahan se menee, jos menee ja silloin saa kyllä jo olla pitempään lammikko lattialla.

Laatta ja lattialämmitys. Laminaatti on perk*** herkkä kosteudelle.

Ja laatat ? saumat voi suojata SAUMASUOJA-nimisellä aineella, lisäksi on kivisuoja, ei meinään imeydy punaviinikään =) ninimerkki testattu, vaaleansininen sauma ja marmorilaatta :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ja laatat ? saumat voi suojata SAUMASUOJA-nimisellä aineella, lisäksi on kivisuoja, ei meinään imeydy punaviinikään =) ninimerkki testattu, vaaleansininen sauma ja marmorilaatta :D

Riippuu täysin laminaatista miten herkkä on kosteudelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Riippuu täysin laminaatista miten herkkä on kosteudelle.

Näin. Jos vähän satsaa laminaatin laatuun eikä osta halvinta, niin saa oikein hyvää ja kosteudenkestävää laminaattia. Tosin, sitä ei saa 5e/m2 :D

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
mä oon niin ihastunu tämän päivän laattavalikoimiin että haluaisin joka huoneeseen laattalattian. ja jossain lehdessä oli aivan ihana laattaseinä makkarissa nyt ihan vasta!

Mäkin näin tuon seinän ja oli kyllä hieno :flower:

Mikä lehti ?

En jaksanut koko ketjua lukea mut heitän vaan oman laminaatti-vastaisen pointtini tähän väliin... meillä tällä hetkellä laminaattilattia ja on ihan vihoviimeinen keksintö... vaikka miten imuroit päivittäin niin kerää tosi paljon pölyä kun on jotenkin tosi "sähkönen" et imee kaiken pölyn ja hiukset itteensä ja sit on isoja villakoiratuppoja pitkin kämppää vaik on yritetty laittaa aineita minkä pitäs sitä sähköisyyttäkin vähentää. Samaa ongelmaa ei ollut vanhassa kämpässä missä oli parketti eli uskon johtuvan nimenomaan tosta laminaatista.

Yhteistyössä