Laminaatin asennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Halpa tammijäljitelmä Bauhausissa tais olla jotain 9 eur/m2, mutta ei sellaista kannata laittaa, jos haluaa kulutuskestävyyttä. Alle laitatte tietenkin kopinaa estämään sopivaa tavaraa pinnan mukaan. Itse tekaisin työhuoneen entisestä varastosta ja laminaatin laittoon meni n. 4 tuntia. Ohjeita.

Mä en laittais mitää muovipitoista muovimaton päälle ja jos jotain laittaisin pitäis sen olla hengittävää materiaalia, esim ohut pahvimainen paperi. Käytännössä en laittais mitään vaan asentasin laminaatin suoraan muovimaton päälle

se solumuovi mikä siihen normaalisti alle tulee on henkittävää, itse asensin muovimaton päälle ja laitoin juuri tuon solumuovin siihen alle, oikein hyvä tuli ja varmistin vielä muutamasta paikkaa että se on hyvä näin, itsekkin talonrakentaja ammatiltani mutta harvemmin tullut vanhan päälle tullut mitään tehtyä niin en ollut ihan varma miten pitäisi homma hoitaa. pikku yksiö vanhassa hirsitalossa ja oikein tyytyväinen ollut tulokseen :)

laminaatti leikkurilla kannattaa muuten leikkailla, ei tule sotkua ja oikein nopeasti hoituu homma :)

Mä en laittais mitää muovipitoista muovimaton päälle ja jos jotain laittaisin pitäis sen olla hengittävää materiaalia, esim ohut pahvimainen paperi. Käytännössä en laittais mitään vaan asentasin laminaatin suoraan muovimaton päälle
Sama. Itte asiassa huonolaatuinen muovimatto (paksu matto- ohut pinnoite) ei tosiaankaan kaipaa lisäpehmikkeitä. Jos päälle asentaa, niin se vanha matto kandee vaan pestä huolella ensin. (ja antaa kuivua kans)
Muutoin vanhan päälle asentaminen on kiinni siitä paljonko lattiapinta saa nousta.

Rautakaupassa mielellään myyvät laminaattileikkurin ja reunakiiloja, mut rautasaha on näppärä leikkuri ja reunakiiloina voi käyttää sitä laminaattia ja tulevia jämäpaloja, niin ei tartte ostella turhuuksia.

Ja kandee varoittaa naapureita rempasta. Vaik itte asennuksesta ei just ääntä lähde, mut asennuksen jälkeen lattialistat ei me vanhoihin ruuvinreikiin, joten ne joutuu fyllaamaan ja poraamaan uudet (olettaen, et seinät on betonia) niin siin menee puol päivää poratessa.

Muovipinnoite kyllä kannattaisi repiä pois jos on pienintäkään epäilyä siitä, että se olisi saanut alkaalista kosteutta. Mikäli se esim. halkeaa helposti, on muovin hajoamisprosessi alkanut ja se matto voi tuottaa sisäilmaan VOC:ja