Lamictal+raskaus?

Itselläni aloitettiin nyt siis bipolaarinen mielialahäiriö, lievä tosin, joka nosti nyt keväällä päätään masennuksella pitkän tauon jälkeen. Aloitettiin Lamictal joka on tarkoitus nostaa 150mg/vrk. Syksyllä olisi tarkoitus palata lapsettomuushoitoihin niin kysyisin niiltä jotka kyseistä lääkettä on käyttänyt raskauden aikana miten se on vaikuttanut sikiön kehitykseen?

Ensimmäinen lääke jolta saan vasteen näin "hellävaraisesti" enkä tahtoisi lopettaa sitä, mutta sikiön terveys tottakai tulee ensimmäisenä.
 
"odottaja"
Mulla oli Lamictal 200mg 6 vuotta just bipolaariseen häiriöön. Raskauden ajaksi pudotettiin annostus 100milligrammaan.
Foolihappolisä ja raskauden säännöllinen seuranta on tärkeintä (mulla ultrat 4 viikon välein).
Niitä epämuodostumia on todettu ainoastaan apinoilla, ei ihmisillä, ja foolihapon on todettu ehkäisevän niitä. Se foolihappolisä olis hyvä aloittaa jo raskauden suunnitteluvaiheessa (tätä mulle ei kerrottu ennen raskautta).
Nyt on tullut uutta tietoa että Lamictal ei myöskään estä imetystä.

Keskustele vielä psykiatrian lääkärin kanssa raskauden suunnitelusta ja foolihappolisästä.

Mulla raskaus 29.viikolla ja kaikissa (5 vai 6) ultrissa kaikki ollut hyvin. :)
 
Esikon äiti
Minulla on ollut DG jo yli 8 vuotta ja myös meillä lasta hankittiin lapsettomuushoidoilla. Ekat 2 hoito kierrosta söin lamictaalia ja aina meni mönkään. Viimeiselle yritykselle sitten lopetin lääkkeen ja niin vain onni potkaisi saman tien. En tiedä onko tää nyt kovin tietellistä, mutta itse uskon, että juuri se lamictaalin jättäminen pois oli se mikä meillä vihdoin autti sillä mikään muu ei muttunut muihin yrityskertoihin verrattuna. En sitten syönyt lääkkeitä koko raskauden aikana ja itse asiassa en vieläkään niitä syö (likka 7 kk) koska on mennyt niin hyvin ilmankin.
Itse mietin ja sen niin, että kokeillaan ilman ja jos oireita tulee niin aloitetaan sit uudelleen, mutta onhan ainakin kokeiltu olla ilman lääkkeitä, sillä riskihän se aina on ne lääkkeet raskauden aikana.

Mut vaikeita päätöksia, varsinkin kun on kyse ns.aika hankalasta sairaudesta (ainakin minulla) joten tsemppiä päätösen tekoon ja paljon vauvaonnea :)
 
No meillä nämä lapsettomuushoidot on ainoa mahdollisuss saada lapsi miehen sterilisaation takia. Ilman lääkitystä en uskalla enää olla, koska niin paha masis iski tämän ensimmäisen hoitokierroksen jälkeen. Lääkityksenä minulla siis oli aikaisemmin vain Cipralex 5mg paniikkihäiriöön ja nyt otettiin Lamictal lisäksi estämään masennuksia.

Helppo tämä minun sairaus itsessään on ollut hoitaa, sairausjaksot ovat yleensä olleet lyhyitä, nyt piteni jostain syystä. Cipralexin ei pitäisi aiheuttaa ongelmia raskauden aikana näin pienenä annoksena, mutta tuo Lamictal todellakin pelottaa. Pitääpä tosiaan ottaa psykiatriin yhteyttä...
 
Minulla oli ennen raskauden suunnittelua lääkityksenä bipolaariin Lamictal ja Seroquel. Lamictalista minulle sanottiin, että olisi syytä lopettaa jo ennen kuin yrittää tulla raskaaksi. Mutta siitä on nyt pari vuotta aikaa, joten on tietysti voinut tulla uusia tutkimustuloksia. Seroquelia käytin raskauden ajan ja nyt imettäessä. Foolihapon käytöstä sain kahdenlaisia mielipiteitä eri kaupungeissa, toisaalla suositeltiin aika isoakin annosta ja toisaalla taas sanottiin, ettei välttämättä tarvitsisi syödä.
 
.....
Alkuperäinen kirjoittaja Äippyli_81;23865090:
Minulla oli ennen raskauden suunnittelua lääkityksenä bipolaariin Lamictal ja Seroquel. Lamictalista minulle sanottiin, että olisi syytä lopettaa jo ennen kuin yrittää tulla raskaaksi. Mutta siitä on nyt pari vuotta aikaa, joten on tietysti voinut tulla uusia tutkimustuloksia. Seroquelia käytin raskauden ajan ja nyt imettäessä. Foolihapon käytöstä sain kahdenlaisia mielipiteitä eri kaupungeissa, toisaalla suositeltiin aika isoakin annosta ja toisaalla taas sanottiin, ettei välttämättä tarvitsisi syödä.
Foolihappo on jokaiselle odottajalle todella tärkeä, oli sitten lamictal-lääkitys tai ei. Ehkäisee sikiön epämuodostumia.
 
"Vieras"
Olen kaikien kolmen raskauden aikana käyttänyt lamictalia vuorokaudessa 550mg, sitä ei ole nostettu eikä vähennetty. Neurologi kertoi muutenkin, että raskaushormoonit vähentävät lamictalin määrää elimistössä ja mulla olis kohtauksia tullut jos ois tosta vähennetty, en siis mielialalääkkeina käytä vaan muuhun sairauteen.
 

Yhteistyössä