Laktoosi-intoleranssin syy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nenna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nenna

Vieras
Laktoosivaivaisia ollut jo kivikaudella. Eikö se johdukkaan ympäristömyrkyistä ja lehmien aiv-rehuista???

Kivikauden skandinaavit laktoosi-intolerantikkoja
julkaistu ma klo 20:06
Ruotsin etelärannikolla 4 000 vuotta sitten eläneet ihmiset sietivät huonosti laktoosia ruokavaliossaan, paljastuu Tukholman ja Upsalan yliopistojen tekemästä tutkimuksesta.

Tutkijoiden mukaan maitosokerin sietokyky on ollut merkittävä ominaisuus esihistoriallisen ajan ihmiselle siirryttäessä keräily- ja metsästyskulttuurista maanviljelyyn.

Kivikauden ihmisten laktoosi-intoleranssin paljastava tutkimus tukee aikaisempia tuloksia siitä, etteivät tämän päivän skandinaavit polveudu samoilla seuduilla kivikauden aikaan eläneistä ihmisistä. Genetiikkaa ja arkeologiaa yhdistävä tutkijaryhmä on aikaisemmin osoittanut merkittäviä eroja kivikauden ja tämän päivän skandinaavien geeneissä.

Ruotsalaistutkimus on julkaistu Evolutionary Biology -aikakauskirjassa.

Niinhän se menee, että vauvat kykenevät pilkkomaan laktoosia ihan järjestään, mutta se että aikuisena siihen pystyy on ihan uusi lehmänmaidon kanssa yleistynyt mutaatio immeisillä. Mutantteja ollaan me laktoosinpilkkoja-aikuiset ja muut on normaaleja.

Alkuperäinen kirjoittaja Pölijä:
Niinhän se menee, että vauvat kykenevät pilkkomaan laktoosia ihan järjestään, mutta se että aikuisena siihen pystyy on ihan uusi lehmänmaidon kanssa yleistynyt mutaatio immeisillä. Mutantteja ollaan me laktoosinpilkkoja-aikuiset ja muut on normaaleja.

Eipä minua ennen ole normaaliksi haukuttu! ;) :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Radiosta kuulin vastikään, että jos siedät mainosokeria, sinulla on geenimutaatio.

Ei kai tämä nyt enää 2010-vuonna ole kenellekään mikään uutinen?? Mä olen mutantti, on tehty geenitesti :D

Hmm, meidän perheessä on siis yksi normaali ja me muut ollaan mutantteja. :|

Mullekin selvis jokunen aika sitten, että mä oon normi ja ei laktoosi-intolerantikot mutantteja
g035.gif

Ja oliko se kiinalaisista vai japanilaisista kun suurin osa on intolerantikkoja? Voi olla tietty molemmistakin.

Mutta mistähän sitten johtuu, että nykysuomalaisista monet ei siedä laktoosia, vaikka vanhemmat ja isovanhemmat mutantteja ilmeisesti ovat?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Ja oliko se kiinalaisista vai japanilaisista kun suurin osa on intolerantikkoja? Voi olla tietty molemmistakin.

Mutta mistähän sitten johtuu, että nykysuomalaisista monet ei siedä laktoosia, vaikka vanhemmat ja isovanhemmat mutantteja ilmeisesti ovat?

Koska laktoosi-intoleranssia on myös sekundäärisenä. Itselläni laktoosi aiheutti selviä oireita joten ensin testattiin löytyykö geenimuunnos, ja sehän löytyi. Näin tiedettiin että syyn aiheuttaa jokin muu jota alettiin selvittämään. On kuulemma hirmu yleistä että laktoosi-intoleranssin aiheuttaa jokin muu sairaus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Koska laktoosi-intoleranssia on myös sekundäärisenä. Itselläni laktoosi aiheutti selviä oireita joten ensin testattiin löytyykö geenimuunnos, ja sehän löytyi. Näin tiedettiin että syyn aiheuttaa jokin muu jota alettiin selvittämään. On kuulemma hirmu yleistä että laktoosi-intoleranssin aiheuttaa jokin muu sairaus.

Ahaa. Kuten? Mitä mä osaisin nyt itsessäni ruveta epäilemään?

Joo mä en edes käsitä mihin aikuiset ihmiset tarvitsee maitoa?

Tai olutta?

Vanha juttu, maailmanlaajuisesti on oudompaa sietää maitoa kuin olla laktoosi-intolerantikko.

Monet myös tuhoaa tuon maidonsietokyvyn ajan kanssa kun eivät juo maitoa. Esim. maitoallergia kehittyy usein laktoosi-intoleransiksi, maitoallergia häviää iän myötä mutta koska sitä maitoa ei oo juonu eikä juo niin keho unohtaa miten sitä maitoa pilkotaan. Oli tästä just juttua ravitsemuksen luennolla.

Joo mä en edes käsitä mihin aikuiset ihmiset tarvitsee maitoa?

Tai olutta?

Vanha juttu, maailmanlaajuisesti on oudompaa sietää maitoa kuin olla laktoosi-intolerantikko.

Monet myös tuhoaa tuon maidonsietokyvyn ajan kanssa kun eivät juo maitoa. Esim. maitoallergia kehittyy usein laktoosi-intoleransiksi, maitoallergia häviää iän myötä mutta koska sitä maitoa ei oo juonu eikä juo niin keho unohtaa miten sitä maitoa pilkotaan. Oli tästä just juttua ravitsemuksen luennolla.

Osaisiko joku niitä sairauksia esittää, mitkä tota sekundäärisenä aiheuttaisi? Ei nimittäin päde toi juomattomuus ainakaan minuun.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pölijä:

Eipä minua ennen ole normaaliksi haukuttu! ;) :laugh: :laugh:
Eikä minua :laugh: B)

Alkuperäinen kirjoittaja nenna:
Laktoosivaivaisia ollut jo kivikaudella. Eikö se johdukkaan ympäristömyrkyistä ja lehmien aiv-rehuista???

Laktoosivaivaisia?
Maito on tarkoitettu penikoiden ruuaksi, ei aikuisen kuulu tissiä imeä.
Sen takia luonto on järjestänyt, että maidosta menee aikuisella maha sekaisin.
Laktoositolerantikot ovat luonnon oikkuja, jotka imee pentujen ravintoa.

Itsehän en maitotuotteisiin koske, tosin en myöskään vilja- tai lihatuotteisiin.

Mun äiti kertoi kerran, että hänellä on ollut melkein koko ikänsä vatsavaivoja, mutta vasta kun mun siskolla todettiin tuo laktoosi-intoleranssi, meni äitikin testeihin. Ei tuommoista asiaa ennen tietty ja sen takia varmaan nyt tuntuu, että monilla tuota sairautta on, vaikka ei ennen ollut. Minulla tuo juttu ilmeni, kun ala-asteen loppuaikoina alkoi maito haista pahalle ja jätin sen sitten noin vuodeksi. Yksi päivä päätin taas maistaa maitoa, niin menikin vatsa ihan sekaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppi1981:

Mun äiti kertoi kerran, että hänellä on ollut melkein koko ikänsä vatsavaivoja, mutta vasta kun mun siskolla todettiin tuo laktoosi-intoleranssi, meni äitikin testeihin. Ei tuommoista asiaa ennen tietty ja sen takia varmaan nyt tuntuu, että monilla tuota sairautta on, vaikka ei ennen ollut. Minulla tuo juttu ilmeni, kun ala-asteen loppuaikoina alkoi maito haista pahalle ja jätin sen sitten noin vuodeksi. Yksi päivä päätin taas maistaa maitoa, niin menikin vatsa ihan sekaisin.

Sama juttu, äidillä oli aikoinaan epämääräisiä vatsavaivoja, jotka näin jälkikäteen ajatellen olivat selviä laktoosi-intoleranssin oireita. Minulle tehtiin geenitesti, jonka perusteella laktoosi-intoleranssi todettiin. Todennäköisesti siis on periytynyt äidiltä.

"Normaalilta" ihmiseltä häviää kyky pilkkoa laktoosia noin 5-6 vuotiaana, joten siinä iässä viimeistään lapset vierottuvat rinnasta, koska sen jälkeen maito alkaa aiheuttaa vaivoja. Tämän lisäksi samassa iässä myös hampaat vaihtuvat pysyviin. Noin 6 vuotiaaksi asti luonto on varmistanut ihmisen selviämisen rintamaidon varassa, jos muuta ravintoa on niukasti. Joskus kivikausiaikoina on varmaan ollut hyvinkin tarpeellista imettää lapsia pitkään :)

Mikäköhän putiikki tämmöistä soopaa opettaa? Olis ihan mielenkiintoista tietää, on meinaan sen verran paskapuhetta. Laktaasientsyymiä ei erity suolee jos ei maitoa juo pitkään aikaan mutta kyllä sitä hetikohta sinne taas pumpataan jos jatkaa sitä maidon juontia. Siinä mielessä jopa "mutantit" voivat saada laktoosista oireita jos pidättyvät pitkäksi ajaksi juomasta maitoa. Mutta ne oireet menee ohi heti kun kroppa tajuaa taas juovansa maitoa.....

Allergia ja intoleranssi on kaksi ihan eri asiaa eivätkä ne hups vain muutu toisikseen.

Yhteistyössä