laktoosi-intoleranssia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outolintu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outolintu

Vieras

Millaisia oireita laktoosi-intoleranssista tulee?

Olen jo pitempään epäillyt sitä 1,5v. tytölläni, mutta kun oireet on niin epäselviä ja vaihtelee.. Nyt on yöt taas niin risaisia, selvästi masussa vääntää, ja paukuttelee kovasti... :(
Ei osaa kuitenkaan vielä itse kertoa sattuuko mahaan, vai johonkin muualle. Itselläni ei kyseistä vaivaa ole, tytön isällä kylläkin.

Miten pitkän ajan kuluttua maidon nauttimisesta oireet yleensä tulee? Esim. tänään aamulla sai maitoa, ja päikkäreiltä heräsi muutaman kerran itkemään. Yleensä nukkuu tosi hyvin päivällä!

Itselläni piilevä vaiva, eli oireita tulee silloin tällöin: maitoon keitetystä riisipuurosta löysä vatsa, ilmavaivaa, joskus ripulia, maidon kuitenkin kahvissa pystyn käyttämään....oireet tulee melko pian ruuan jälkeen, korkeintaan tunti mutta yleensä semmonen puolisen tuntia lienee... :P

http://www.poliklinikka.fi/?id=9461163&page=1657847

"Laktaasientsyymi on täysin toimiva lähes jokaisella vastasyntyneellä ja yleensä vasta yli viisivuotiailla voi esiintyä laktoosi-intoleranssia."

Laktoosi-intoleranssi on tosi harvinainen noin pienellä, mutta senhän voit helposti testata - ihan omatoimisesti voit antaa vaikka pari viikkoa vaan laktoosittomia tuotteita. Mä mietin aikanaan samaa ja testasin, ei ollut siitä. (Meillä ei ollut ilmavaivoja, mutta muita vatsaoireita). Aiheuttajana oli meillä keliakia, joka on myös tosi harvinainen pienillä.

Jospa teidän tyttö on vaan herkkävatsainen? Mä en kauheesti tiedä allergioista, mutta voisko olla maitoallergiaa? Se olis paljon yleisempi vaiva ton ikäisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

"Laktaasientsyymi on täysin toimiva lähes jokaisella vastasyntyneellä ja yleensä vasta yli viisivuotiailla voi esiintyä laktoosi-intoleranssia."

Lähes ja yleensä

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

Lähes ja yleensä

Niin. Sisälukutaito pelaa. :xmas: Mut pointti oli se että ei jokainen vatsavaiva automaattisesti tarkoita laktoosi-intoleranssia. Ja toss linkissä oli ap:lle myös ne oireet, joiden perään hän kyseli.

Kiitos vastauksistanne!

Ei taida sitten olla sitä..
Ollaan noita eri allergia mahdollisuuksia pyöritelty jo kuukausia ja alkaa jo iskeä epätoivo. Vaikka samoja ruokia antaisi peräkkäisinä päivinä, voi yöt olla ihan erilaisia, ja luulen kyllä että jotain vaivaa on. Pyöriminen ja ähinä on kuitenkin niin erilaista kuin vaikka hampaista johtuva.

No, eipä auta kuin jatkaa miettimistä. Säälittää vaan pieni, jos jatkuvasti annan tietämättäni jotain epäsopivaa ruokaa, ja toinen kärsii:(
Oma jaksaminenkin on jo vähän sitä ja tätä, kun yöllä herätään tunnin välein ja 5-6 aikaan aamulla ylös..

Alkuperäinen kirjoittaja outolintu:
Kiitos vastauksistanne!

Ollaan noita eri allergia mahdollisuuksia pyöritelty jo kuukausia ja alkaa jo iskeä epätoivo. Vaikka samoja ruokia antaisi peräkkäisinä päivinä, voi yöt olla ihan erilaisia, ja luulen kyllä että jotain vaivaa on. Pyöriminen ja ähinä on kuitenkin niin erilaista kuin vaikka hampaista johtuva.

No, eipä auta kuin jatkaa miettimistä. Säälittää vaan pieni, jos jatkuvasti annan tietämättäni jotain epäsopivaa ruokaa, ja toinen kärsii:(
Oma jaksaminenkin on jo vähän sitä ja tätä, kun yöllä herätään tunnin välein ja 5-6 aikaan aamulla ylös..

Noh, mites jos ihan testeihin menis? Neuvolasta ei taida saada tommosilla oireilla lähetettä minnekään, mut oisko mahdollista mennä yksityiselle lastenlääkärille? Onko siis vakuutus?

Kiitos vastauksistanne!

Noh, mites jos ihan testeihin menis? Neuvolasta ei taida saada tommosilla oireilla lähetettä minnekään, mut oisko mahdollista mennä yksityiselle lastenlääkärille? Onko siis vakuutus?

Kiitos vastauksistanne!

Meidän 2,5 vuotiaalla todettiin juuri geenitestein laktoosi-intoleranssi, oireita on ollut ainakin vuoden verran ja ihan samanlaisia kuin teillä, lisänä ripulikakkaa joka vaipassa! LL sanoi että harvinaista näin nuorella, mutta näkee kyllä välillä samanlaisia tapauksia. Sinuna hakeutuisin testeihin, ja että nimenomaan otettaisiin tuo laktoosigeeni-testi.