Laktoosi-intoleranssi

  • Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Hei!!

Miulla on kyseinen ja kamalasti turvottaa vatsaa,
ihan niin kun olis nielassu ilmapallon....
Ja ilmavaivoja myös ja alkuun ennen kun tajusin sen olevan laktoosi-intoleranssi, miulla maitotuotteista meni ripulille vatsa.
Niin ja miulla vielä sillä tavalla että HYLA-tuotteetkaan ei käy...


 
Alkuun oli ilmavaivoja ja maha möyrysi enkä tajunnut vuosiin mistä oli kyse.
Sitten alkoi olla maha ripulilla (haisee makealle) ja lopulta nykyään on aivan tuskainen olo kun jos on saanut pienenkin määrän laktoosia sisäänsä. Varmaan jos saa jotain syövyttävää tai polttavaa happoa sisäänsä niin on samanlainen olo. Kylmän hiki päällä vessassa toivoo että kuolo vie ja toisi helpotuksen. Minulle ei siis mitkään hylat ole riittäny vuosiin vaan täytyy olla ihan täysin laktoositonta. Maitohappobakteerien etu- ja jälkikäteen syöminen auttaa hieman helpottamaan, että jos hitusen vahingossa on syönytkin jotain hylaa (jota jotkut luulevat laktoosittomaksi, argh) niin ei ihan niin pahat oireet tule. Laktaasientsyymit joita saa apteekista ja joistain kaupoista niin auttavat sietämään laktoosia, tai siirtävän minulla ripulin seuraavaan päivään.
 
Mulla aivan samallalailla kuin edellisellä!
Aluksi oireet usean vuoden ajan ilmavaivoja, turvotusta, mahan möyrimistä. Ei pahempaa.
Nykyään juuri samat oireet edellisen kirjoittajan kanssa. Pahemmat kivut kuin synnytyksessä, kun vessassa istuu. Mulle ei käy enää edes laktoosittomat tuotteet. Vain maidoton käy. Laktoosittomathan sisältää yleensä myös laktoosia 0,01g ja jos syö ruokaa, jossa on paria eri laktoositonta ainetta, niin silloihan sitä laktoosiakin on enemmän.

Pilasin mahani sillä, kun söin silti maitoa silloin tällöin, vaikka en sitä kestänyt. Vaiva vain paheni sen vuoksi.
 
Mullakin on
Onneksi käy vielä nuo hyla-tuotteet ja maitojuoma, mutta heti jos tavallista maitoa käytän, niin maha menee sekaisin ja on ilmavaivoja yms. Äidilläni on tämä myös pahana ja hänen ukillaan jo oli eli siis periytyi, siskollani ei onneksi ole ! Lacta-non tabletteja ostan apteekista ja otan niitä aina jos on pakko syödä jotain missä on laktoosia, kun ei aina tiedä esim. kyläillessä tai reissussa. A-jogurtit käy mulle myöskin. Vasta pari vuotta sitten tajusin tämän homman testauttaa terveyskeskuksessa, tulos oli nopeasti selvä.
 
Mulla ei ole ihan noin pahoja oireita aina, välillä kyllä. Siedän jonkin verran maitoa, mutta en kovin usein. Silloin tällöin voin nauttia maitotuotetta muun ruoan mukana, mutta esim. Pelkkää raakaa maitoa en pysty sulattamaan. Stressi pahentaa oireita. Laktoosi-tabletit (lactrasse) auttavat jonkin verran.

Mulla ei näkynyt testissä, mutta sanoivat että ei se aina näy, ainakaan jos on lievemmästä päästä.
 
mulle tehty veritesti ja geeni löytyi mutta kyllä mä tiesin oireista että laktoosivaivasta on kyse:kouristusmaiset kivut ja ripuli sekä kaameet ilmavaivat!
mä siedän itse jonkin verran hapanmaitotuotteita esim.2 dl jogurttia päivässä ja sen mitä piilossa saa ruoasta mutta muuten käytän laktoositonta maitoa ja piimää.
 

Yhteistyössä