Läksyn teosta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marianne78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

marianne78

Uusi jäsen
16.02.2005
19
0
1
Kuinka muilla sujuu läksyt, erityisesti pojilla? Meidän tokaluokkalainen on ollut aina koulussa nokkela, mutta tosi huolimaton. Hirveä kiire saada läksyt alta pois, niinkuin pikkupojilla taitaa yleisestikin olla :whistle: Mutta ongelma on se, että jos hommat ei suju suurin piirtein kerralla, herralla menee hermot. Neuvoja tää on aika huono kuuntelemaan ja usein homma meneee tihrustamiseksi. Jotenkin tuntuu, että poika ei kuuntele yhtään sen jälkeen kun on mielestään oikean vastauksen keksinyt. Itsepäisyyttäkö?

Hirmuisen vaihtelevasti sujuu.
Meillä 3 lk.oleva poika tekee toisinaan niin hienosti läksynsä että voi todellakin olla iloinen,eli tekee huolella,siistillä käsialalla,rauhallisesti ja selvästi syventyen.
Aina näin ei kuitenkaan oo ja silloin kuin on ns.huono päivä,niin yrittää päästä sieltä missä aita on matalin.Silloin yrittää utsia meiltä valmiit vastaukset,ei varmasti yritäkään etsiä tietoa,tekee hutiloiden ja selvästi miettii ihan muita juttuja ´kuin läksyjään.
Riippuu hirveesti myös ihan pojan omasta olosta,eli jos on väsynyt tai mieltä painaa joku,niin silloin ei läksytkään tahdo sujua,tai jos on vähänkään nälkäinen.
Tämä 3 lk.on selvästi vaikeempi kuin kakkonen oli joten ihmettelisin jos läksyt sujuisi ongelmitta.Meidän tyttö on ekalla ja hä tekee läksynsä aina huolellisesti ja pikkutarkasti...saa nähdä tuleeko aina olemaan näin.

Tyttö kolmannella ja kyllä on meilläkin ollut vaikeuksia läksyjen kanssa.
Kun on ollut oikein vaikeita, on niiden takia pitänyt oikein itkeäkkin. Ja joskus ei ole muistanut kuunnella opettajan neuvoja, joten kotona ei sitten muista miten tehtävä piti tehdä. Siitä olen kyllä sanonut, että on kuunneltava opettajan neuvoja. No enhän minäkään aina osaa oikein neuvoa, kun en tiedä mitä ope on sanonut. Joskus yrittää jujuttaa minua kertomaan vastaukset, ainahan on kiire kavereiden kanssa ulos. Mutta sitten joskus tekee läksyt hyvillä mielin, ja on itsekkin ylpeä kun osasi itse, olen kyllä auttanut tarvittaessa. Meidän koulussa on sellainen läksy klinikka sinne voi koulun jälkeen jäädä tekemään läksyjä. Siellä on opettaja tai ainakin kouluavustaja neuvomassa, ja minusta se on todella hyvä juttu. Ei tarvitse tulla kotiin väsyyneenä läksyjen tekoon. Voi syödä välipalan ja mennä vaikka ulos hyvillä mielin kun läksytkin on tehty.
Mutta sitä olen vähän miettinyt, kun opettajalla on sellainen tapa. Että antaa rastin unohtuneista kotitehtävistä. Meidän tyttö on alkanut pelätä noita rasteja, ja panikoi sitten illlalla onkohan ne sittenkin tehty, vaikka olisi ollut siellä "klinikalla". Olen yrittäny vaan kannustaa huolellisuutteen, ja sanonut eihän sille mitään voi jos unohtuu. Kunhan ei ala jokapäiväistä olla.

Meilläkin 8-vuotiaalla pojalla samoja vaivoja... Opettajalla on sellainen systeemi, että kolmesta tekemättömästä läksystä pitää jäädä laiskanläksyyn. \|O Periaatteena hyvä, käytännössä miusta todella nöyryyttävä ja tarpeeton näin pienille. Poikaamme ei ainakaan ole systeemi juuri hätkäyttänyt, mutta vanhempana tuo laiskuus töksähtää ikävästi korvaan! Etenkin kun syynä usein muistamattomuus. Mutta opettaja onkin jo eläkeikää hipova :(

opettajan näkökulmasta lisäisin tuohon edelliseen kyllä sen, että on aika hankallaa jos lapset eivät ensimmäisinä kouluvuosina ole oppineet kantamaan vastuuta tehtävistään. se kyllä kostautuu lapselle myöhemmin.
Meidän koululla on monilla opettajilla käytössä edellä kuvatun kaltaisia systeemejä, jolloin tekemättömiä tehtäviä esim. jäädään tekemään kouluun tuntien jälkeen, jos niitä on toistuvasti laiminlyöty. Ei ole lapsen etu oppia ettei tekemättä jättämisillä ole mitään seuraamuksia. Kun säännöt ovat selvät ja seuraamukset oppilailla tiedossa, eivät lapset ole tästä mitenkään ahdistuneet. Ei ketään rangaista siitä että joskus on läksyt unohtanut, mutta pyritään puuttumaan ajoissa eri tavoin siihen, jos tehtävien laiminlyönnistä on muodostumassa tapa. Toki otetaan myös vanhempiin yhteyttä ja etsitään muitakin keinoja vastuuntunnon kasvattamiseen.

Siis tyttö tokalla ja poika viidennellä.

Pojan kanssa ollu aina ongelmii läksyissä...unohteluu, hutastut tehtävät ja ymmärrys et kokeisiin pitäis lukee.Keskin kertainen menestys, mutta pahasti näyttää iän myötä laskevan koko ajan. Minkäs teet enhän minä niitä läksyjä voi kuitenkaan tehä. :ashamed:

Tyttö on sit ihan toivoton taivaanrannan maalari. Toisinaan on aikoja kun se on melkein kympin oppilas ja toisinaan 5 ei oo mikään ihme, muttatoivotaan et se siittä kasvaa... :heart:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2005 klo 13:01 Rimpsessa kirjoitti:
Meilläkin 8-vuotiaalla pojalla samoja vaivoja... Opettajalla on sellainen systeemi, että kolmesta tekemättömästä läksystä pitää jäädä laiskanläksyyn. \|O Periaatteena hyvä, käytännössä miusta todella nöyryyttävä ja tarpeeton näin pienille. Poikaamme ei ainakaan ole systeemi juuri hätkäyttänyt, mutta vanhempana tuo laiskuus töksähtää ikävästi korvaan! Etenkin kun syynä usein muistamattomuus. Mutta opettaja onkin jo eläkeikää hipova :(

Meidän koulussa myös käytössä tuollainen "kolmen unohduksen" systeemi. Itse pidän sitä hyvänä. Lapsen tulee mielestäni oppia huolehtimaan kotitehtävistään ihan alusta asti, sehän on olennainen osa koulunkäyntiä. Meidän ope merkitsee läksyt sellaisten oppilaiden kirjoihin, joilla läksyt näyttää helposti unohtuvan. Silloin ei tarvitse kotiväen miettiä onko läksyä vai ei. Ja kyseessä on nuori ope!