LÄKSYJEN LUKU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Seuraatteko lastenne koulunkäyntiä ja kuulusteletteko te lastenne läksyt. Mä olen pyrkinyt siihen, että tarkistan tehtävät päivittäin ja kuulustelen lukuläksyt, mutta tänä syksynä ote on livennyt. Yht´äkkiä huomaan, että muksut ovat taas kadoksissa. Se on sekunti kun ovelta kuuluu mä meen ulos ja ovi pamahtaa kiinni. Käy niin nopeasti, etten ehdi reagoida just sillä hetkellä. Seiskaluokkalainen ei suostu näyttämään koulukirjojaan eikä esittelemään läksyjään, koetan nuuskia salaa reppua, jotta vähän tirtäisin missä mennään.
Viidesluokkalainen sentään pyytää läksyjentekoapua päivittäin ja kokeisiin lukeminen hänen kanssaan onnistuu. Keskitason oppilaita ovat molemmat tähän mennessä olleet, mutta nyt on alkanut seiskaluokkalainen saamaan kokeista kuutosiakin. Voi itku! Mikä neuvoksi? Menee yöunet kohta... Annanko seiskaluokkalaisen olla omillaan vai pitäiskö mun vaan yrittää... Kun yritän luettaa, niin saan vaan kalsean murkun katseen jakysymyksen oliks sulla jotain asiaa ja samaan hengenvetoon vastauksen, että läksyt on jo luettu (mitä epäilen suuresti).

En ole koskaan kuulustellut läksyjä ellei erikseen ole pyydetty. Esikoinen on jo ysillä. Ystäväni lukee läksyt molempien murkkujensa kanssa, paahtaa kokeisiin jne. ja on ihan puhki. Eivätkä tulokset ole sen parempia kuin meillä omaan vastuuseen perustuvalla menetelmällä.
Olen sitä mieltä, että koulu on hyvää harjoitusta vastuun ottamiseen omista tekemisistään. En ole välinpitämätön, reagoin kyllä tavallista huonompiin koenumeroihin ja muistutan lähestyvistä kokeista tms. mutta päävastuu on ehdottomasti koululaisilla itsellään.

Mun mielestä yläastelaisten läksyjen tekoa ei kuulu enää tarkistaa. En ihmettele, että seiskaluokkalaisesi ei halua näyttää koulutavaroitaan, en itsekään suostunut tuossa iässä. Kyllä yläasteikäisen nuoren koulunkäynti on jo hänen omalla vastuullaan. Yläasteella edes opettajat eivät enää tarkistaneet läksyjä niin hyvin, kuin ala-asteella.

Murkkuikäisen yksityisyyttä loukkaa, jos hänen tavaroitaan pengotaan salaa. Se on ihan normaalia, että yläasteella numerot tippuvat, onhan taso jo vaikeampaa, kuin ala-asteella. Odota vaan, kun lapsesi on lukiossa. Itse olen juuri tällä hetkellä lukion ekalla ja kyllä ovat numerot laskeneet. Yläasteikäisen pitää jo harjoitella itsenäisyyttä ja saada vastuuntuntoa, jotta sitten lukiossakin selvisi läksyistä ja rankoista koeviikoista, joissa lähes kaikissa aineissa alueena on koko kirja.

En tarkista enää, lapset 14 ja 15v.
Yläasteelle menessä lapsia/nuoria ei kiinnosta enää niin koulu, jolloin numerot tippuvat. Eihän se mitään haittaa! Ei koko elämän pidä olla koulusta kiinni.

Poika 9v ja itse pyytää tarkistamaan läksyt joka päivä. Jos on kokeet seuraavana päivänä niin lukee ensin ja haluaa sitten että tenttaan mitä on oppinut ja muistaako. Joskus pitänyt myös aamulla tentata ennen kouluun lähtöä. Läksyt tekee heti koulun jälkeen niin mukavampi sitten illalla olla rauhassa kavereiden kans. Tosi hyviä numeroita saanut koulusta.

Minä olen kuulemma jo ekaluokalla sanonut äidille, että älä puutu läksyihin, ne on minun asioita :laugh:

Apua sain tarvittaessa ja hyvin menestyin koulussa.

että kyllä yläasteikäiselle jo hieman yksityisyyttä...

Tyttö 7lk. Poika 5lk. Poika 1lk.
En ole kuulustellut läksyjä erikseen,mutta jos on pyydetty niin sitten.On olleet lapset ihan omatoimisia kyllä.
Ekaluokkalaiselta olen kyllä tarkastanut joka ilta,että läksyt on tehty ja tehtävät ymmärretty oikein.Vaikka tehdään kyllä ne yhdessä pojan kanssa yleensä.

Näyttää koulu hyvin menevän.Tyttö saa kokeista niitä 6-8½ ja olen tyytyväinen siihen.
5lk taas saa 6-9 numeroita kokeista.
Nekin ovat minulle riittäviä ja hyviä.

Olen samaa mieltä,että elämässä täytyy olla paljon muutakin kuin Koulu.Minä itse koulu aikoinani en ollut oikeastaan yhtään parempi koululainen kuin lapseni =)

kolmasluokkalaisen tyttäreni läksyt tarkistan heti kun hän on ne tehnyt ja autan niissä tarvittaessa. Lukuläksyn tyttö lukee yksikseen. Läksyjen teosta ei yleensä tarvitse muistuttaa vaan hän tekee ne heti koulusta tultuaan oma-aloitteisesti.

Yhteistyössä