läksyjä lomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
Silloin vuonna kuokka ja kirves kun minä kävin koulua, loma oli lomaa, ei annettu läksyjä kesäksi eikä muidenkaan lomien ajaksi, mutta nykyään käytäntö on toinen.
Nyt hiihtoloman alkaessa opettaja ilmoitti laittavansa kotiläksyjä blogiin ( ope antaa läksyt luokan blogin kautta, olettaen että kaikilla on käytössään tietokone, no meillä kyllä on) jotka pitää olla tehtynä kun koulu alkaa taas.

Tässä vaan mietin kuinka moni meistä aikuisista pitäisi ihan ookoona sitä että töitä pitäisi tehdä loman aikana...

Jos on ihan normaali määrä läksyjä, niin ei se minusta ole yhtään kamala juttu. Samaan tapaanhan ne tänään tekee, kuin tekisi normiperjantainakin.

Tosin mun tytön ope ei koskaan anna läksyjä perjantaisin :), eikä lomillekaan.

Jos on ihan normaali määrä läksyjä, niin ei se minusta ole yhtään kamala juttu. Samaan tapaanhan ne tänään tekee, kuin tekisi normiperjantainakin.

Tosin mun tytön ope ei koskaan anna läksyjä perjantaisin :), eikä lomillekaan.

no ei varmaan kaikki opettajat annakaan...
mutta kysehän ei tässä tapauksessa ole normimäärästä läksyjä joita annetaan perjantaisin, vaan niitä annetaan koko hiihto"loman" ajaksi

Minun mielestäni kohtuutonta. Lomalla pitäisi nimenomaan pää tuulettaa ja irtaantua opinahjosta / töistä, jotta jaksaa taas arkea painaa ennen seuraavaa lomaa. Nythän se ei toteudu niillä, joiden ope ei ole ymmärtänty loman perimmäistä tarkoitusta.

Minun mielestäni kohtuutonta. Lomalla pitäisi nimenomaan pää tuulettaa ja irtaantua opinahjosta / töistä, jotta jaksaa taas arkea painaa ennen seuraavaa lomaa. Nythän se ei toteudu niillä, joiden ope ei ole ymmärtänty loman perimmäistä tarkoitusta.

täsmälleen näin...silloin aikoinaan viimeisenä koulupäivänä ennen lomaa meille aina toivotettiin siis rehtori kaiuttimen kautta, "nauttikaa kaikki nyt lomasta että jaksatte taas tehdä työtä ahkerasti koulun alkaessa "

Ei missään nimessä pitäisi antaa läksyjä lomille. Sehän on sama kun töissä sais töitä kesä- ja talvilomille. Kaikki tarvitsee/on ansainnut välillä totaalista lepoakin työstä ja koulusta!!!

Sanot vaan että oli kone rikki ei pystynyt katsomaan läksyjä.

no itseasiassa tyttö menee leirille 5 päiväksi jossa ei ole mahdollista käyttää konetta, joten kaikki lomaläksyt jää tälle viikonlopulle ja ensi viikon viikonlopulle...jos ope lisää niitä ensi viikon aikana, tytölle tulee kiire läksyjen kanssa palattuaan leiriltä
ja jos niitä läkysjä ei tee tulee taas jälki-istuntoa jonka aikana ne sitten tehdään

Kyllä meillä koulussa tuli kesätehtäviä. just jotain kasvien keräilyä tai kasvin kasvattamista yms. Tosin en tiedä paljonko aloittajan kouluvuosista on aikaa, mutta näin siis oli tuossa joku 10-15vuotta sitten...

Ja kyllä meillä talvi ja syyslomallekin annettiin jonkin verran läksyjä, mutta ei mitään mahdottomia.

No on kyllä typerää touhua. Ei todellakaan kuulu läksyt lomaan. Tai mikään ekstramäärä tehtäviä.
Me saatiin kasilla muistaakseni valita haluaako tehdä kasvikansion. Muutama tyttö sen halusi kesän aikana kerätä, minä mukaan lukien. Ja ennemmin siitä oli hyötyä eli oppi viimeistään tunnistamaan erilaisia puita, kasveja, kukkia jne. Ei sitä koulussa sitten syksyllä kyselty.
Talvilomalla voisi korkeintaan olla joku tehtävä talviurheilla lähes joka päivä, tarkkailla vaikkapa talviruokintalintuja yms. Siis ei mitään tavallisia tehtäviä. Ja pitää myös huomioida se, että toiset lähtevät loman ajaksi kotimaan/ulkomaan matkalle, kiva siinä sitten on yrittää koulutehtäviä vielä tehdä. Loma menee stressatessa. Oikein mukavaa tämä nykyajan touhu!! Mä ainakin aijon jahka lapsi joskus viiden vuoden päästä menee kouluun tuollaisesta kaikesta kapinoida. Ei lomilla tehdä töitä. Jos opettajat itse tekevät, niin siitä vaan.

Ja mä olen ambrosian kanssa samaa vuosimallia, jos tuo 85 tuossa perässä tarkoittaa sitä. Eikä meillä mun muistaakseni lomiksi annettu mitään ekstratehtäviä. Muistaakseni parikin opettajaa itse sanoikin, että lomat ovat lomia, ei silloin mietitä kouluhommia.

Viimeksi muokattu:
Se on ihan ok, että annetaan ne normaalit perjantailäksyt, jotka pitää olla sitten loman jälkeen tehtynä. Sekin on ihan ok, jos kesälomalla kerätään kasveja tai hiihtolomalle annetaan joku erikoistehtävä (tosin loma lyhyydestä johtuen pitäisi olla jokin tosi pieni). Se ei mielestäni kuitenkaan ole ollenkaan ok, että opettaja antaa kesken loman läksyjä jotka on vastaavia kuin normaalina kouluaikana. Kyllä loman pitää olla lomaa.

Kyllä meillä koulussa tuli kesätehtäviä. just jotain kasvien keräilyä tai kasvin kasvattamista yms. Tosin en tiedä paljonko aloittajan kouluvuosista on aikaa, mutta näin siis oli tuossa joku 10-15vuotta sitten...

Ja kyllä meillä talvi ja syyslomallekin annettiin jonkin verran läksyjä, mutta ei mitään mahdottomia.

peruskoulun päästötodistuksen sain vuonna 1979 :)

Normaalit perjantailäksyt on ok.
Ja ehkäpä jokin pieni talviloma-aiheinen juttu, esim. Laulavatko linnut jo? Tarkkaile kevään merkkejä. Tai vaikka pieni hiihtoretki läksyksi jne... Oppilasryhmästä riippuen tietenkin!

t. ope

P.s. Jospa ottaisit asiallisesti suoraan yhteyttä opettajaan? Kerro, että lapsi menossa leirille, joten ei saa uusista läksyistä tietoa ennen kuin tulee leiriltä.

Yhteistyössä