Lakritsalla ADHD-lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m1es
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

m1es

Tunnettu jäsen
01.10.2014
24 184
8 746
113
rauhallinen
Odottavien äitien lakritsan (ja salmiakkilakritsan) syöminen menee kieltolistalle - lakritsan epäillään aiheuttavan keskittymishäiriöitä syntyvälle lapselle. Lakritsa lisää myös keskosriskiä.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...silla-enemman-tarkkaavaisuushairioita/750790/

taveners-englannin-lakritsi-1kg.jpg

... et lukenut artikkelia vai et ymmärtänyt mitä artikkelissa sanottiin?

En tietänyt ennen lukemista, joka siis tapahtui eilen. Tahallinen väärinymmärtäminen on kehnonpuoleinen tapa. Mutta ehkä kommenttisi oli huumoria?

Oliko sinulla muuten jotakin sanottavaa itse aiheesta vai keskusteletko mieluiten vain keskustelijoista?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: feger
Mitäpä tähän sanoisi.
Omat lapset syntyneet -07 ja -13 ja raskausaikana ihan neuvolan th suositteli mulle pieninä määrinä lakritsaa/salmiakkia. Verenpaine niin alhainen että katsoi, että silloin tällöin pieni määrä mustia nameja voisi olla hyväksi.
Ja kyllähän ne määrät melko pieniksi jäikin, en niin ole lakritsan/salmiakin ystävä.

Esikoinen on aina ollut itse rauhallisuus, pärjää koulussa.
Kuopus on vilkkaampi, mutta ei mitenkään hälyttävästi.

Ja kyllä jos vielä raskaudella siunataan, niin ihan varmasti isompaan huippaukseen otan sen 1-2 lakunpalaa tai salmiakkia.

Jostain syystä kaikilla tuntemillani adhd-naisilla, joilla siis on ylivilkkauta, on pakko olla jotain suussa koko ajan. Joko rööki, pastilli tai purkka. Ja kun raskausaikana se polttaminen on kielletty, korvataan ainakin osa tupakasta jauhamalla pastillia niin maan perkeleesti. Kavereista tietää, että positiivinen raskaustesti on tehty, kun tyyppiä ympäröi sisupastillin kirpsakka tuoksu.
Että minä näen tän niin, että kun adhd periytyy, niin sillä itse lakritsalla voi olla tässä pienempi merkitys, kuin sillä että se pastilli on tarvittu pitämään hermoja kasassa. Useimmat aikuiset pitävät suolaisesta mausta enemmän kuin imelästä, jos pitää saada poskeen joku mukellettava että voi keskittyä paremmin.

Yhteistyössä