Lakkoilua rinnalla???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Niin elikkäs meillä on ilmeisesti alettu laakoileen rinnalla taas ja on muistaakseni :snotty: lakkoiltu alkuaikoinakin, mut miten ne tuppaa aina unohtamaan :D Ja sitten vaan huolehtii kauheasti siittä saako vauva tarpeeksi maitoa...?

Niin siis imetystukilistan sivuilta kävin tuossa jo eilen lukasemassa tietoa ja vinkkejä ja lakkoilu ilmeisesti tavallista tässä 6kk tienoilla..
mutta nyt sitten rupesinkin miettimään että kun meillä menee normisti 3 kiinteää päivässä, eli aamupuuro, välipala, ja iltasella kasvissose sekä rintaa hieman joka välissä normisti ihan kunnon satsi maitoa n.4-5 kertaa päivässä ja sit ruuan päälle huikat n. 3 kertaa päivässä..
ja tällä viikolla neuvolassa meinasi terkkari että ei tarvi kiinteän määrää lisätä ennenkuin vauva itse kaipaa lisää kiinteää evästä, mut siis nyt ajatteli et kun 3 päivää on tätä lakkoilua kestänyt ja välillä on kauhee huuto rinnalla joka saattaa muuttua ihan hysteeriseksi paniikin omaiseksi itkuksi, et josko vauva tahtois itse vähentää maitoa ja lisätä kiinteää???
Kiinteä siis uppoaa hyvin nytkin, muita maito kelpaa vaan justa aamuyöllä ja aamulla unisena sekä päikkäreiden jälkeen. Olen yrittänyt tarjota pullosta ja nokkamukistakin sekä lusikalla mutta ei huoli niistäkään maitoa! Niin siis kannattaako nyt nostaa kiinteän maärää, vaiko seurata vielä josko se ois sit vaan hetkellistä lakkoilua..
Maitoa tuntuis kuiten tulevan, mutta tosin pelkään tämän lakkoilun vähentävän maidon tuotantoakin.
Onko kokemuksia et lisääntyykö maidon tuotanto ennalleen kun vauva lopettaa lakkoilun ja rupeaa syömään normaalisti, kun en haluaisi luopua imetyksestä..? Kokemuksia..KIITTI
=)

Minulla myös kokemusta lakkoilevasta/rintaraivareita saavasta vauvasta, ja tosiaan se on kyllä rankkaa :| Mutta lakkoilut ja raivarit ovat kyllä onneksi ohimeneviä, siihen voit luottaa :) Tuo 6kk:n ikä on hyvin tyypillinen sille, että imetys saattaa olla hetkellisesti haastavampaa. En kyllä suoraan sanottuna usko, että vauvasi tällä tavalla ilmoittaa halustaan saada lisää kiinteää ruokaa.. :| Ja vaikka maidontulo htekellisesti huonontuisikin, niin se palaa kyllä ennalleen lakkoilun loputtua :hug: Tsemppiä! Satsaa niihin imetyksiin, jotka sujuvat!Just esim.nuo unisena imettämiset ja joskus joku yllättävässä paikassa tai asennossakin imettäminen saattaa toimia. Näin pitkälle oot selvinnyt ja ei lopu imettäminen tähänkään, kohta et muista enää koko raivareita ;)

Kiitti vastauksesta lemmikkidekkari, yritän säilyttää positiivisuuden ja ajatella et pian menee ohi, mutta...

Siis mulla ihan oikeasti lähtee pian järki ja hermot menee :ashamed: Meillä edelleen lakkoillaan ja raivotaan rinnalla, ja tiedän kyllä ettei mun hermoilu auta ainakaan asiaa ollenkaan..vaan kun tuntuu olevan niin vaikeaa, muutama imaisi ja irti ja sama toistuu ainakin sata kertaa..no ei aivan , mut usein yleensä siihen asti että minä yritän puoli väkisin tyrkyttää rintaa ja poika itkee hysteersenä :ashamed: tiedän et ei saa pakolla ainakaan yrittää ja aikas monesti se onnistuu, mut sitten kun ollaan jo tyyliin 2h yritelty vähän väliä rinnalle, niin kieltämättä tulee semmoinen hiukan paniikki itsellekkin et poika ei todellankaan saa tarpeeksi maitoa ja sit yritän hieman liikaa tarjota..Tuntuu vaan niin pahalta ja huolestuttaa tää touhu ja tosiaan on pikkuinen nyt sitten alkanut heräämään öisinkin ja taas viime yönä syötiin 3 aikaan, kun ei olla kohta varmaan kuukauteen yöllä syöty.. |O Aamulla kanssa rinta kyllä kelpaa ja eilen oli myös hiukan parempi päivä mutta tänään taas sit mentiin paljon huonompaan suuntaan :'( siis mulla ihan oikeasti tulee itku kohta ittelläkin.
Ja niin ovela on pikkukaveri et yritin sunnuntaina pumppaamaani maitoa antaa välipalan lomassa lusikalla niin eipäs aukassut enää sen jälkeen ollenkaan suutaan, siihen jäi sit välipalan syöntikin..auttakaa.. Kun ilmeiseti pulloa ei kannattais tarjota kun sit kyllä vissiin imetys loppuu siihen ja eipä kyllä ottaiskaan siitä pulloa ainakaan ennen ei oikein oo kelevannut., ja yks päivä yritin tarjotakin eikä huolinut siittäkään.
Sit on myös alkanut puremaan mua niillä ikenillänsä..sitäkin tässä miettiin et oiskos ensimmäinen hammas tulossa, ja siks ku ikenet kipeet niin ei halua imeä..
Välillä kieltämättä oon miettinyt että kohta tuntuu paremmalta alkaa tarjoamaan pulloa ja siirtyä siihen, mutta kun sit kuitennii haluaisin imettää mahdollisimman pitkään..

Hei!

Kuulostat todella huolestuneelta tilanteesta. Miten vauvallasi on pissavaippojen määrä verrattuna aikaisempaan? Kuinka monta (mielestäsi kunnollista) imetyskertaa teillä on vuorokaudessa? Ovatko kiinteät kaupan vai itsetehtyjä?

Jos ymmärsin oikein, niin et niinkään ole huolissasi siitä, saako vauvasi tarpeeksi nestettä vaan siitä, onko tämä nyt imetyksen lopun alkua. Jos puolivuotias tai sitä vanhempi vauva käy rinnalla (ja imee tehokkaasti) ainakin 3-5 kertaa vuorokaudessa, hän mitä luultavimmin saa suosituksen mukaisen määrän (5-6dl) maitoa. Ja jos kiinteiden määrää ei lähdetä kovasti kasvattamaan eikä imetyksiä korvata esim. korvikkeella, vellillä tai tutilla, niin imetys yleensä pysyy siinä rinnalla.

Kerroit, että vauvalla ikenet ilmeisesti kutiavat. Oletko antanut hänelle jotain kylmää imeskeltävää/jyrsittävää? Aika monet vauvat tykkäävät imeskellä jääkaappikylmää raakaa porkkanaa. Se helpottaa ienten kutinaa ja sen jälkeen vauva voi suostua rinnalle niin, ettei hänen tarvise rintaa jyystää :)

On toki helppoa täältä sanoa, että älä huoli, mutta se olisi nyt kyllä oikein hyvä juttu. Rinnalle et häntä pakottamalla saa, mutta leikin varjolla ehkä hieman paremmin. Joskus vauva tulee rinnalle kuin huomaamatta, kun äiti laskeutuu vauvan tasolle lattialle ja on yläosattomissa, jolloin rinnat ovat vauvan saatavilla. Myös tutun imetysasennon ja -paikan vaihtaminen johonkin uuteen ja tavallisesta poikkeavaan on auttanut asiaa. Puolivuotias ei ehkä enää niin vauva-asennossa viihdy, jolloin hänen kanssaan voi kokeilla masu-masua vasten -asentoa. Siinä äiti on puoli-istuvassa asennossa esim. sohvalla ja vauva istuu äidin sylissä hajareisin masu äidin masua vasten. Vähän vauvan ja äidin selän pituuden mukaan vauvaa voi pitää joko imetysrinnan puoleisen reiden tai imetysrintaa vastakkaisen reiden päällä, ja siitä antaa vauvan nojata äitiä vasten imemään rintaa. Toiset ovat ottaneet käyttöönsä ns. imetyslaulun, jota hyräilemällä he vievät vauvan (ja oman ;) ) huomion pois itse imetystilanteesta, ja kun vauva jää laulua kuuntelemaan ja rentoutuu, hän tulee rinnalle imemään.

On myös aivan mahdollista, että vauvasi haluaa harventaa rinnallakäyntejään, ja teillä voi rytmit olla väliaikaisesti epäsynkassa. Mitä luulet, kestäisivätkö hermosi, jos antaisit vauvan päättää imetysväleistä ainakin yhden-kahden päivän ajan? Kiinteiden määrä on tänä aikana hyvä pitää suht vakiona, ettei niillä lähde korvaamaan imetyksiä. Terve puolivuotias vauva ei noin äkkiä edes kuivu, vaan osaa pitää huolen nesteytyksestään. Myös normaalia enemmän sylittelyä ja "höpsöttelyä" voi tehdä sen, että vauva haluaa rinnalle hieman innokkaammin. Sitten voit aina panostaa uni-imetyksiin. Jos imetät ennen päikkäreitä ja heti niiden jälkeen kun vauva on vielä vähän unenpöppörössä ja vaikka illalla silloin, kun menet itse nukkumaan ja ehkä vielä aamulla ennen kuin nousette ylös, on tuossa jo neljä kunnon imetyskertaa. :)

Periaatteessa alle vuoden ikäinen ei osaa vielä ajatella, että jätänpä rinnan imemisen kokonaan ja siirryn täysin syömään muuta ruokaa. Hän ei siis itse tee sitä päätöstä, vaan häntä pitää siihen auttaa, jos toiveissa on vauvan vieroittuminen. Monesti alle vuoden ikäisenä vieroittunut vauva syö jo runsaasti muuta ruokaa, saattaa saada ruokajuomaksi korviketta ja iltapalaksi velliä (tuttipullosta), on vieroitettu yösyötöistä ja imee paljon tuttia. Jos toiveissa on imetyksen jatkuminen vuoden ikään asti tai pidemmälle, kannattaa edellämainittuja seikkoja pitää silmällä. Ja toki on niitäkin vauvoja, jotka syövät paljon muuta ruokaa mutta käyvät myös innokkaasti rinnalla :)

Tsemppiä!

Kiitos milka kun viitsiit vastailla...
Niin siis luulen et silleen kuiten tarpeeksi saa et ei kuivumaan pääse, mut kasvaako sillä määrällä niin sitä en kyllä usko! Pissa vaippoja tulee mielestä n.5 joissain vähän enemmän ja joissain vähän vähemmän, mutta kuitenkin selvästi kastunut...Imetys kertoja oli tosiaan eilen pikkasen paremmin, oisko ollu 4 kunnollista ja sit muutama pikkuhuikka, mutta nyt tänään ei oo suostunut rinnalle kuin yöllä 3 ja aamulla 8.30 ja sit yritin päikkäreiden jälkeen 12.15 - 14.45 ja yhden kerran sain pojan imemään kunnolla tyylin minuutin verran. Edes päikkäreille mennessä ei suostu rintaa ottamaan, kun yleensä haluaa nimenomaan ottaa "unihuikat" niinkuin meillä on tapana sanoa..nyt on siis ilman huikan huikkaa mennyt nukkuun.Niin ja kiinteät ovat kaupan valmiita ruokia. Täytyy nyt taas sit kokeilla kun herää päiväunilt, josko maito kelpais. Ja nimenomaan minä haluaisin imettää pitkää, ja nautin siittä. Paitsi nyt on alkanut itselle tulla niin pahamieli kun ei kelpaa. Mut voisin tosiaan kokeilla tuota että poika itse määrää oman tahtinsa imeä ja koittaa malttaa mieleni. Lisäksi täytyy kyllä kokeilla tuota leikin varjolla olkkarin lattialla..
Tuosta maidon riittävyydestä, et kun tuntuu et rinnat eivät ole yhtä "täydet" kuin ennen ja pelkään et onko maito vähentynyt esim. niin et ei siksi halua imeä. Mut väheniskö se nyt niin yhtäkkiä, kun kuiten oon imettänyt näin pitkää. Aamulla on kyllä ihan pinkeät ja täyden tuntuiset, päiväseltä ei tietty voi ollakkaan yhtä pinkeät kun tyhjenevät säännöllisesti..mut siis nyt vaikka ei oo tyhjennetty niin ei oo mitenkään, sen tuntoiset et ois hirveen täydet. Pumppuun mulla heruu todella huonoosti ja on aina herunut. Mut 3vk. sitten kun pumppailin aina väliin aamusella toisen rinnan kun oli niin täys niin sain 110ml. yhdestä rinnasta, mut päivällä en saa yhtälailla herumaan pumpulle. En tiiä sitä tietenkin alkaa kaikkea mielessä juoksemaan et mikä on kun ei ime..
Puru leluja meilla on mut täytyypä käskeä miehen tuoda porkkanaa kaupasta..
Niin ja meillä vauva ei saa mitään pullosta, ei siis oo vellejä ruoka listalla eikä korvikkeita, ollut koskaan. ja tuttia imee yöllä ja autossa. Nokkamukista olen yrittänyt antaa vettä ruoka juomaksi, mutta en saa uppoamaan..

Nyt oli ihana kun poitsu heräs päikkäreiltä niin menin heti ja otin vällyn alle sänkyyn, niin imi ja tyhjensi kyllä rinnan kunnolla, ja tarjosin toista silleen et kumarruin hiukan enemmän vatsalleni , niin ei enää toista huolinut kun muutaman imaisun..Yleensä syö vaan yhden rinnan kerrallaan.. Sen jälkeen meillä oli ihana leikki hetki sängyllä yhdessä ja molemmat nauroimme ääneen ja hassuttelimme :heart: äitee kyllä nauroi onnen kyynelsilmässä..näiden hetkien vuoksi jaksaa aina eteenpäin :heart:

Yhteistyössä