Tähän on kyllä pakko todeta, että toi lakialoite on aivan syvältä ja ihan järkyttävää luettavaa..
Miksi kommentoin tänne: olen itse uskossa ja monia eettisiä kysymyksiä pohtinut liittyen meidän lapsettomuuteen ja sen hoitamiseen. Meillä on päädytty luovuttettujen solujen käyttöön(takana useampikin syy), vaikka teoriassa voisi olla jotain mahdollisuuksia saada omillakin soluilla lapsi.
Tuo "lapsen oikeus isään"- juttu on ihan käsittämätön. Tuollaiset kannanotot halveksivat vanhemmuutta(omaa kokemusta on ettei biologia todellakaan tee kenestäkään isää tai äitiä vaan lapsesta huolehtiminen ja lapsen rakastaminen), eivätkä pelkästään hoitojen kautta vanhemmiksi tulleiden kohdalla vaan myös esim. adoptio ja sijaislapsien vanhempien kohdalla..
Se, miksi nimenomaan kristillisdemokraatit esittävät tuollaisia näkemyksiä, johtuu siitä että ikävä kyllä on kristittyjä, jotka elävät "omassa suljetussa ympyrässään" josta on helppo kivittää erilaisia ja erilailla ajattelevia ihmisiä, joiden ongelmista/kokemuksista e ole mitään todellista käsitystä. Tällainen ei kuitenkaan ole kristinuskon periaatteiden mukaista! Todettakoon, että yksi syy siihen ettemme olleet valmiita ivf-hoitoihin, oli se että alkoita olisi jäänyt yli ja niiden tuhoaminen ei ole meidän vakaumuksellemme sopivaa mutta en siis kivitä niitä jotka antavat ylimääräiset alkiot tuhota, meille se ei vain olisi käynyt. Jos oltaisiin(tai jos joudutaan) ivf-hoitoihin, luovutetaan mahdolliset ylijäävät alkiot, mutta sekin on niin iso päätös ettei vielä olla sellaiseen valmiita..
Itse ajattelen, ettei myöskään tuossa esiin tuotu kirkkohallituksen kanta hoitoihin ole kovin uskottava, koska kirkkohallitus hyväksyy abortin(tai "hyväksyy" mutta ei siis aja aborttikieltoa aktiivisesti..) ja kumpikahan on elämän "riistämistä tai väärinkäyttöä" se, että abortoidaan lapsi vai se että annetaan pas-hoitoja.. hmmm...
:headwall: