Laitosapulainen = myös siivooja?

Kuuluukohan laitosapulaisen hommiin myös terveyskeskuksen lattioiden luutuaminen. Kyseessä on siis työpaikka, johon ei ole koulutusta mutta työtehtäviin kuuluu ruokien jakaminen,esille laitto, syöttämisessä avustaminen, pesussa avustaminen ja öisin (yövuorossa) hoitajien mukana kulkeminen. Siivoaminen mainitaan mutta se on aika suuri käsite. Onko siivoaminen ruokien vieminen/tiskaaminen yms pienet jutut vai tosiaan osastojen luutuaminen...?
 
"vieras"
Ainakin meillä (tk:n vuodeosasto) laitosapulaisten työtehtäviin kuuluu myös lattioiden pesu. Ei meillä ole töissä kuin hoitajia ja laitosapulaisia, tai sairaalahuoltajia he kai nykyään ovat, siivoajia ei siis ole erikseen.
 
laitskari
laitosapulainen siivoaa lattiat ja muut suuret jutu.Työkuvaan voi myös kuulua syöttäminen ja pesuissa avustaminen.Muuhun hoitotyöhön laitskari ei saa osallistua jollei ole koulutusta.Mutta yleensä laitoshuoltaja vain siivoaa ja hoitoapulainen avustaa hoitotyössä.
 
"vieras"
Itse olen ollut sairaalassa töissä tittelillä laitosapulainen. Toimenkuva oli kaikkea aloittajan mainitsema. Työnkuvaus:

laitosapulainen = siivooja = lattiakosmetologi;) + ruuan jakaja
 
[QUOTE="vieras";24547225]Ainakin meillä (tk:n vuodeosasto) laitosapulaisten työtehtäviin kuuluu myös lattioiden pesu. Ei meillä ole töissä kuin hoitajia ja laitosapulaisia, tai sairaalahuoltajia he kai nykyään ovat, siivoajia ei siis ole erikseen.[/QUOTE]

Miksi sitten rekrytoija sanoi että tästä saa hyvän kokemuksen jos hakee sairaanhoitajaksi? kerta työ on siivoamista...? Eikö tosiaan terveyskeskuksissa käy ammattisiivoojat?
 
[QUOTE="vieras";24547274]Itse olen ollut sairaalassa töissä tittelillä laitosapulainen. Toimenkuva oli kaikkea aloittajan mainitsema. Työnkuvaus:

laitosapulainen = siivooja = lattiakosmetologi;) + ruuan jakaja[/QUOTE]
Mun työpaikalla hoitajat syöttävät, pesevät yms. Laitosapulaisilla ei ole yövuoroja.
 
voi voi
[QUOTE="vieras";24547640]Oletko jotenki daiju idiootti vai etkö vaan ymmärrä lukemaasi? :O

way to go
sairaanhoitajaksi...BBBUUUAAAAHHHHH:LOL:[/QUOTE]

eipä sulle oo paljon annettu... :LOL:
 
s h
Meidän osastolla sh pitää iltavuorossa tyhjentää pot.huoneista roskikset, viedä ne jätehuoneeseen.
Jakaa ruokaa
Siivota jos näkee eritteet esim.lattialla, pytyssä..ja kutsua laitosh.sen jälkeen siivoomaan perusteellisemmin...
 
"miranda"
samoilla linjoilla eli työpaikoissa joissa olen ollut laitoshuoltajat tai laitosapulaiset (kummalla nimellä heitä onkin kutsuttu) pääasiassa siivoavat. Edellisessä työpaikassa auttoivat kyllä keräämään ruokatarjottimia pois potilashuoneista mutta nykyisessä paikassa vain siivoavat.
 
"vieras"
mutta tosiaan ihmettelen suuresti jos täytyy lattioita luuduta kun luulisi että siivojat ovat erikseen?
Sulla ei varmaan ole näkemystä vuodeosastoelämästä? Touhu riippuu tietysti paljon siitä, millaisella osastolla ollaan. Mutta dementikko-osastolla joku aina pissii lattialle, ja sitten tarvitaan mopinkäyttäjää. Samoin ruoka- ja vessatouhujen jälkeen voi olla lattiansiivoukselle taas tarvetta.

Terveyskeskuksessa voi hyvin olla erikseen siivoajat (tai olla olemattakin), mutta ymmärtänet hyvin, ettei erillistä siivoojaa olisi mielekästä soittaa paikalle aina kun tietty pappa käy vessassa. :)

Ruoka-ajalla olisi suotavaa, että kaikki saisivat ruuan syötyä lämpimänä. Silloin on kätevintä, että jokainen liikenevä käsipari osallistuu ruuan jakamiseen, syöttämiseen ja astioiden poiskeräämiseen. Muutoin viimeinen tulisi syötetyksi tunti ruuan jakamisen jälkeen. (Varmaan sitäkin jossain tapahtuu.) Siksipä laitosapulainen osallistuu varmasti aina näihin ruokailuihin.

Yövuorossa on todennäköisesti vain yksi sairaanhoitaja. Potilaan nostamiseen saisi kuitenkin mieluiten olla kaksi ihmistä, joten siksi laitosapulainen on ainakin huutomatkan päässä. Samoin pesuissa ylimääräinen käsipari on isoksi avuksi, joten laitosapulainen toimii tässäkin touhussa mukana.

Laitosapulaisen työnkuva on siis hirveän looginen, jos yhtään ajattelee osastoarkea. Siinä näkee osastoarjen, ja varmasti laitosapulaisena jonkin aikaa toimittuaan tietää, haluaako kouluttautua alalle.
 

Yhteistyössä