Laitoon tänään kasvamaan basilikaa ja ruohosipulia

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Ekaa kertaa laitoon jotakin kasvamaan, että saas nähdä. :D

Laitoon neljään jugurttipurkkiin siemeniä ja laitoon purkit ikkunan ääreen. Ruohosipulin siirrän pihalle jos se lähtee kasvamaan. Basilikan vissiin voi kasvattaa kokonaan sisälläkin.

Sitruunamelissaa meinaan koittaa ja kunhan tässä päästään kevättä pitemmälle niin laitan ydinherneitä ja punajuurikasta.

Tomaattiakin mua kiinnostaas kasvattaa. Minkä hintaasia taimet on? Entäs mistä sitä sais raperin alun? Kai niitäkin jossakin myydään? Isän tykönä on ollut raparperia, mutta tämä sitten viisaana miehenä kaatoi siihen kohtaan jotakin öljyä. :snotty:

On sitten täysin eri asia onko mitään syötävää odotettavissa. :laugh:

Sitten kesämpänä laita myös niitä kaupasta ruukuissa ostettavia yrttejä maahan, samoin salaattiruukkuja, kun salaatti on syöty. Ne saattavat ottaa ja innostua kasvamaan uuden sadon:)

Käsittääkseni tomaatintaimet eivät paljon maksa. Mekin ostetaan muutama kunhan on se aika, että ne saa ulos sitten suoraan.

Ruohosipuli ainakin kasvaa melko helposti.

Meillä on nyt toissakesästä asti ollut pihalla ruohosipuli, jota aloin kasvattaa sisällä. Mukavasti tuuhenee joka vuosi, ensimmäisenä kesänä sitä ei paljon heinistä erottanut :D

Sitten kesämpänä laita myös niitä kaupasta ruukuissa ostettavia yrttejä maahan, samoin salaattiruukkuja, kun salaatti on syöty. Ne saattavat ottaa ja innostua kasvamaan uuden sadon:)

Käsittääkseni tomaatintaimet eivät paljon maksa. Mekin ostetaan muutama kunhan on se aika, että ne saa ulos sitten suoraan.

No meillä on vain se, että asutaan rivarissa eikä tuohon takapihalle mitään suuria saa laitettua. :D Jos ei sitten isän työ tekisi pientä kasvimaata.

Viimeksi muokattu:
No meillä on vain se, että asutaan rivasissa eikä tuohon takapihalle mitään suuria saa laitettua. :D Jos ei sitten isän työ tekisi pientä kasvimaata.

Ihan vaan ruukkuunkin, meillä oli ämpärin kokoiseenkin mahtuu muutama yrtti ja salaatti:) Just katsoin aamulla, että ruohosipuli ja salvia ovat elossa. Rosmariinista en vielä tiedä.

Kuinka muuten kun nuo nyt on noissa purkeissa niin miten on kastelun kanssa? Pitääkö kastella kuinka usein?

Nimimerkillä se joka varmaan saisi tapettua kaktuksenki. :xmas:

Kuinka muuten kun nuo nyt on noissa purkeissa niin miten on kastelun kanssa? Pitääkö kastella kuinka usein?

Nimimerkillä se joka varmaan saisi tapettua kaktuksenki. :xmas:
Minä myös tapan kaiken vihreän:ashamed: mutta mies sanoo, että tasainen kosteus on hyvästä ja esim basilika tykkää valosta. Luulin, että se paahtuisi viime kesän helteissä ja auringonvalossa, mutta mitä vielä, kukoisti ihan villisti ja sanoin ruohosipuli.

Just joo. Että kehtaat. Ihan selvästi sä nyt näpäytät lihaville, että katsokaas kun näin pitäisi syödä terveellisesti vihreää! Kuule, tuommonen tekee just sen, ettei sit huvita vetää kasviksia ollenkaan kun joku kuiteski kyttää siinä vieressä, että kuinka paljon se läski kaninruokaa puputtaa! Pitäis jokaisen vaan huolehtia omista yrteistään eikä huudella tommosia vihjauksia. Nii. Saatana.

[QUOTE="vieras";23621826]Just joo. Että kehtaat. Ihan selvästi sä nyt näpäytät lihaville, että katsokaas kun näin pitäisi syödä terveellisesti vihreää! Kuule, tuommonen tekee just sen, ettei sit huvita vetää kasviksia ollenkaan kun joku kuiteski kyttää siinä vieressä, että kuinka paljon se läski kaninruokaa puputtaa! Pitäis jokaisen vaan huolehtia omista yrteistään eikä huudella tommosia vihjauksia. Nii. Saatana.[/QUOTE]Oletko vähän ilkeä nyt?

[QUOTE="vieras";23621826]Just joo. Että kehtaat. Ihan selvästi sä nyt näpäytät lihaville, että katsokaas kun näin pitäisi syödä terveellisesti vihreää! Kuule, tuommonen tekee just sen, ettei sit huvita vetää kasviksia ollenkaan kun joku kuiteski kyttää siinä vieressä, että kuinka paljon se läski kaninruokaa puputtaa! Pitäis jokaisen vaan huolehtia omista yrteistään eikä huudella tommosia vihjauksia. Nii. Saatana.[/QUOTE]

Siis mitä? :popcorn:

Mulla on kanssa tänä keväänä alkanu toi viherpeukalo kutisee. Vielä en oo saanu mitään aikaiseksi (rahapäivää odotellessa ;) . Meinasin että jos jotain yrttejä, rucolaa yms laittais partsille kasvamaan.

Meillä on tosi paahteinen parveke jos sattuu tulee aurinkoinen kesä. Oisko oikeilla viherpeukaloilla tietoo että mitä siinä vois/kannattais kasvattaa. Länteen on parveke.

Minä myös tapan kaiken vihreän:ashamed: mutta mies sanoo, että tasainen kosteus on hyvästä ja esim basilika tykkää valosta. Luulin, että se paahtuisi viime kesän helteissä ja auringonvalossa, mutta mitä vielä, kukoisti ihan villisti ja sanoin ruohosipuli.

No tuohon ikkunaan paistaa aurinko hyvin päivällä ja takapihallekin paistaa.

Mä tungen tähän ketjuun, kun täällä tuntuu olevan tietäjiä. Mä oon nyt 3 kesänä laittanu mansikkaa ja yhtenä kesänä tomaattia ja chiliä terassille. Joka ikinen kesä niihin on tullut sellasia muutaman millin kokoisia valkoisia hämähäkkejä. Eli roskiin on aina menneet. Mitä nää oikeen on ja mistä ne tulee? Entä voiko niitä ehkäistä jotenkin? Myrkytys ei taida onnistua syöntiin tarkoitetuille kasveille...

[QUOTE="mä";23621864]Mä ostin raparperin alun viime kesänä prismasta, hintaa vajaa 5e, ja teki jo hyvät varret samana kesänä.[/QUOTE]

Täällä ei ole prismaa, mutta luulis agrimarketista löytyvän. Kaveri käski sieltä kattella ainakin tomaatintaimia. Raparperin ajattelin kyllä laittaa isän työ johonkin. Saa luvan käydä isälle kun saa sitten maavuokrana raparperipiirakkaa. :D

Mä tungen tähän ketjuun, kun täällä tuntuu olevan tietäjiä. Mä oon nyt 3 kesänä laittanu mansikkaa ja yhtenä kesänä tomaattia ja chiliä terassille. Joka ikinen kesä niihin on tullut sellasia muutaman millin kokoisia valkoisia hämähäkkejä. Eli roskiin on aina menneet. Mitä nää oikeen on ja mistä ne tulee? Entä voiko niitä ehkäistä jotenkin? Myrkytys ei taida onnistua syöntiin tarkoitetuille kasveille...

Yöks...

Vihanneskrassi/voileipäkrassi on kans hyvää,,ja kasvaa nopeeta:)

"Sitä käytetään vain tuoreena, sillä sitä ei voi säilöä. Maultaan vihanneskrassi on raikas ja kirpeä. Krassilla maustetaan voileipiä, salaatteja, kastikkeita, lihaa, kalaa ja yrttivoita. Krassi sopii myös ruokien koristeluun"

Laita ensi kesänä pihalle ne kasvit joihin tulee tuholaisia. Jostain syystä pihalla kasvit pärjää tuholaisia vastaan paljon paremmin, sit jos tulee viileetä niin suihkun kautta takaisin terassille... toimii tietenki vaan ruukkussa oleville kasveille :)

Joitain luonnonmukaisia torjunta-aineita on myynnissä ja nokkosvesikin toimii joillekin ötököille. Mäntysuopaa käytetään myös, mutta itselläni se ei oikeen ole toiminu.

Jos samoja ötököitä ilmestyy useana vuonna niin voisi kannattaa käsitellä lasitettu tila jollain ötökkä myrkyllä. Ruukut ja tarvikkeet voi saunottaa.

Yhteistyössä